Seat Ibiza: multivalve uitbouwen. LPG tank kan 100% gevuld worden

Bouwjaar: 2009, Brandstof: LPG, Motorcode: 1400

Bij onze auto is begin december een 28l Stako tank ingebouwd met Tomasetto multivalve en Eurogas evo 360
Dit bij AGS in zeist
Alles werkt goed, deze Seat Ibiza rijd heel goed met verbruik 1:12,5
Nu is het volgend aan de hand:
1: Ik kan de tank voor bijna 100% vullen,27,5 liter
2: De ledjes die de tankinhoud aangeven blijven alle vier branden.

1: Aan de ene kant wel fijn voor actieradius maar het hoort niet. Bij warm weer zou de tank kunnen afblazen met als gevolg een gaswolk onder de auto. Dit voor 75 km actieradius is mij niet waard.
2: Tankinhoud doe ik op de dagteller dus dat vind ik niet heel belangrijk.

De tank en multivalve heb ik zelf aangeleverd (ivm bijzondere maat ,niet verkrijgbaar in NL) AGS geeft aan dat dit met met deze leverancier opgelost moet worden.
Bovendien sluit AGS per 1 januari 2015 ivm pensioen.

Het volgende wil ik doen of laten doen:

Multivalve (laten)uitbouwen en kijken of vlotter blijft hangen.

Het is een Tomasetto 180-190 30° gekocht bij agsiedlik.pl

Als ik zo n multivalve op foto bekijk zie ik een aantal dingen:
-Slangetje met filtertje : afname lpg (?)
-een buisje met hoek : vulpijpje lpg (?)
-vlotter

Verder neem ik aan dat de overdruk klep daar ergens tussen zit

Buiten een toevallig mechanisch defect kan ik twee redenen kunnen indenken waarom de 80% vuller niet werkt:
-Vlotter blijft hangen achter slangetje
-Multivalve is onder verkeerde hoek in de tank gezet, verdraaid eigenlijk.

Waar moet ik op letten?

Geplaatst door

michel106 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=michel106]Bij warm weer zou de tank kunnen afblazen met als gevolg een gaswolk onder de auto. ?[/quote]
Theoretisch klopt je verhaal maar praktisch gezien niet.
De normale druk in de tank ( ook vol ) is rond de 8 - 10 bar. De overdrukklep opent bij 18 tot 20 bar en de tank is afgeperst op 30 bar.
Rij zelf al 40 jaar lpg en ook veel ingebouwd en nog nooit meegemaakt dat een overdrukklep open ging door opwarming van de buitenlucht en/of zon.
Ik zou me er niet zo druk over maken.

Petje57 0
badge

9 jaar

Dat komt juist door die 80% vulbegrenzing, dat hij nooit gaat afblazen.

richard9712 0

9 jaar

Je wilt niet weten hoeveel van die kleppen vastgezet zijn zodat men 100% tanken kan.............

Petje57 0
badge

9 jaar

Dank voor reakties.
Vanochtend de tank helemaal afgevuld, en kon toen op het tankvuller metertje op de multivalve zien dat deze op 'leeg' blijf staan
Aannemelijk is dan dat de tankvlotter blijft hangen en zodoende de tank 100% gevuld kan worden.
Ga als de tank weer leeg is de multivalve er zelf uithalen.
Niet logisch is dat de vier ledjes blijven branden als de vlotter naar beneden blijft hangen.
Maar dat zien we wel even.

michel106 0

9 jaar

Multivalve er uitgehaald en via het filmpje ( zie link) er achter gekomen dat idd de meter op multivalve verkeerd om aangesloten zat!
(Dank Gazda)
Deze omgedraaid en het magneet metertje werkt.
Aan multivalve niet veel te zien, als ik het systeem bekijk lijkt het dat de 80 % beveiliging via de vlotterarm bediend wordt met veer en palletje wat naar buiten komt zodra de arm op 80% komt.

Alles er weer ingebouwd (kruislings de 6 inbus boutjes aangedraaid)en ik kon gewoon weer 100 % vullen.
Te zien is dat het metertje niet oploopt.
Oorzaak: vlotter komt niet omhoog
waarschijnlijk te lang voor diameter van deze tank
Groene ledjes tankinhoud op tankschakelaar zijn nu uit en er brand een rood ledje,werkt dus.
Conclusie:
vlotter blijf beneden tegen de zijkant of ronding van de tank hangen.
Heb ook de lengte vd vlotterarm gemeten en die is net zolang als multihoofd> Ook zit er aan de binnenzijkant tank een richel
Ik denk er nu over de boel weer los te halen en de vlotter arm in te korten.
Deze zit met een inbus boutje vast en met enig buigwerk wel mogelijk.
Meer dan een WC vlotter is het eigenlijk niet...

Word vervolgd.

michel106 0

9 jaar

Als je geen disc-tank hebt kan je wellicht de tank wat verdraaien , dus met de aansluitingen wat naar beneden .

Zo blijft bij een lege tank het vlotterarmpje niet recht naar beneden staan.

Groet.

Punt 45
badge

9 jaar

De multivalve die jij hebt is geschikt voor 180 en 190 mm tanks, dus als je hem gaat inkorten zou ik dat niet meer doen dan als met 1 cm.
Is het misschien mogelijk om de vlotterarm te buigen zodanig dat hij niet meer tegen de zijkant aankomt?

richard9712 0

9 jaar

Richard
Dit zijn de afmetingen vd tank:
520/180 28L
HOOGTE 520mm 180mm diameter

Ik heb het idee (en ook gemeten) dat de vlotterarm echt net te lang is.
Buiten de tank beweegt hij makkelijk heen en weer.
In de tank zou hij moeten gaan drijven en dus werken.

Buigen of gewoon een stukje er tussen uit en met een grote kroonsteen(plastic verwijden) weer aan elkaar zetten.
Eerst tankje leegrijden en dan aan de slag.

michel106 0

9 jaar

Eind goed Al goed:

Vanochtend weer multivalve eruit gehaald en opgemeten vanaf multiehoofd>< binnen zijkant tank
Zie 1e foto =21 cm

Daarna lengte vlotterarm >< afdichtrubber multivalve
Deze lengte was ongeveer hetzelfde:
Zie 2e foto = bijna 22cm

Er zit ook een lasnaad aan de zijkant in de tank en vermoedelijk blijft daar de vlotter achter hangen.
Zie 3e foto

Vlotterarm 1,5 cm ingekort met behulp van kroonsteen weer bevestigd.
Zie 4e en 5e foto

Ook heb ik 1,5 cm van het kunstof vulpijpje afgezaagd omdat door de kortere vlotterarm het geheel niet meer door het multihoofd gedraaid kreeg.

Afgetankt en na 23,5l slaat de pomp netjes uit!
Dat is 80% van de totale inhoud.

Heel fijn,we hoeven nu niet meer na te denken of er teveel lpg in de tank zit.
Ook werken de ledjes voor tankinhoud op de tankschakelaar in de auto weer.

Alles opgelost!
Dank voor jullie reakties!

michel106 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.