hallo, ik ben zelf in het bezit van een seat ibiza 1.6 met een 1f motor. Best karretje maar vorige week is die een paar keer afgeslagen bij het afremmen naar stationair. Motor zakt dan ver onder de 950 toeren en slaat dan natuurlijk af. De sleutel weer om en het is tik lopen. Auto uitgelezen, gaf fout op gaspedaalpositiesensor. Deze doorgemeten. dicht 0.2 volt half open 2,5 volt en open4,9 volt. (lijkt allemaal o.k.)gemeten op de wtite en bruine draad. rode draad is 5 volt voeding, der zit nog een andere kleur draad,weet niet meer welke kleur en daar meet ik ook een spanning op. Dus 4 draden op connector. Kan iemand mij vertellen waarom deze positiesensor 4 draden heeft ipv de gebruikelijke 3 of zit er namelijk een soort stationairschakelaar of zoiets in verwerkt? Ik heb me gasklephuis en gaspositiemeter al schoongemaakt. 2 dagen goed gereden maar vanavond sloeg die weer een keer af dus ik ga de gaskleppositiesensor maar eens vervangen. Misschien ook een detail. Tijdens gas los laten voel ik me pedaal wel eens opgeduwd worden door het electrisch stelmotortje wat aan de stationair aanslag van me gaskabel zit. Heeft iemand ervaring met dit probleem???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je nog een exacte foutcode ervan ?
hoi stefan, ik heb de auto naar mijn school meegenomen, uitgelezen met de laptop met een volkswagenprogramma erop en deze geeft een fout op de stationairversteller(geen signaal /miterend,code ben ik vergeten)en dus niet zoals die andere (simpele rode maxscan of zoiets) een fout op me gaskleppositiesensor. Erg vreemd.Als ik de 6polige connector van de stationairversteller losneem dan loopt die iets hoger in toeren(lijkt te kloppen) maar het kan zijn dat die af en toe verkeerde informatie naar de ecu stuurt. Voor de rest schommelt het stationairtoerental teveel!, van 825 tot 1000 toeren en dat is ook niet juist en de motor loopt bij verhoogd stationair niet mooi rond.(slaat soms over) Ik ga dus eerst denk ff bougies/kabels vv om dat uit te sluiten en de volgende stap wordt denk om een tweedehands stationairregelaar te monteren en opnieuw af te stellen. Daarna misschien een tweedehands gaskleppositiesensor. (schijnt nieuw allemaal erg duur te zijn) Of misschien een compleet tweedehands gasklephuis te monteren. Wat is wijsheid???
Bob
Als je misschien de exacte foutcode kan achterhalen, en die even hier plaatst, word het misschien allemaal wat makkelijker en duidelijker met zoeken.
Als je de onderdelen nieuw koopt is het inderdaad best prijzig, maar 2e hands of op de sloop weet je natuurlijk ook niet wat je koopt, en de vraag is of het daarmee verholpen is.
Is de inlaat wel luchtdicht ? ik bedoel dus, zijn de vacuumslangen in orde ?
Gr Stefan
15 jaar
hoi stefan. ik heb eindelijk de exacte foucode: code 00670 gasklepoplichter signaal onjuist/intermiterend. fout blijft terugkomen. gekeken op vag.com om wat extra informatie te vinden over de fout, de symptomen kloppen aardig aangezien de auto slecht stationair draait. wat ik jammer vind is dat ik niet weet hoe deze actuator precies werkt. (ik ben meer thuis in de bedrijfswagens). ik weet alleen dat deze door een pwm signaal aangestuurd wordt.(ik kan ff kijken met de scope of signaal binnen komt) dan wordt het toch een nieuwe denk. oh ja,vacuum is in orde.
Bob
Zie ook :
foutcode: 00670
nl Positiesensor Regeling Stationair Toerental (G127)
du Geber für Drosselklappensteller (G127)
en Throttle Position Sensor (G127)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
--------------------------------------------------------------------------------
Positiesensor Regeling Stationair Toerental (G127): Signaal te zwak.
Mogelijke verschijnselen:
Regeling Stationair Toerental niet actief
Verhoogd stationair toerental
Aircondition werkt niet beneden 2000 rpm
Mogelijke oorzaken:
Kortsluiting naar massa
Mogelijke oplossingen:
Check bedrading en aansluitingen
Perform Throttle Body Adaptation
--------------------------------------------------------------------------------
Positiesensor Regeling Stationair Toerental (G127): Signaal te sterk.
Mogelijke verschijnselen:
Regeling Stationair Toerental niet actief
Verhoogd stationair toerental
Aircondition werkt niet beneden 2000 rpm
Mogelijke oorzaken:
Kortsluiting naar Plus
Throttle Position Sensor (G127) defect
Mogelijke oplossingen:
Check bedrading en aansluitingen
Perform Throttle Body Adaptation
--------------------------------------------------------------------------------
Positiesensor Regeling Stationair Toerental (G127): Onwaarschijnlijk signaal.
Mogelijke verschijnselen:
Regeling Stationair Toerental niet actief
Verhoogd stationair toerental
Aircondition werkt niet beneden 2000 rpm
Mogelijke oorzaken:
Throttle Body Adaptation niet uitgevoerd
Gasklepverstelinrichtingz it vast
Gasklephuis zit vast
Bedrading klopt niet
Mogelijke oplossingen:
Perform Throttle Body Adaptation
Maak het gasklephuis schoon
Check bedrading en aansluitingen
15 jaar
ja die had ik al bekeken. alleen vag-com heeft het over een positiesensor. en niet over de stelmotor zelf.Zit deze dan geintegreerd in de stelmotor???
stefan, ik heb nog ff informatie gewonnen in autodata. ohmse weerstand van stationairschakelaar kan ik meten(200ohm en oneindig) en de spanning erover (gasklep open 12 volt gasklep dicht 0volt) ook scopebeeld van de aansturing actuator staat erop. van het weekend ff aan de slag ermee. bedankt dat je ff met me meedenkt, je hoort t nog wel.
stefan, ik heb de stationairversteller vervangen door een nieuwe. motortje loopt aanzienlijk beter stationair nu. ben er blij mee!!!schijnt toch dat dit probleem weleens meer voorkomt. thanx voor je support. gr bob
Mooi om te horen Bob..
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar