hallo ikheb een altea van 2005 met 2.0 140 tdi,nu moet ik om de 2 maanden koelvloeistof bijvullen,hij is bij de dealer onder druk geweest en ze hebben een rubbertje van een aansluitslang vervangen en toen weer onder druk en konden niks vinden,zou het probleem ook kunnen bij de waterpomp?
wie weet hier meer van.
ander probleem is bij een koude motor komt er nog al wat grijze rook hij de uitlaat weg,en als de motor warm is is het voorbij en hij start ook slecht zowel als hij koud is of warm,dan moet ik wel een paar keer starten voor dat hij aanslaat,zou dat kunnen liggen dat de startmotor moet worden vervangen?
graag een reactie van jullie en bedankt voor het meedenken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het koelsysteem onder druk staat wordt de afdichting tussen de slangen en pijpen waarom deze zijn bevestigd verbeterd, omdat de slangen dan, door de drukverhoging tegen de verdikking van de diverse pijpen wordt gedrukt. Als de druk weg is ontstaat er bij stilstand soms een beetje lekkage.
Het is ook mogelijk dat er inwendig minimaal koelvloeistof lekt via bv de cilinderkop pakking of erger een haarscheurtje in het materiaal van de cilinderkop.
De grijze rook zou een signaal ervan kunnen zijn.. Maar meestal zal in dat geval het starten of lopen direct na het aanslaan problematisch zijn.
Je moet je voorstellen dat er na stilstand koelvloeistof in de verbrandingsruimte is terecht gekomen.. De compressieruimte verkleint en door de verhoogde druk in die cilinder zal het de startmotor meer moeite kosten die druk te overwinnen in betreffende cilinder. (onregelmatig starten) Direct na het aanslaan zal de motor dan nog even op 3 cilinders lopen...
Het kan best zijn dat je bij minimale lekkage niets merkt..
Als de keerring van de waterpomp lekt??? zul je aan de onderkant van het hart van de waterpomp sporen van koelvloeistof moeten zien komen uit een klein gaatje. dat in elke waterpomp zit, om te voorkomen dat de vloeistof bij lekkage in het lager ervan terecht kan komen.
Meestal zijn een goede lamp en een spiegel voldoende om het betreffende gaatje te vinden....
hallo bedankt voor u reactie. hij start alleen slecht bij warme motor en koude motor pakt hij hem direct.als de motor warm is is de rook ook verdwenen,de auto gaat van de week weer voor onderhoud en dan gaat ze zien of hij lekt bij de waterpomp.
de motor draait er loopt wel mooi dus eigenlijk geen onregelmatigheden,
zou het tanken bij een onbemand tankstation ook een reden wezen vanwege de rook omdat ze zeggen dat ze daar rotzooi in de diesel zit?
11 jaar
Ik geloof niet dan men rotzooi in de tank doet.om te verkopen.. Moderne diesels hebben een modern filter in het brandstofcircuit.. Na (tijdige) vervanging van dat filter zou je het oude filter open kunnen knippen en kijken of er water. roest of andere rotzooi in zit.. Dan nog kan de gevonden troep bij 1 tankbeurt binnen gekomen zijn. Ook kan een defect in het eigen voertuig voor water of slijpsel in het filter zorgen..
Het verschil zit meestal in de zg additiefs (toevoegingen. Merkpompen laten zich daarvoor graag extra betalen.. Zelf -----zo nodig----- een additive kopen en bijvullen lijkt mij een beter (in ieder geval veel goedkoper) systeem..
hallo het brandstof filter was 2 weken geleden net vernieuwd,het oude filter zat vol met zwarte drap,ik zal mogen naar de dealer en laat u weten hoe het afloopt met de gang van zaken
gr
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar