Seat Ibiza 1.4 MPI: motor slaat af

Bouwjaar: 2000

Ik ben in het bezit van een Seat Ibiza 1.4 met lpi-systeem van BRC. Sinds enige tijd slaat de motor af tijdens het rijden en het stationair draaien, en dit vooral als de motor koud is. Dit probleem lijkt niets te maken hebben met de gasinstallatie: zowel op benzine als op lpg slaat de motor af. We hebben reeds een pingelsensor en een koelvloeistofsensor laten vervangen, maar zonder enig resultaat.

Davy2036

Geplaatst door Davy2036 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is ie bij een dealer in reparatie? is ie al eens uitgelezen?

Wat voor motorcode heeft ie?... AKK,AUA?

De BDP sensor(toeretal sensor)kan een oorzaak zijn.Wil weleens stuk gaan bij AKK motoren.Dit geeft ie trouwens wel aan als foutcode en deze klacht komt vaker voor bij een warme motor.

Davy2036 (0), 20 jaar geleden

De motorcode is idd AKK;

De toerentalsensor bevindt zich in de waslijst met fouten (8 verschillende fouten). De andere fouten hebben te maken met de pingelsensor, cilinderrij 1, koelvloeistofsensor enz...

Is deze sensor duur om te vervangen? Kan je het zelf doen?

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Heeft ie 8 storingen waargenomen..,dit komt niet vaak voor.Denk zelf nu dat de BDP-sensor niet alleen je fout is.Belangrijk is dat de stekkers worden gecontroleerd op eventuele vocht en oxidatie.Zal zeker de stekkers van de computer inspecteren.

De BDP sensor zit trouwens achter de startmotor gemonteerd.Met een brug doe ik zo een klein uurtje over.

Geef eens alle codes op die hij aangaf,indien je er natuurlijk eraan komen.

Davy2036 (0), 20 jaar geleden

Hier zijn de fouten (uiteindelijk waren het er "maar" 5):

1. nokkenasstandsensor - signaal te zwak
2. motortoerentalsensor - geen signaal
3. voeler koelvloeistof - onaannemelijk signaal
4. pingelsensor - signaal te sterk
5. spruitstukdruk/luchtdruk - onaannemelijk signaal

Voor punt 3 & 4 hebben we de sensor dus reeds vervangen, maar de foutmeldingen blijven.

Ik hoop dat je er raad mee weet, want niemand anders weet wat te doen.

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Zo..dat zijn nog een paar probleempjes.Ze hebben niets met elkaar te maken,hier bedoel ik mee als één sensor een fout heeft,dat het geen invloed heeft op de anderen.

Ik heb al deze storingen weleens gehad,maar wel dan individueel en niet te samen.Zolang ik weet hebben ze niet dezelfde voeding of massaanluiting.(op de sensoren dan),hier kan het dus niet aan liggen.(theoretisch)

Ze hebben de koelvloeistofsensor vervangen,dit kan ik nog wel begrijpen,deze gaan nogal eens stuk,maar de pingelsensor gaat zelde defect en hier slaat de motor ook niet op af.Alleen het motorvermogen wordt beperkt in dit geval.

Omdat ie zoveel fouten geeft ben ik bang dat regeleenheid van de motor(computer) defect is of de stekkeransluiting op de eenheid zelf zit vol oxidatie.

Een nieuwe regeleenheid kost best wel veel geld en je weet niet zeker of je probleem is verholpen.Het is toch een kwestie van uit proberen of ze moeten al die sensoren met een scoop controleren en kijken of er iets raars op scherm zichtbaar wordt.

Een nadeel van een nieuwe computer bestellen is...dat je namelijk niet terug kan geven.Wat ze miscchien kunnen doen is de importeur bellen en vragen of hun een leen computer hebben liggen om hem dus even uit te proberen.Hopen dat je geen automaat hebt..,want deze zijn namelijk weer anders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.