Hallo allen,
Ik ben donny en ik ben nieuw op het forum hier.
Ik rijd met een seat toledo 1.9 tdi uit december 2003.
we hebben de auto een jaar geleden bij de dealer gekocht met 138.000km op te teller met NAP.
toen was de koppakking kapot dus die is toen daar gerepareerd.
de auto heeft nu 159.000km gelopen.
nu een jaar later en 21000km verder zit ik met een probleem met m'n koelvloestof en hoop dat jullie me kunnen helpen.
het verdwijnt ergens maar weet niet waar.
heb heel het systeem gecontroleerd op lekkages maar heb nergens niks gevonden.
dop op het expansievat is vervangen.
het stomme is dat het alleen bij warm weer voorkomt.
de motor blijft mooi op temperatuur bij alle omstandigheden, dus op de snelweg, tussendoor, of bij lang stationair draaien blijft ie mooi op 90 graden.
geen witte rook uit de uitlaat geen smurrie op de olie dop. koelvloeistof blijft mooi schoon.
olie peil blijft mooi op peil.
bij een buiten temperatuur van 20 graden en lager is er eigenlijk niks aan de hand.
maar zodra het buiten 25 graden of hoger word begint het koelvloeistof peil te zakken.
de ene x een halve liter op 100km, de andere x een halve liter op 500 km. maar de temperatuur blijft 90 graden.( ook gemeten met een temperatuur meter omdat ik eerst dacht dat misschien de sensor kapot was)
het is heel verschillend, maar alleen als het buiten goed warm is.
voor de rest loopt de auto perfect of tie nou warm of koud is. hij start ook ook zonder problemen.
de slangen op de radiateur worden bij warme motor na verloop van tijd wel hard.
dat zou toch met een kapotte koppakking te maken kunnen hebben?
maar die is vorig jaar vervangen, en hij heeft voor de rest echt helemaal geen tekenen van een kapotte koppakking.
er word altijd rustig mee gereden en netjes warm gereden. en word al helemaal niet afgetrapt.
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen met dit probleem.
groeten donny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Iemand?
Bij warme motor eens afpersen.
Zoek eens naar groene/rode leksporen en oxidatie.
Radiateur bij de zijbakken onderaan al gecontroleerd.
Is de motorcode toevallig ASV of AJM ??????
Ga er maar van uit dat de koppakking stuk is, hebben er in een paar weken een aantal achter elkaar gehad.
Jos.
Ja Jos, dat denk ik ook.
Sorry van m'n late reactie. Maar ben er ff tussen uit geweest.
Heb alles gecontroleerd op lekkage maar nergens niks gevonden. Ook nergens geen sporen van oude lekkage.
Het is idd een asv motor code.
De koppakking ben ik ook bang voor maar wil eerst alles uitsluiten voor ik aan de koppakking begin. Of misschien een scheurtje in de kop? Omdat vorig jaar de koppakking al vervangen is.
12 jaar
Probleem is op gelost. Koppakking was kapot. De dealer had em 21000 km geleden vervangen. Alleen hadden ze de kop niet gevlakt. Ze hadden de kop met een slijptol gevlakt!!! Dat was de bevinding van een gespecialiseerd revisie bedrijf. En daar voor laatje je auto repareren bij een dealer? Nou nooit van m'n leven meer. En het enige wat ze daar te zeggen hadden was letterlijk: dat boeit me niet. Daar ga ik de tijd en moeite niet in steken. Dus heb het zelf nu maar op gelost. En dan maar klagen over beun de haas. Die zijn nog betrouwbaarder als deze dealer iig.
12 jaar
Helaas ben ik het helemaal met je eens, en dan vinden ze het vreemd dat de mensen niet meer naar hun eigen merkdealer gaan.
Maar gelukkig dat het nu wel goed is hersteld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar