Seat Toledo: Motor schakelt slecht over op LPG

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20v

Mijn Toledo schakelt sinds kort heel slecht over op gas. Dit ging altijd soepel en zonder een schok.
Dan knipperde het rode ledje (benzine) en kwamen de groene ledjes (gas) op. Daarna doofde de knipperende rode ledje en reed de auto verder op gas.

Sinds kort helaas niet meer. Er is een abrubte overschakeling en daarbij kan de auto bij stationair toerental stilvallen. Maar er ontstaat tevens een signaal waardoor het motormanagement lampje gaat branden. (mengseladaptatie arm)
De Seat-dealer wist de computer, maar na een paar keer starten (en dus overschakelen) is de storing er weer.

De auto rijdt verder prima op benzine en gas. Alleen koud starten heeft een beetje gasgeven nodig om aan te slaan. Als de motor iets op temperatuur komt voldoet het om de sleutel om te draaien.

Auto is gekocht met 167.000 km (toen grote beurt gehad) en dit probleem is ontstaan na de vervanging van de distributieriem bij 179.500 km. Daarbij is ook een magneetspoel voor de afsluiter van de verdamper vervangen. (gaan vaak kapot en geven dan een te grote weerstand)

De temperatuursensor van de koelvloeistof is net vervangen, maar bracht helaas geen verschil. De lambda-sensor is gecontroleerd en ok bevonden. Ook is er een tijdje terug een reinigingsadditief aan de benzine toegevoegd.

Het is een AG SGI systeem.

Wie heeft nog tips of nuttige info? De dealer wil wel van alles vervangen, maar kan geen uitsluitsel geven dat het probleem dan opgelost is.
Kun je trouwens de gascomputer opnieuw inleren? En hoe gaat dat dan en wat kost zoiets ongeveer?

Bij voorbaat dank.

wobbli

Geplaatst door wobbli (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Laat de dealer niet aan die gasinstallatie zitten, die verzieken er meer aan dan dat ze er goed aan doen.
Die hebben er geen verstand van en het kost je klappen met geld en probleem nog niet opgelost.
Ga er mee naar een gasinbouwer,deze kan de installatie uitlezen en vermoedelijk is het omschakel relais niet goed meer.
Deze laat de installatie omswitchen naar gas.

wobbli (0), 16 jaar geleden

Beste Primera P11,

Is dat schakel relais extern? Of zit dat in de gascomputer?
En als laatste, heeft dat relais dan misschien ook iets te maken met de slechte koudstart?

BVD

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat schakel relais zit onder de motorkap, vaak tegen het schutbord gemonteerd.
Meestal een zwart kastje, als tie slecht loopt tik er dan eens met schroevendraaier tegen.
Als tie niet goed werkt, gaat tie op 2 brandstoffen lopen.
Wat het ook nog kan zijn is de druksensor van de gasinstallatie.
Er staat dan te weinig gasdruk op en dan loopt de motor op een te arm mengsel, komt regelmatig voor bij dit type gasinstallatie.
Krijg je ook dit effect.
Het simpelst is om de installatie uit te laten lezen bij een gasinbouwer, deze kan de drukken aflezen.

wobbli (0), 16 jaar geleden

Tis alweer een tijdje geleden, maar het probleem is i.i.g. duidelijk.
De motor loopt prima, maar start als ie koud is goed mits je even volgas geeft. (als ie aanspringt, natuurlijk meteen gas los zodat deze niet boven de 1200 rpm komt)
Het enige echte probleem is dat de motor niet meer flusht wanneer deze van benzine naar gas wil overschakelen. Daardoor gaat de overgang abrubt en schokt de auto een keer waarna deze verder prima op gas rijdt. (verbruik 1:10, vermogen is prima, mooie rustige stationair loop en geen olieverbruik)
Maar door deze abrubte overgang gaat het motormanagement lampje branden i.v.m. een (heel kort) arm mengsel...(ook uitgelezen)

Iemand een idee? BVD

wobbli (0), 16 jaar geleden

Even een schopje...

Is er niemand die nog suggesties heeft?

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 16 jaar geleden

Ik had hetzelfde probleem met m'n Alhambra. Alleen zit er bij mij een Necam installatie in. Bleek het verdeelhuis (stappenmotor??) vervuild te zijn. Weet alleen niet of een AG installatie ook een verdeelhuis heeft. Zo ja, zou ik daar naar laten kijken. Volgens de gasboer moet je het verdeelhuis elke 60.000 km laten reinigen (vervuilt door sludhe uit de verdamper). Bij mij was dit de oplossing van het probleem. Verdamper al gecontroleerd op sludge?
Rob.

wobbli (0), 16 jaar geleden

Nee, dat ga ik dus laten controleren door de gasboer! Bedankt voor de tip!

Nog even voor de duidelijkheid, jij had dus hetzelfde probleem met het abrubt overschakelen van benzine naar gas?

(het koude startprobleem heeft mijn inziens puur met het benzine-gedeelte te maken...)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Deze AG heeft geen verdeelhuis.
Zoek eens even bij Skoda op deze site.
Er is ook een skoda geweest met exakt hetzelfde probleem, daar is toen ook iets vervangen waardoor het probleem over was.

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 16 jaar geleden

[quote=wobbli]Nee, dat ga ik dus laten controleren door de gasboer! Bedankt voor de tip!

Nog even voor de duidelijkheid, jij had dus hetzelfde probleem met het abrubt overschakelen van benzine naar gas?

(het koude startprobleem heeft mijn inziens puur met het benzine-gedeelte te maken...)[/quote]
I.d.d. niet bij een koude motor. Alleen als de motor op temperatuur was, sloeg de motor bij het overschakelen naar LPG bijna af. Kreeg echter geen foutmelding van het MMC.

Doet je koude startprobleem zich ook voor wanneer je de brandstofkeuzeschakelaar op benzine hebt staan? Denk ook dat dit iets met je benzinesysteem te maken heeft. Je moet de motor koud of warm altijd gewoon zonder het gaspedaal aan te raken kunnen starten.
Rob.

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 16 jaar geleden

[quote=Rklink][quote=wobbli]Nee, dat ga ik dus laten controleren door de gasboer! Bedankt voor de tip!

Nog even voor de duidelijkheid, jij had dus hetzelfde probleem met het abrubt overschakelen van benzine naar gas?

(het koude startprobleem heeft mijn inziens puur met het benzine-gedeelte te maken...)[/quote]
I.d.d. niet bij een koude motor. Alleen als de motor op temperatuur was, sloeg de motor bij het overschakelen naar LPG bijna af. Kreeg echter geen foutmelding van het MMC.

Doet je koude startprobleem zich ook voor wanneer je de brandstofkeuzeschakelaar op benzine hebt staan? Denk ook dat dit iets met je benzinesysteem te maken heeft. Je moet de motor koud of warm altijd gewoon zonder het gaspedaal aan te raken kunnen starten.
Rob.[/quote]
Ik weet niet of je bij een AG verdamper een sludge aftapplug hebt. Bij de Necam verdamper niet. Daardoor wordt sludge uit de verdamper met het drooggas meegezogen de motor in en hierdoor raakt het verdeelhuis op den duur verontreinigd. Als er teveel sludge in je verdamper zit, geeft dat druk op de membramen in de verdamper waardoor deze niet optimaal meer functioneert. Zoek naar een aftapplug onder in de verdamper en draai deze los als de motor goed op temperatuur is. De sludge (ziet er uit als een olieachtige substantie) is door de warmte dan dunner en loopt daardoor gemakkelijker weg.
Je auto heeft ongeveer 160.000 km op gas gelopen? Als dat allemaal met dezelfde verdamper is, bestaat de kans dat de membramen versleten zijn. Ik weet niet hoe het bij AG zit, maar voor Necam verdampers zijn geen revisiesetjes te krijgen. Zit je dus misschien wel aan een nieuwe verdampeer vast.
Rob.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

is het geen SGI installatie dan?.
Met injectoren en geen verdamper.

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0), 16 jaar geleden

Het enige systeem dat ik ken zonder verdamper is het LPi systeem van Vialle. Hierbij wordt vloeibaar gas rechtstreeks ingespten d.m.v. injectoren.
Ik weet dat Necam (tegenwoordig Coltec geloof ik) ook een SGI systeem heeft, maar dat werkt nog steeds met een verdamper. Bij dat systeem wordt vluchtig gas van vanuit de verdamper door middel van gasinjectoren ingespoten.
Maar goed .. ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Misschien dat er inmiddels meer LPi systemen op de markt zijn.
Rob.

wobbli (0), 16 jaar geleden

Het is idd een SGI systeem, dus zonder verdamper.

Ik ga op zoek naar de Skoda die Primera11 noemde.

I.i.g. allen bedankt voor het meedenken!

Schoen (0), 16 jaar geleden

Een SGi systeem van AG heeft wel degelijk een verdamper, want het gas wordt in dampvorm ingespoten.

Een paar tips die van belang kunnen zijn om de oorzaak te vinden, maar er is wel uitleesapparatuur voor nodig van het lpg-systeem en de auto, liefst een EOBD tester.

1 controleer of de temperatuur van het koelwater die de lpg-computer uitleest overeenkomt met de tenperatuur die de EOBD tester geeft. Kan duiden op een slechte massa.

2 klopt de gasdruk die de lpginstallatie meet, hiervoor is een verschildrukmeter nodig. Mogelijk vervuild filter

3 controleer bij warme motor de inspuitcorrectie van het benzine systeem met de EOBD tester (fuel trims)

Mijn vermoeden als ik het verhaal een beetje volg is dat de injectoren vervuild geraakt zijn en daardoor de vertaling van benzine-injectie naar gasinjectie niet meer klopt (fuel trims gaan afwijking geven)
Heb je al eens geprobeerd ongeveer 1km voordat je de auto afzet naar benzine te schakelen en later weer met een koude motor te starten of het dan wel lukt zonder gas te geven?

wobbli (0), 16 jaar geleden

@Schoen:

Super, dat zijn behoorlijk gerichte adviezen!

Ik heb al wel eens op benzine gereden en dan de motor afgezet, maar dat hielp niet voor het koude start probleem. Kanttekening: dit was voordat het probleempje met het overschakelen van benzine naar gas opdook!
Dus ik ga het morgen nog eens proberen. (ps: op beide brandstoffen loopt de auto als een zonnetje)

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als tie verders goed loopt, kun je het lampje ook negeren.
Is wel geen professioneel antwoord, maar kost ook niks.
Vaak begin je al met nieuwe injectoren, die kosten ook een paar stuivers.
Plus montage en arbeid zit je zo op 600 euro.
Alleen omdat tie tijdens het overschakelen even op een arm mengsel loopt.
Volgens mij was dat namelijk de oplossing bij die skoda, nieuwe injectoren.
Maar goed, maak een afspraak bij een lpg inbouwer en die kan de drukken uitlezen en de injectoren.
Het verhaal van Schoen.
En laat die dealer er niet aan prutsen, heeft er gewoon geen verstand.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.