Bij mijn inca is na 2,5 jaar (50.000 km) de koppeling stuk gegaan. Seat heeft een deel onder garantie vervangen. Nu (140.000 km) doet hetzelfde probleem zich voor en mag ik ¤650 aan de seat dealer doneren om het te laten repareren.
Zijn er meer mensen die dit probleem bij hun seat hebben? Iemand suggesties voor een goedkopere oplossing?
Nog binnen een jaar is m'n koppeling weer stuk gegaan, hetzelfde probleem. Nu weer onder garantie vervangen. Ik heb er netjes mee gereden, na een paar maanden voelde ik al dat de koppeling niet zo soepel meer inging dan in het begin. Nu komt dat weer terug en vraag ik me af wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik niet weer een nieuwe koppeling nodig heb.
Groeten,
Jochem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is redelijk ongewoon dat een koppeling er al na 90.000 uitligt. Wat ik als eerste eens zou nagaan is je eigen rij-stijl. Als je bv de voet op de koppeling laat rusten zal deze ook licht gaan slippen.....
wat ook nog kan is dat bv de koppeling te strak is afgesteld waardoor deze blijft slippen....
ga dit eens na.
en een goedkopere oplossing voor het vervangen van een koppeling is er niet, tenzij je een beun weet, of het zelf kan.
Suc6
Gezien de snelheid van het slijten van de koppeling zet ik dus ook vraagtekens bij je rijstijl.(niet lullig bedoeld)Als hij weer rijd let dan eens goed op wat je met je koppeling doet.laat je bijvoorbeeld je linkervoet op het pedaal rusten.Als je dit doet is het de doodsteek voor je koppeling.haal dus altijd je voet van het pedaal af,ook als je in 1 wegrijdt en zometeen overschakeld naar twee.Ook met weg rijden vanuit stilstand altijd weg rijden met weinig gas.En pas gas gaan geven als het kopp. pedaal helemaal op gekomen is.
En die kopp. is jammer maar helaas die moet je dus gewoon vervangen.
Mijn eigen inca staat nu op 150.000 met de eerste kopp. het kan echt wel.
succes
michael
20 jaar
Dank voor jullie reacties.
Volgens mij ligt het natuurlijk niet aan m'n rijstijl:). Ik rijd wel lekker door maar ik haal m'n voet altijd van de koppeling af met doorschakelen. Bij m'n vorige auto (Mitsubishi L 300) heb ik 180.000 km gereden zonder dat er ook maar iets met de koppeling aan de hand was.
Groetjes Jochem
20 jaar
Nog binnen een jaar is m'n koppeling weer stuk gegaan, hetzelfde probleem. Nu weer onder garantie vervangen. Ik heb er netjes mee gereden, na een paar maanden voelde ik al dat de koppeling niet zo soepel meer inging dan in het begin. Nu komt dat weer terug en vraag ik me af wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik niet weer een nieuwe koppeling nodig heb.
Groeten,
Jochem
19 jaar
Het verslijten van een koppeling is veelal afhankelijk van je rijstijl. Indien je met veel vermogen en hoog toerental koppelt heb je veel slijtage. De truuk is om met weinig vermogen en gering toerenverschil te koppelen en vervolgens je vermogen over te brengen. Helaas hele volkstammen beheersen deze techniek niet. Mijn vorige 1.7 diesel Kadett heb ik 350.000 km met de zelfde koppeling gereden zonder weinig slijtage. Daarbij ging ik ieder jaar met de caravan naar Frankrijk. Als je zelf je auto onderhoud dan pas je wel om bruusk te schakelen, vandaar!
Anderzijds sportief rijden kost nu eenmaal extra geld. Wees dan ook loyaal en geef de auto niet de schuld.
Groeten Ted Kroon
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar