Seat Alhambra: airco compressor probleem

Bouwjaar: 2000







Ons bedrijf is vanaf april dit jaar stek erkend.Vanaf deze periode hebben we al een aantal auto's waar de airco leeg van was.Na vullen van de airco funtioneerde de airco gedurende een week prima,maar na deze week kwam de klacht dat ie niet meer deed.Was het systeem weer leeg?Het antwoordt is NEE.Heb de drukken gemeten bij aansluiten en dit bedroeg zo 5,5 BAR,normaal in mijn ogen.Bij het aanzetten van de airco werd de compressor gewoon ingeschakeld.De persdruk liep ligt op tot zo 6 Bar en zuigdruk tot zo 4,5 a 5 BAR.Dit is natuurlijk niet goed,maar waar ligt het probleem.Doordat de persdruk niet goed kon oplopen tot zo 10 BAR (wat normaal is)en de zuigdruk tot zo 2 BAR,moest het gezocht in een inwendige lekkage.Het bleek de COMPRESSOR te zijn die dus inwendig lek was.Na het vervangen was van dit onderdeel bleek ie weer in orde te zijn.





Vandaar kregen we weer zo auto binnen,een week geleden afgevult en de airco deed het weer niet goed.Drukken in orde en ik kwam tot de zelfde conclusie,compressor inwendig lek.





Beide auto's waren een SEAT alhambra die een variabele compressor hebben.





Mijn vraag is:zijn er meer van dit soort gevallen bekend bij airco systemen dat na het vullen de compressor het begeeft of heeft iemand een tip waar misschien op moet letten.Bij mij was het toevallig in beide gevallen een seat alhambra,maar mischien zij er andere mensen die zelfde problemen hebben die ik met deze auto's had.





Ik heb zelf dus nog niet zoveel ervaring in het vullen of werken aan airco,dus alle bruikbare tips zijn welkom.








alexander242

Geplaatst door alexander242 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Alhambra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik denk aan een drietal dingen





1* bij het leeglopen is er ook olie weggelekt en de compressor onvoldoende gesmeerd (gekend probleem bij seat/ford en v w monovolumewagens)





2* bij het vullen is er te weinig olie toegevoegd





3* na het vullen wordt er te snel gestart en gaat de compressor vloeistof verpompen en deze zijn daarop niet berekend; na het vulproces wacht ik altijd een tiental minuten alvorens te starten

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden




met de eerste 2 antwoorden die je gaf geloof ik niet dat dat hier nou het probleem was.De installatie werd gewoon normaal leeg gehaald met onze service station,een vrij luxe apparaat genaamd arizona 4100(misschien bekend voor je) en op de goede manier.Lage druk open en het apparaat zuigt via deze zijde hem leeg.Hierdoor wordt er geen tot praktisch weinig olie meegezogen.Ook als het systeem met stikstof hebt gecontroleerd laat ik deze rustig leeg lopen om zo te verkomen dat er olie mee wordt gezogen.



De laatse advies die je gaf vond ik wel goed bruikbaar,na het vullen zet ik de airco direkt gelijk aan,ik ga denk ik in de toekomst hier rekening mee houden om hem circa 10 min. te laten staan voordat ik hem aanzet.



Wat me wel is opgevallen dat beide airco's waren gevuld met FLUOR.Ik moest zeggen dat het toevoegen bij mij niet helemaal ging zoals ik het wou,er ging namelijk te veel in.Het was de eerste keer dat ik dit deed en ging daarom niet vlekkeloos.Pas geleden voor tweede keer gedaan en toen ging zoals het hoorde.

De andere auto waar ook de compressor van stuk was had mijn collega gedaan,dus ik weet hoeveel er hem was ingegaan.Denk zelf wel dit misschien een oorzaak is geweest van de kapotte compressor,waarschijnlijk door vloeistofslag is er één van de kleppen krom geraakt.Misschien hebben andere er ook meer ervaring mee.



De auto die ik had gedaan had niet alleen een kapotte compressor,maar ook nog eens een kapotte verdamper.Hij heeft namelijk een week gewerkt en in die week heeft een kleine spoor op de beruchte verdamper laten zien.Dit wordt dus een zeer duur geintje.Blij dat ik geen chef werkplaats ben om dit aan de klant te vertellen.



Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

Hier ben ik het eens...denk er goed om hoe je vult en leeghaalt!!!! leeghalen alleen via lage druk kant. en vullen als het kan via hoge druk. als dit niet kan inderdaad minstens 10 minuten wachten zodat de boel uit kan dampen. anders geef je de pomp vloeibaar r134a mee aan de lagedruk kant. en daar kunnen de pompen nou net niet tegen.......



marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden

ikzelf werk met een robinair 500 pro, welke een automatisch programma heeft, waarbij beide kranen open staan en waardoor ook alle olie wordt afgezogen. ik ververs deze dan ook altijd. het valt me steeds op dat je zeer weinig olie recupeert en vraag me soms af waar deze blijft. het verversen van de olie en opnieuw vullen volstaan dikwijls om geluiden die afkomstig zijn van de compressor te laten verdwijnen. olie heeft ook een geluiddempende funktie. ook een airco systeem behoeft onderhoud zelfs als ie schijnbaar goed functioneert, je hoort en voelt het verschil, bij het ene merk al wat meer dan bij de andere. wachten tot een systeem niet meer functioneert is leuk voor de werkplaats (prijskaartje) de klant is eerder ongelukkig ( althans nog niemand ontmoet dat het nogal meeviel ( het prijskaartje dan)

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

bedankt nog voor jullie reactie,



Het vullen en leeg halen door ik echt op de juiste manier.Leeg halen via de lage druk,hoge druk kraan dicht,om te voorkomen dat er olie wordt meegezogen en het vullen doe ik echt via de hoge druk zijde en de lage druk kraan dicht.Denk zelf nog dat toch misschien die teveel FLUOR de oorzaker is geweest.



Ik zal dit in de gaten houden.


manx (0) PRO, 20 jaar geleden

Het probleem bij de Seat Alhambra is waarschijnlijk dat de verdamper lek is net zoals bij de Volkswagen Sharan is een kwaal van deze auto`s daardoor lekt ook de olie weg met als gevolg een kapote comppresor.

marcvan1 (0) PRO, 20 jaar geleden

ik begrijp niet goed waarom je niet wilt dat de olie wordt meegezogen, deze is toch aan slijtage onderhevig; wanneer een systeem is leeggelekt dan heb je er toch geen controle over de hoeveelheid olie die zich nog in het systeem bevindt; ik ben van mening dat de enige reden waarom je een systeem tijdens een onderhoud leeghaalt en vult is het verversen van de olie of volg ik een verkeerde redenering?

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ja,het klopt dat de verdampers bij alhambra/sharan veel stuk gaan.Is het bij jou manx al eens bij voorgekomen de nieuwste type alhambra/sharan,tot nu toe is het bij mij alleen bekend bij de oudere type's.Wel heb ik gehoord dat de verdampers het zelfde zijn,misschien weet jij iets meer van?.


op de airco curses heb ik zo geleerd dat je hoge druk kraan dicht moest laten om zo te voorkomen dat er olie werd mee aangezogen.Maar aan de andere kant heb je wel gelijk dat je niet precies weet hoeveel olie eruit is gelopen als er ergens dus een lekkage is.Maar ik denk dat je niet alle olie uit het systeem kan krijgen met de service station,anders hadden ze dit denk ik wel op die curses vermeldt.Wat ik wel altijd doe en ook hoort natuurlijk is olie toegevoegen indien er een onderdeel vervangen is of dat de lekkage groot genoeg was,dat dit zichtbaar was.Als voorbeeld aangetrokken vuil op die plek van lekkage.



De olie hoeft volgens mij nooit vervangen te worden zolang ik weet,ook dit heb ik nooit op curses mee gekregen.



Er zit vlak in de buurt bij ons een airco specialist die denk ik wel wat meer INFO. kan geven hierover.Ik ga binnenkort dit wel even aan hem vragen.



Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

de olie krijg je nooit in alle hoeveelheid uit het systeem. dus hoe je het ook wil zien, je kunt bijvoegen, maar wie weet hoeveel er nog in zit? het blijft gokken. overigens hoeft de olie nooit te vervangen worden. wel als er een kapotte pomp is geweest het filter/droger meenemen. er zitten allemaal kapotte pomp slijpsels in en vocht.!!! de vervangen onderdelen ook meenemen in de te vullen hoeveelheid olie en dan moet het goed gaan.

let wel op: oude onderdelen leeggieten en olie opvangen. aflezen hoeveel er in zat en opnieuw toevoegen aan systeem.ik heb er in de 6 jaar airco ervaring nog nooit problemen mee gehad. (afkloppen.....)




alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik was nog een antwoordt schuldig betreft de compressor pomp die defect raakte nadat ie gevult was.



Ik heb aan een airco specialist gevraagd of hij vaker deze klacht had waargenomen.Zijn antwoordt was JA,zo vaak zelf dat hij de pompen op voorraad had.



Lag dus niet aan onze manier van handelen.



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.