Seat Cordoba: Motor loopt stationair niet goed,te veel benzine

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Hallo,

Mijn Seat Cordoba 1.6 uit 1998 met een AFT motor loopt stationair niet goed,motor verzuipt.Stinkt heel erg naar benzine en het druiptgewoon uit de uitlaat!!
Heb meteen gekeken naar de injectors,ben er achter gekomen dat injector van cilinder 3 niet goed is,d.w.z de injector is wel goed maar de spanning die erop staat niet,de spanning schommeld tussen de 2 en 9 v!!!terwijl die andere drie maar 0,3 v - 0,5 v hebben.Ik heb voor de zekerheid de injectors van cilinder 3 en 4 omgewisseld maar blijft hetzelfde.
Heb wel eens gehoord dat de ECU nat word omdat deze onder het voorraam zit,heb deze eruit gehaald en de stekker los gehaald maar dat ziet er ook netjes uit,geen corrosie ofzo.Ik denk dat de ECU stuk is,wie heeft hier nog andere suggesties??
Weet iemand een bedrijf die de ECU kan controleren/repareren,ik ben wel particulier....

Gr Jeroen

j. maas

Geplaatst door j. maas (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoeft niet gelijk de ecu te zijn. Kan ook een fout (kortsluiting) in de bedrading zijn.
Meet eens met losgenomen stekkers de weerstand van de foute en een goede injector.
Meet daarna de weerstand naar aarde en +12 volt in de stekker op cylinder 3 en een goede cylinder.
Okaats de resultaten.

Reparen kan door actronics maar moet via een garage gaan (helaas).

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wat heb je precies gemeten op de injectoren ?

Je moet op alle 4 de injectoren een accuspanning meten, daarnaast worden ze massa geschakeld via de ECU.

Het kan ook zijn dat er een kabel van de injector door geschuurd is en aan de massa komt, dan blijft hij inspuiten ( pissen ) en dat kan jou probleem ook veroorzaken.

Heb je hem al eens uitgelezen ? Zo ja, wat waren de storingscode's ?

Gr Stefan

j. maas (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Geen foutcodes aanwezig.
Volgens mij worden de injectoren niet massa aangestuurd,er staat constante massa op,ook als ik de stekker van de ECU af haal!!
Als motor loopt meet ik op injector 1,2 en 4 een spanning die schommeld tussen de 0,3 en 0,6 V maar op cilinder 3 is dat tussen de 2 en 9 V......
Ik heb nog geen tijd gehad om de weerstand te meten,dat hoop ik morgen of maandag te gaan doen,heb nu wel elektrische schema's om te kijken welke draden op de ECU van de injectoren zijn,dan kan ik ook zien welek spanning de ECU afgeeft van cilinder 3.

Gr Jeroen

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Injectors worden toch echt massa gestuurd. Als er een constante massa op staat zelfs met de ecu los, heb je een kortsluiting in de bedrading.

Injectors zijn moeilijk te meten met een gewone volt-meter. Daar is het signaal veel te snel voor.
Eigenlijk moet je met een scope meten.

Met motor uit en ecu los: trek 1 voor 1 de injector stekkers los. Meet weerstand naar aarde. Mag in ieder geval niet 0 Ohm zijn. 0 Ohm is kortsluiting.
Met motor uit en ecu vast + kontakt aan: trek 1 voor 1 injector stekkers los. Meet voltage op beide pinnen. Plaats de waardes.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Inderdaad..

Meet de bedrading maar eens van de injectoren naar ECU, daar zul je vast iets tegen komen wat niet klopt, en zodoende ook je probleem veroorzaakt..

Gr Stefan

j. maas (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik lees net jullie berichten,ik heb vanmiddag nog eens gekeken,(dus nog niet jullie tips opgevolgd)heb de injectorstekkers eraf getrokken en ook stekker ECU,van alle 4 de weerstand gemeten en is van alle 4 nul Ohm,toen heb ik de motor laten lopen en het viel me meteen op dat die goed liep voor een aantal minuten!!! In deze minuten heb ik nogmaals gemeten op de injector cilinder 3 en meette daar gewoon tussen de 0,3 en 0,7 V!!! Dus dat betekend als motor opgewarmd is dan is het weer beroerd.
Heb de draad bij de ECU van cilinder 3 doorgeknipt en motor gestart,deze liep natuurlijk op 3 cilinders en meette op de draad uit de ECU 9 Volt,is daar dan een verklaring voor???Ik denk dat ik maar eens begin om de ECU op te sturen en die te laten controleren,heb inmiddels een bedrijf gevonden.

Gr Jeroen

j. maas (0), 13 jaar geleden

Heb trouwens wel motor uit,contact aan en stekker injector los en daar meet ik geen spanning,op alle 4 niet

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jeroen,

Vreemd allemaal...Ik neem wel aan dat je de spanning op de injectoren goed gemeten hebt ? Dus 1 pen van de multimeter op de massa van de motor of accu zetten en met de andere pen op 1 van de aansluitingen op de injectoren meten ? dan contact aanzetten en je moet de accuspanning meten..

Niet tussen de 2 aansluitingen van de injectoren zelf meten..

Ik zou voor je de ECU op doet sturen eerst even de kabels doormeten, trek de stekker van de injector en ECU af en controleer hetvolgende :

Rode kabel van injector is spanning :

Injector 1 ( naar pen 21 van 28 polige stekker op cilinderkop )
injector 2 ( naar pen 22 van 28 polige stekker op cilinderkop )
injector 3 ( naar pen 23 van 28 polige stekker op cilinderkop )
injector 4 ( naar pen 24 van 28 polige stekker op cilinderkop )

Vanaf de 28 polige stekker op cilinderkop :

Naar pen 2 ( Grijs ) van ECU
Naar pen 46 ( Grijs - Groen ) van ECU
Naar pen 47 ( Grijs - Rood ) van ECU
Naar pen 48 ( Grijs - Blauw ) van ECU

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met motor uit, contact aan, ecu aangesloten kun je in sommige gevallen geen 12 volt meten op de injectors.
Dat is als de voeding voor de injectors via het brandstofpomp relais loopt.
In dat geval alle injector stekkers los, motor starten en dan meten.

j. maas (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik kan nu eindelijk zeggen dat de computer dus wel degelijk stuk was,na lang zoeken heb ik er eentje gevonden op de sloop,bij Beek Autoracing in Den Haag hebben ze het geprogrammeerde gedeelte voor mij over gesoldeerd waardoor ik niet naar de dealer hoefde,top bedrijf.
Ik ben toch op mijn gevoel afgegaan en het in de computer gezocht,was eigenlijk op het verkeerde been gezet door een aantal van jullie.Ik ben jarenlang monteur geweest en ik heb altijd geleerd als er een draad onderbroken zou zijn dan meet je een weerstand van oneindig......hier werd er tegen mij gezegd dat als ik een weesstand van '0' zou meten er een draadbreuk in zou zitten,is dus niet waar!!!
Dit wilde ik nog even kwijt

Gr Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.