Mijn 1.9 SDI motor van de Inca stottert.
Stationair is er niets aan de hand maar zo gauw je
wegrijdt is het net of de handrem goed aangetrokken is:
Geen vermogen en stotteren.
Ik vermoed zelf dat er mischien een slangetje lekt maar wie heeft hier ervaring mee ?
Geplaatst door laed (0) , lid sinds 20 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden
rookt ie erg?
laed (0), 20 jaar geleden
Nee roken doet ie niet erg.
Wel is het alsof er geen vermogen meer is
Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden
Als je net als ik een rustige rijder bent, kan het zijn dat je EGR-klep is dichtgekoold. Dat zorgde bij mijn SDI ook voor slecht trekken en 'ingehouden nagelen'. Het met de hand losmaken van deze EGR-klep (uitlaatzijde) en het toevoegen van een reinigingsmiddel aan de brandstof verhielpen dit probleem.
Mijn Caddy rookte wel wat meer en reageerde wat 'jojo-achtig' op het gaspedaal bij hogere snelheden. Verder was er geen fout-indicatie (zoals een knipperend voorgloeilampje).
laed (0), 20 jaar geleden
dank je voor de tip !
Ik monteer volgende weekend eerst nieuwe lucht- en brandstof-filters.
Mocht dit niet helpen dan zal ik gaan uitzoeken waar zich de EGR klep bevindt ... Enige tips (links ?) om dit te doen ?
Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden
Edwin,
Al nieuws over de Inca?
Groeten, Thijs
Butsman (0), 19 jaar geleden
Ik hoop niet voor je dat het een kapotte luchtmassameter is.
laed (0), 19 jaar geleden
Nee, de oorzaak was al gevonden:
De katalysator was defect. Eigenlijk een heel eenvoudeig probleem. Doordat de katalyastor defect was, is deze wat afgebrokkeld en kon over dwars in de uitlaatstroom gaan zitten.
Gevolg: Uitlaat verstopt.
Oplossing: Kat er uit geslagen en lopen als een tiet.
De luchtmassameter kan het niet zijn geweest: alleen TDi heeft deze.
Ook de EGRwas geen veroorzaker van het probleem.