Seat Alhambra: Motor slaat bij koude start 1x af. Blijft daarna wel lopen

Bouwjaar: 1998

Hoi Allemaal,

Ik heb problemen met mijn Alhambra van 1998. Het is een 2.0 ady motor met automatische transmissie en een g3 gasinstallatie. Het probleem is als volgt:

Nu het weer wat kouder wordt slaat de motor bij de eerste keer starten 's ochtens 1x af (in de zomer geen last van). De motor start wel, maar dan begint tie te haperen en slaat af. Dit alles binnen ca 10 seconden na starten. Als ik dan weer start, blijft de moter lopen.

Ik dacht niet dat het aan de lpg installatie kan liggen omdat om benzine wordt gestart en daarna wordt overgeschakeld op lpg.

De temperatuursensor van het koelwater is vervangen, net zoals de verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels. Ook de temperatuursensor voor onder de bumper is vervangen. Deze geeft nog wel regelmatig de verkeerde temperatuur in de climatronic (de temperatuur blijft dan zogezegd hangen op een bepaalde waarde, zoals bv 15 graden terwijl het buiten bloedheet is. Na een flink stuk rijden, wordt de temperatuur langzaam naar de juiste temp. veranderd.)

micheld

Geplaatst door micheld (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

steven11173 (0), 20 jaar geleden

Ik heb al een paar keer gelijkaardige klachten gehad met de ADY-motor. Heb al eens meegemaakt dat dit veroorzaakt werd door de relais die de brandstofpomp aanstuurt. Heb ook al meegemaakt dat het aan de bobijn lag maar dat was eerder bij een warme motor. Onlangs had ik hetzelfde probleem, na lang zoeken ( geen storingen in het storingsgeheugen)heb ik uiteindelijk de stroomverdeler zelf vervangen, in dit geval lag het aan de hall-voeler G40! Die alhambra's zijn ook gevoelig aan defecte toerentalsensoren ( de bedrading schuurt door tegen de carterpan)Normaal zou de wagen hier een storing moeten opslaan, maar dit is zeker niet altijd het geval!

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Als ik zo het verhaal lees vraag ik me af of ie echt op benzine start.Ik denk toch eerst dat even zeker wordt gesteld,ook ben ik wel met je eens dat ie benzine normaal moet starten.



De BDP sensor gaan inderdaad regelmatig defect en ook de omhulzing laat het soms weleens afweten.Brandstofrelais heb ik ook eens gehad,maar de HALL gever (1e cilinder herkennining) nog niet.Wat was de klacht van de klant?.Dit uit nieuwsgierigheid.



ALs je deze hebt vervangen,heb je hem wel afgestelt met de VAG 1551 of VAS 5051 in basisafstelling.Anders staat deze nog niet zoals het hoort.Dit is alleen als advies.



Voor de garage/dealer is het toch van belang dat ze alles gewoon goed controleren.Hoe is de brandstofdruk tijden de eerste fase en spuit ie genoeg in.Wat ik ook eens bij de importeur had gehoord is dat de klepzittingen het nog weleens af laten weten bij LPG...,gevolg..hij draait in koude toestand soms met 2 cilinders en pas bij een warme motor loopr ie weer met vier.



Betreft de warmte graad aanduiding kan het zijn dat de auto is weggezet met die warmte temperatuur die hij als laatste rit had gemeten,dus in dit verhaal 15graden.Het climatronic systeem heeft een rij impulsen nodig om deze temperatuur aanduiding aan te passen,hoe gek dit ook klinkt.



Ben toch wel benieuwd wat je probleem precies is en wat de oplossing is.

steven11173 (0), 20 jaar geleden

De klacht was toen dat de motor spontaan stilviel, zowel op bedrijfstemperatuur als bij koude motor, soms kon men de wagen onmiddelijk terug starten maar dan viel hij na een aantal minuten meestal terug uit. Het deed zich ook voor dat de wagen niet terug wou starten, dit terwijl we eigenlijk alles hebben wat de motor nodig heeft (ontsteking,brandstof & compressie). Bij het uitlezen van de zelfdiagnose werd er in geen enkel adres een storing waargenomen) Na het vervangen van de stroomverdeler, heb ik deze inderdaad met behulp van het uitleesapparaat afgesteld op de juiste voorontstekingswaarde, want als je dit niet zoals hier boven beschreven doet krijg je te maken met zaken zoals slecht starten, geen vermogen, begrensd in toeren, roken enz.) Heb wel opgemerkt dat voor de ADY- motor slechts één juiste stroomverdeler bestaat, want bv. die van de VW Golf3 gti (ook 2.0 benzinemotor) kan hier niet in afgesteld worden ! Wanneer je dit laatste probeert krijg je telkens de storing " hall voeler G40 signaal buiten toleranties"

deze storing komt er alleen in tijdens het starten, als je ze wist terwijl de motor draait dan komt ze niet meer terug tenzij je over de 4500 tr/min gaat. greetz...

micheld (0), 20 jaar geleden

Hoi,



Ik heb de BDP sensor al eerder vervangen. Deze maakte sluiting in de kabel net achter de sensor. Probleem was toen dat de motor spontaan af sloeg, om het even met welke snelheid je reed. Na vervanging geen problemen meer. Er was mij toen de tip gegeven (door een monteur bij de dealer) dat het ook het HAL element kon wezen. Ik heb deze toen zelf vervangen. Ik heb daarbij wel merktekens geplaatst zodat ik alles in dezelfde stand terug kon plaatsen. Helaas lag toen het probleem dus niet aan het HAL element maar aan de BDP sensor. Verkeerde maar helaas dure gok geweest.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.