Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een Seat Marbella en heb hier weinig problemen mee.
De laatste tijd begint het koelvloeistof lampje te branden, meestal als ik 10 - 15 minuten snelweg heb gereden en daarna in de file terechtkom. Als ik dan lang in de file sta (langzaam rijden tot stilstaan) blijft hij heel lang branden en op een gegeven moment begint de motor wat onregelmatiger te lopen en met optrekken begint hij erg te stotteren en rijd hij hakkelend.(na een tijdje rijden zonder file gaat hij weer uit en is het stotteren over)
Als ik na een stuk snelweg gewoon over de provinciale weg 80 kan rijden gaat het lampje meestal uit na 5 - 10 minuten branden.
Dit heb ik ook als het vriest.
Vandaag heb ik gekeken naar het koelvloeistofpeil en dat kon met ongeveer 400 cc bijgevuld worden, dit heb ik gedaan. Daarna heb ik nog een stukje gereden maar toen ging het lampje toch nog even kort branden. (misschien gaat dit nog over als ik een tijdje gereden heb met het juiste peil)
In het boekje staat dat je eerst de aandrijfriem van je koelvloeistofpomp moet controleren of hij niet versleten is, daarna moet je pas gaan kijken naar het peil of de zekering van de koelventilator, maar deze slaat wel af en toe aan, dus die is goed.
Wie weet waar ik deze riem kan aantreffen en wie weet of ik een ernstig probleem heb?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien een defecte waterpomp...
mvg
Als je koelventilator het doet, is waarschijnlijk je waterpomp overleden.
Dank je wel voor de reacties. Ik ben vandaag weer heen en terug naar mijn werk gereden en op de heenweg ging hij toch weer na 25 minuten branden, maar nu bleef hij de rest van de rit branden. (ondanks ik koelvloeistof heb bijgevuld gisteren avond)
Ik breng hem morgen naar de Seat dealer voor onderzoek en reparatie.
Weet iemand of ze lang bezig zullen zijn met de oorzaakopsporing?
19 jaar
als het goed is is dat snel duidelijk. waterpomp is eenvoudig te berijken.
mvg
toevallig op de vrije school gezeten mark?! (in zeist)
Hij is bij de garage geweest gisteren, er zat een klemmetje van de waterslang niet meer goed vast, dit hebben ze weer gemonteerd en 300 cc koelvloeistof bijgevuld.
Bij het wegrijden bleef het motorstoringslampje een hele tijd piepen. Nadat ik de motor afgezet had en opnieuw startte was dit voorbij. Echter tot mijn grote schrik: na ongeveer 15 minuten rijden ging WEDEROM het lampje van de koelvloeistof branden. Ik dacht dat dit kwam omdat ze het koelsysteem onder druk gezet hadden en dat hij (nog) blijvend uit zou gaan. Toen ik hem even langs de kant zette (ongeveer 15 minuten stilgestaan) en vervolgens weer verderreed was het lampje uit, maar reed hij heel erg schokkend en hakkelend weg. Voorzichtig verder gereden totdat dit over was en toen bleef het lampje uit.
Vandaag op zowel de heenweg als de terugweg ging het lampje na ongeveer 25 minuten gewoon weer branden en bleef de rest van de rit aan.
Wat mij nu wel opviel is dat voorafgaand aan het lampje dat gaat branden een "geluid" hoorbaar is, dit hoor je ook wel eens bij oudere koelkasten aan de achterkant (alsof er iets door de radiator sist) Dit is maar heel even.
Ik heb nu weer een afspraak voor een diagnose, de garage denkt dat het een lekkende koppakking is (en dit schijnt best prijzig te zijn).
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat het mij kan gaan kosten om dit door de Seat dealer te laten repareren? Als het alleen de pakking vervangen is schijnt het nog wel mee te vallen, maar ik ben graag een beetje voorbereid.
En blijegeit: ben jij Rutger?
19 jaar
ik ben, ja :), dacht al dat jij het was ja :) haha
alles goed daar? en zo te zien nogsteeds vrolijke seat rijder....
misschien toch e waterpomp defect mark. als hierdoor speling in de distrie optreed raakt de ontsteking in de war waardoor hij ook hakkerig kan gaan lopen....
ga je met je auto naar driebergen? of ben je ergens anders in onderhoud?
Was dat niet de vreie school?.
ja ik heb hem in onderhoud in Driebergen, daar werk jij toch?
Heb jij er zeker aan zitten sleutelen?
Vandaar dat ie het niet in één keer goed deed ;)
Morgen wordt hij weer bekeken door de garage.
19 jaar
Wat me nog te binnen schiet: toen ik woensdag bij de garage wergreed, was het stationair toerental opvallend laag (bijna tegen het afslaan aan), normaal loopt hij veel harder, kan dit dan ook op speling in de distributieriem wijzen?
Na een kwartier was het toerental weer normaal.
19 jaar
zie eerdere reply, mbt defecte wterpomp.
mvg
Hij is gemaakt :)
Bleek een defecte thermostaat en thermoschakelaar, waardoor er blijkbaar geen circulatie van de koelvloeistof meer was en de koelventilator niet altijd op het juiste moment aansloeg.
Volgens de dealer zou hierdoor een klep in het koelsysteem dichtgezeten hebben.
19 jaar
mooi zo. veel rijplezier en zal wel weer eens toeteren als ik je rond zie toeren :) haha
groetjes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar