close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: motor stottert tijdens het optrekken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 20V

Een tijd terug had ik erg last van inhouden van de motor, dit bleek toen aan een lekke kleppen te liggen. Nu is de kop vervangen.

Toch heb ik nog steeds last dat de motor bij het optrekken soms wat stottert. De motor heeft ook onvoldoende vermogen, dit is voornamelijk merkbaar bij lange hellingen zoals in Duitsland. De auto is al weer bij de VW dealer geweest, waar de kop ook is vervangen, maar zij kunnen het niet vinden. Zij zeggen dat de lambda-sondes voor en na de katalysator goed zijn. Lambda-sonde na de katalysator geeft af-en-toe na lange afstanden wel de volgende foutmelding:

16523 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Response too Slow
P0139 - 35-10 - - - Intermittent

Luchtmassameter is al uitgewisseld, met 1 uit een goed lopende auto, hielp ook niets.

Ik heb de gasklep en de EGR klep al in de basisstand gezet, ook dit mocht niet baten.

Katalysator ziet er nog goed uit, lijkt niet vervuild/verstopt.

Voorste lambdasonde is vervangen voordat de kop was vervangen. Het probleem was toen dat de motor helemaal geen vermogen meer had.

Waar zou dit probleem nog aan kunnen liggen?

Geplaatst door

yamahabest (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die storing in de sonde is niet goed,laat eens controleren of er een update nodig is voor de ecu,kan namelijk ook iets softwarematigs zijn die storing,anders de sonde waarschijnlijk vervangen.
Controleer ook of de klep van het variabele inlaatspruitstuk nog heel is,het heveltje om de klep te bedienen wil ook nog wel eens afbreken.

ricky 10
badge

17 jaar

je kan de dealer vragen of een vertegenwoordiger van forte er eens naar wil kijken
zij hebben apparatuur om in de cilinders te kijken of de verbranding goed verloopt
jouw probleem is dat de lambdawaarde buiten zijn regeling loopt in dit geval de achterste
ik denk dat de computer al up to date is als er al zoveel aan gedaan is

andreas08 0
badge

17 jaar

[quote=ricky]Die storing in de sonde is niet goed,laat eens controleren of er een update nodig is voor de ecu,kan namelijk ook iets softwarematigs zijn die storing,anders de sonde waarschijnlijk vervangen.
Controleer ook of de klep van het variabele inlaatspruitstuk nog heel is,het heveltje om de klep te bedienen wil ook nog wel eens afbreken.[/quote]
Ricky,

Wat doet de klep van de variabele inlaatspruitstuk precies? Is er een manier om te controleren of deze klep wel of niet werkt? Deze klep wordt toch bediend door het vacuum? Zou de klep moeten bewegen als je stilstaand gas geeft, dus zonder belasting?

Alvast bedankt

yamahabest 0

17 jaar

[quote=yamahabest][quote=ricky]Die storing in de sonde is niet goed,laat eens controleren of er een update nodig is voor de ecu,kan namelijk ook iets softwarematigs zijn die storing,anders de sonde waarschijnlijk vervangen.
Controleer ook of de klep van het variabele inlaatspruitstuk nog heel is,het heveltje om de klep te bedienen wil ook nog wel eens afbreken.[/quote]
Ricky,

Wat doet de klep van de variabele inlaatspruitstuk precies? Is er een manier om te controleren of deze klep wel of niet werkt? Deze klep wordt toch bediend door het vacuum? Zou de klep moeten bewegen als je stilstaand gas geeft, dus zonder belasting?

Alvast bedankt[/quote]
Klep zorgt ervoor dat het inlaattraject langer is bij lage toerentallen (meer koppel),en bij hogere toerentallen is het inlaattraject korter,deze klep regelt dus de afstand die de inlaatlucht moet afleggen.
Zou kunnen zijn dat de klep bij jou maar in 1 stand blijft staan.
Beste is om te testen met een handvacuumpompje op het slangetje en kijken of de klep dan beweegt.

ricky 10
badge

17 jaar

[quote=ricky][quote=yamahabest][quote=ricky]Die storing in de sonde is niet goed,laat eens controleren of er een update nodig is voor de ecu,kan namelijk ook iets softwarematigs zijn die storing,anders de sonde waarschijnlijk vervangen.
Controleer ook of de klep van het variabele inlaatspruitstuk nog heel is,het heveltje om de klep te bedienen wil ook nog wel eens afbreken.[/quote]
Ricky,

Wat doet de klep van de variabele inlaatspruitstuk precies? Is er een manier om te controleren of deze klep wel of niet werkt? Deze klep wordt toch bediend door het vacuum? Zou de klep moeten bewegen als je stilstaand gas geeft, dus zonder belasting?

Alvast bedankt[/quote]
Klep zorgt ervoor dat het inlaattraject langer is bij lage toerentallen (meer koppel),en bij hogere toerentallen is het inlaattraject korter,deze klep regelt dus de afstand die de inlaatlucht moet afleggen.
Zou kunnen zijn dat de klep bij jou maar in 1 stand blijft staan.
Beste is om te testen met een handvacuumpompje op het slangetje en kijken of de klep dan beweegt.[/quote]
Bedankt voor je antwoord. Werkt de klep alleen onder belasting of kan je hem ook in stilstand zien bewegen als je gas geeft?

Zit er in elke aanzuigbuis een klep, dus 4 in totaal? En is het dan mogelijk dat er 1 klep niet goed werkt?

yamahabest 0

17 jaar

Volgens mij zie je hem niet of misschien net bewegen als je gas geeft,weet niet helemaal zeker.
En het is als het goed is 1 lang geheel die je er uit kunt schuiven.

ricky 10
badge

17 jaar

[quote=ricky]Volgens mij zie je hem niet of misschien net bewegen als je gas geeft,weet niet helemaal zeker.
En het is als het goed is 1 lang geheel die je er uit kunt schuiven.[/quote]
We hebben er net naar gekeken, maar als wij aan het slangetje zuigen (we hebben geen vacuumpompje), dan horen we bij de klep lucht naar binnen stromen. Is dit fout? Aangezien het klepje door vacuum bestuurd wordt, heb je hierdoor toch een vacuum lek? En zo snel kan je met een vacuumpomp toch ook geen vacuum maken?

Als dit het probleem is, weet jij dan hoe deze klep gedemonteerd moet worden? We hebben de klep namelijk wel losgekregen, maar die lange schakelstang zit er nog aan vast. Weet jij hoe dat vast zit?

yamahabest 0

17 jaar

Ricky, in het membraam van het klepje zat een scheur van 1,5 - 2 cm, maar deze scheur zat zo, dat deze pas begon te lekken als het membraam een beetje aangetrokken werdt.

We hebben de klep vervangen en het probleem op benzine is opgelost. Bedankt!

Nu heb ik alleen nog problemen op gas, als de motor warmer wordt, begint de motor steeds meer te schokken bij het optrekken in de 2e en 3e versnelling. Ik zit te denken aan de verdamper/druksensor, maar kan dit de enige oorzaak zijn? Of kan het nog aan meer dingen liggen?

yamahabest 0

17 jaar

Het zou natuurlijk wat anders kunnen zijn,maar als hij het alleen op gas nog slecht doet,dan zal hierin wel een probleem zitten,alleen heb ik met gas niet zo heel veel kaas van gegeten.

ricky 10
badge

17 jaar

Ik ben er achter gekomen dat het probleem op benzine toch nog niet helemaal is opgelost. Hij stottert toch soms nog wat bij het optrekken tussen 2000 - 3000 toeren. Ook lijkt het soms alsof de klep van het variabele spruitstuk rond de 3000 toeren een beetje klepperd/schommeld. Ook heeft de motor tussen de 2000-3000 toeren soms minder vermogen dan boven 3000 toeren.

Waar zou dit nog aan kunnen liggen? Ik zit er zelf aan te denken om de vacuumslangen te vervangen, om zeker te weten dat ik geen vacuumlek heb. Maar kan dit nog aan meer dingen liggen?

yamahabest 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.