close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat IBIZA: Motor houdt in/aarzelt wat bij 3500-4000 toeren. Foutcode 16687

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZQ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 47

Mijn Ibiza 1.2 12v AZQ uit 2002 heeft het volgende:

Motor start en loopt goed.

Bij koude motor geen problemen.

Bij het op temperatuur komen houdt de motor wat in of aarzelt wat tussen de 3500 en 4000 toeren. Zit ik in deze fase al op de snelweg met ca. 120km/u tegen de 4000 toeren dan gaat af en toe het MM-lampje knipperen om vervolgens weer uit te gaan. je merkt dan dat hij iets inhoudt. Knippert hij te vaak, dan blijft hij branden.
Zit ik in de opwarmfase in de stad dan merk je bij het doortrekken dat hij rond de 4000 toeren wat inhoudt/stottert. Er knippert dan niets. Trek ik hem door tot 5000 toeren dan knippert het MM-lampje een paar keer en gaat dan weer uit.

Is de motor op temperatuur dan is het inhouden wat minder en knippert er ook geen MM-lampje.

Bij uitlezen met mijn uitleesapparaatje (Autophix ES680) geeft hij aan 16687 P0303 Misfire detected cil.3.

Wat is er gedaan:
- Beurt met nieuwe bougies (origineel VAG JZW905603).
- Bobines omgewisseld om te kijken of dan een andere cilinder problemen geeft. (Blijft helaas bij cil.3).
- Katalysator vervangen (okt. 2015) ivm APK-afkeur (binnenwerk had losgelaten en lag los in de pot te rammelen).
-Lambdasonde 1 vervangen ivm defect/APKafkeur en lambdasonde 2 preventief vervangen
- MAP-sensor vervangen (1 1/2 jaar geleden ivm storing (MAP-sensor onaannemelijke waarde). Bleek versprongen distributieketting te zijn). Motor is toen gerepareerd bij SEAT-dealer en had er geen schade aan overgehouden.
- Gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.

Zelf zit ik nu te denken aan een niet goed werkende klvlst.temperatuursensor, EGR-klep of valse lucht.
Temp.sensor en EGR geven geen foutmeldingen. Met mijn Autophix ES680 heb ik vele mogelijkheden om uit te lezen en te controleren (ook live waardes), maar ben er nog een beginner in.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn, bijv. sensoren, kleppen etc.? Het inhouden is niet echt hinderlijk, maar het valt op en je gaat er steeds meer op letten.

Iemand aanwijzingen hoe ik het met de Autophix ES680 kan testen (welke modules, groepen, etc.)

Alvast bedankt.

Geplaatst door

hwnmuijs (55)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je zeker dat geen schade is ontstaan na versprongen ketting ?
Anders zou ik de compressie eens meten, ander probleem kan valse lucht zijn door bijvoorbeeld spruitstuk pakking of spruitstuk zelf omdat het steeds bij cilinder 3 blijft. Anders zou je injector eens kunnen wisselen als je dat nog niet gedaan hebt.

Hierbij een foto van de oude bougies die bij een beurt vervangen zijn. Niks mis mee volgens mij.
Oude bougies: NGK ZFR5P-G
Nieuwe bougies: VW JZW905603B

hwnmuijs 55

8 jaar

Volgens de SEAT-dealer is de motor verder in orde. Compressie weet ik niet en ik heb (voorlopig) niet de mogelijkheid om dit te controleren.
Het lijkt me dat de compressie verder OK is, want anders had hij bij andere toerentallen volgens mij ook problemen moeten geven.
De motor loopt verder goed en loopt ook mooi stationair.
Het inhouden is het meest merkbaar als de motor in de opwarmfase zit.
Als de motor steenkoud is houdt hij niet in.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is dan houdt hij niet of nauwelijks in.

Bedrading naar bobine zien er op het oog goed uit (kan ik dat meten, of met mijn Autophix ES680 uitlezen?).
Bobines en bougies omwisselen maakte niets uit.
Spruitstuk ziet er ook goed uit (van wat ik kan zien dan).

Injector zal ik binnenkort eens omwisselen om te kijken of dat iets uitmaakt.

Intussen een blikje injectiereiniger (Liqui Moly Injection Reiniger) in de tank gegooid. Kan nooit kwaad.

hwnmuijs 55

8 jaar

Zojuist injector nr.3 omgewisseld met nr.1.
Straks eens kijken wat het doet.

hwnmuijs 55

8 jaar

Probleem lijkt opgelost (de tijd zal het leren).

Zoals gezegd heb ik de injectoren van cil. 1 en 3 omgewisseld. Tevens heb ik alle injectoren schoongemaakt met "Vergaser aussen reiniger" van Liqui Moly. en heb ik dat spul ook in de injectorgaten van het inlaatspruitstuk gespoten.

Nadat ik naar mijn werk en terug ben gereden was er van inhouden geen sprake meer en lijkt de auto zelfs net iets meer pit te hebben.

Ik heb dus het vermoeden dat het met vervuiling te maken heeft gehad.

Een meevaller dus.

hwnmuijs 55

8 jaar

Dat is mooi om te horen, bedankt voor de feedback.

Helaas, iets te vroeg gejuicht.
Na enkele dagen probleemloos gereden te hebben is het probleem weer terug.
Inhouden rond de 4000 toeren. Nou ja, het is meer een licht schokkend inhouden. MM-lampje knippert dan een paar keer en gaat dan uit. Bij warme motor knippert hij niet.
Uitlezen: weer die misfire gedetecteerd cil.3.

- De complete inlaat eraf gehad en gecontroleerd op scheuren. Niets.
- Gasklephuis schoon.
- EGR schoon.
- Royaal met remmenreiniger aan het spuiten geweest om valse lucht op te sporen.
- Benzinefilter vervangen. Dit was nodig omdat het nog de eerste montage was (productiedatum 27-05-2002). Benzinefilter open gezaagd en de binnenkant bekeken. En die was zwart, erg zwart.
- Temperatuursensor en MAP-sensor live uitgelezen en deze lijken normaal te werken.
- Verder geen storingen bij uitlezen.
- Motor start goed en loopt netjes stationair, geen bijgeluiden.
- Auto rijdt goed, reageert verder goed op het gaspedaal en lijkt voldoende vermogen te hebben.
- Probleem doet zich vooral voor als de motor in de opwarmfase zit. Bij steenkoude motor geen probleem, als de motor op temperatuur is dan nauwelijks probleem (pas boven de 5500 toeren, maar daar kom ik verder niet aan).
- Uitlaat, lambdasondes en katalysator pas nieuw ivm APK.

Nu zat ik te denken of het misschien nut heeft om de electrode-afstand van de bougie van cil.3 aan te passen.
Maar wat is dan wijsheid?
- Electrode-afstand groter maken (vonk springt dan moeilijker over, maar is wel sterker)?
- Electrode-afstand kleiner maken (vonk springt makkelijker over, maar is minder sterk)?
- Afblijven. Laten zoals het is.

Graag advies.
Tips om de oorzaak op te sporen ook welkom.

hwnmuijs 55

8 jaar

Update:

Het misfire-probleem is nog niet opgelost.
Kort gezegd;
Misfire gedetecteerd cilinder 3 (P0303, 16687)
Motor steenkoud: geen problemen.
Motor in opwarmfase: Misfire cil.3 rond de 4000 toeren bij gaspedaal vol ingetrapt, Bij gaspedaal half ingetrapt rond 4000 toeren geen problemen.
Motor op bedrijfstemperatuur: Zo goed als geen problemen.

Wat is er intussen nog gedaan:
Bougies, injectoren en bobines omgewisseld om te kijken of de misfire zich verplaatst naar een andere cilinder. Niet dus.
Koelvloeistoftemperatuursensor vervangen (leek normaal te werken, maar toch was twijfelachtig). Heeft niet geholpen.
Inlaatspruitstuk gedemonteerd en gecontroleerd op scheurtjes. Niets te vinden.
Gecontrolleerd op valse lucht met remmenreiniger. Niets gevonden.
Gasklephuis en EGR zijn schoon en werkend.
Compressiemeting gedaan (3x per cilinder en daar het gemiddelde van genomen):
Cil.1: 16,1 bar
Cil.2: 15,5 bar
Cil.3: 16,1 bar
Lijkt mij OK.

Bougies zien er ook goed uit;


Op aanraden van een kennis heb ik vandaag de bougies vervangen voor bougies met 4 massa-electrodes (BOSCH Super4 FR78X, 0 242 232 502).
Mogelijk verkleinen deze de kans op misfires. Voor € 6,- p/st. valt het te proberen.

Nu maar afwachten wat het doet.

hwnmuijs 55

8 jaar

Bougies met meer electrodes hebben wat betreft de misfires gee nut gehad.
Wel lijkt de motor iets mooier te lopen en net iets beter op te pakken.

Ik wis wel telkens de foutcode.

Daarbij is het mij opgevallen als ik de misfire foutcode wis, dat in het ABS-systeem regelmatig de code 01314 opgeslagen is.
Dit zou zijn regelmodule motor geen communicatie.

Hebben de foutcodes in motor: 16687 (misfire cil.3) en ABS: 01314 (regelmodule geen communicatie) een verband met elkaar of zijn dit losstaande problemen?

Indien het verband houdt met elkaar, waar moet ik zoeken?

hwnmuijs 55

8 jaar

Goed, probleem is er nog steeds.

Volgens mij kan ik de bougies, injectoren, bobines, temperatuurmeter, massa, valse lucht en gasklephuis uitsluiten als oorzaak.
Compressiemeting was ook goed, dus de kleppen sluiten volgens mij goed af.
Dan hebben we het meeste wel gehad, denk ik.

Vreemd is alleen, dat als de misfire (16687 P0303) is op geslagen in het geheugen, dat er ook een foutcode wordt opgeslagen in het ABS-systeem (01314, motor regel unit).
ABS-lampje blijft dan gewoon uit.
Heeft het op de één of ander manier met elkaar te maken?

Zouden de misfires veroorzaakt kunnen worden door een defecte klepstoter?
Hoe kan ik controleren of een klepstoter defect is?
Is eventueel vervangen zelf te doen (qua werk, gereedschap)?

hwnmuijs 55

8 jaar

Foutcode 01314 wordt voor meerdere dingen gebruikt.
Een echt goed uitleesapparaat zal een toevoeging laten zien na de fouttekst.
1 van die toevoegingen is: Lees foutcodes (vam het motormanagement dus).
Dus ja, 01314 kan getriggerd worden door de fout in je motor-computer.

oldford 0
badge

8 jaar

Je hebt met de uitlaat te vervangen ook de lamdasonde vervangen. Is er een originele lambda in gegaan of imitatie? Imitatie geeft soms onverwachte problemen.

Als de motor net gestart is, geeft de lambda nog geen signaal en gebruikt hij standaard parameters.

Hapert hij bij warme motor ook als je vol gas geeft bij die toerentallen? Bij volgas wordt de data van de lambda ook niet gebruikt.

ofstone 0

8 jaar

Lambdasonde als oorzaak lijkt mij twijfelachtig. Dan zouden de misfires ook bij de andere cilinders moeten optreden denk ik.

De lambdasonde voor de kat. is een BOSCH waar al een wagenspecifieke stekker aan zit.
De lambdasonde na de kat. is een Delphi waar ook een wagenspecifieke stekker aan zit.

Ik lees zo hier en daar op het forum dingen over corrosie/vocht in de stekkeraansluiting van de ECU wat problemen kan geven.
Nu wil ik de stekker van de ECU eens losmaken om de contacten te bekijken, maar ik durf niet goed.
Kan ik de stekker van de ECU ongestraft losmaken, of krijg ik dan problemen zoals niet meer willen starten, opnieuw inleren, centrale vergrendeling wat niet meer werkt etc.?

hwnmuijs 55

8 jaar

De voorste lambdasnde is een breedband lambda sensor.
Ik gebruik daarvoor alleen en uitsluitend originele sensors. Het risico op problemen is veel te groot.
Als er origineel Bosch in zat, is het nu geen probleem.
Ook de achterste "ouderwetse" sonde wordt gebruikt bij het regelen van het mengsel als je een breedband lambda sonde hebt.
Dat is zelfs wetttelijk verplicht tegenwoordig. Men gaat er vanuit dat een breedband sonde bij veroudering een ander signaal gaat geven.
Dus ook hier geldt, alleen en uitsluitend origineel gebruiken.

En ja, ook misfires op 1 cylinder kunnen door een lambdasonde veroorzaakt worden.
Er is altijd wel 1 cylinder die als eerste reageerd op een verkeerd mengsel.
Ook al wordt er bij volgas niet naar de lambdasonde gekeken, de fuel trim die bij deellast wordt berekend is nog wel actief.
Misschien moet je eens (laten) kijken waar de fuel trims op staan.

oldford 0
badge

8 jaar

Auto vandaag APK gekeurd, dus hij kan er weer een jaartje tegen.
Seat-dealer heeft het één en ander uitgelezen en het gasklephuis en de EGR opnieuw ingeleerd.
Tik in motor is volgens Seat-dealer niet goed. Klinkt als klepstoter(s).
Advies van Seat-dealer: kop lichten en beginnen met nokkenas en klepstoters te controleren.
Mijn vrouw werkt bij de Seat-dealer, dus financieel valt er wel wat te regelen, maar ik kan niet verwachten dat ze alles voor niets doen en het is misselijk wat het uiteindelijk misschien blijkt te zijn.

Ik weet niet goed of ik dat nog wel moet of wil laten doen, of dat ik voor een revisiemotor moet gaan kijken.
Eventueel de auto wegdoen en een andere kopen en maar afwachten wat daar dan allemaal mee mis is.
Of ermee doorrijden (ik rij er nu intussen ook al meer dan een jaar mee met deze problemen).
Als ik niet boven de 3500 toeren kom is er niets aan de hand en als ik niet volgas, maar halfgas naar de 130 km/u ga, dan houdt ie het ook uren vol zonder problemen.
Ik zal het allemaal eens overdenken.

hwnmuijs 55

8 jaar

Over de bougies. Heb al meerdere problemen gehad met Bosch bougies. Gewoon lekker voor NGK gaan. Veel beter wat dat aan gaat. Je compressiewaardes zijn in orde. De electroden afstand hoef je niet druk over te maken. Wel de juiste bougies gebruiken voor je auto.

Ik heb het hele verhaal eens gelezen en het blijft allemaal een beetje vreemd. Zeker weten dat je niet ergens iets over het hoofd hebt gezien? Of per ongeluk verkeerd gewisseld?

Anders ben ik ook bang dat er toch inwendig schade is opgetreden.

Citrogek 0
badge

8 jaar

Probleem opgelost. Voor mij dan, niet voor de auto.

Auto ingeruild voor een Ibiza 6L 1.4 16V BBY (dus geen distributieketting meer) met nieuwe APK en perfect werkende automatische airco (de mijne had geen airco).
Mijn eigen pas gespoten velgen met z.g.a.n. banden en mijn trekhaak worden overgezet op de "nieuwe" auto.
Hopelijk heb ik er meer geluk mee.

hwnmuijs 55

8 jaar

Mooi zo, dan zit je alleen elke 4 jaar aan een nieuwe distributieriem ongeacht het aantal kilometers....
Succes en bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.