close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Na LPG installatie wat probleempjes met de Seat

Bouwjaar: 2008, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V BTS

Goedenavond,

2 jaar terug heb ik een Seat Ibiza gekocht en ik heb hier een LPG installatie in laten bouwen (Prins).
In het begin was alles prima. Hij startte prima en het overschakelen van benzine naar LPG ging vloeiend. Je merkte het niet eens. (zelfs niet als je 50 reed op de cruise control).
Alleen 1 puntje. Het knopje van Prins (schakelaar) bleef branden.
Afijn, de monteur heeft dit aangepast. De oorzaak was dat de schakeling was aangesloten op injector 1. Maar daar bleef schijnbaar altijd stroom op staan.
Hij heeft dit aangepast en toen begon het gedonder.
Het overschakelen naar LPG ging met een klap en 's ochtends bij het starten en wegrijden houdt de auto ontzettend in. Je kunt dan het gaspedaal helemaal intrappen, maar hij kakt helemaal in. Voet van het gaspedaal en rustig gas geven en na een minuut ongeveer zijn de problemen weer verdwenen.
Ook stationair bij het stoplicht was een probleem. Als je pech had, schakelde hij het over en dan sloeg de motor af.

Ik ben weer teruggegaan en hij heeft er een vertraging ingebouwd. En dat de installatie pas bij 2000 RPM kon overschakelen naar LPG.
Nou, dat was ook geen succes. Het overschakelen ging met zo'n klap dat soms het motormanagementlampje aanging. (en je zat half in het stuur).

Weer teruggeweest en toen heeft hij hem op injector 2 (of 4) aangesloten. Hier bleef geen spanning opstaan. (half uurtje en hierna is de spanning weg). Ook is de vertraging en 2000 RPM er weer uitgehaald.

Al met al blijft de auto inhouden bij het starten. Alleen op koude motor overigens. Dus als hij een uurtje of wat heeft gestaan, geen probleem.
Het overschakelen gaat nog wel stevig.

Concreet heb ik dus 2 problemen:
- Auto houdt in op koude motor (minuutje).
- Auto schakelt heel zwaar over naar LPG.

Ik heb geen vertrouwen meer in de Prins Dealer. Ik ben er nu al zo vaak geweest, dat ik hier niet blij van wordt.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik ze graag.
Moet aankomende maandag nog langs de Seat dealer ivm defecte thermostaathuis (motor wordt te warm als ik harder dan 120 ga rijden)

Alvast hartelijk bedankt!

Geplaatst door

moartn82 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat ze er daar eens naar kijken,misschien start de motor op allebei de brandstoffen.
overigens ben ik geen fan van Prins.
ik ken eigenlijk maar twee goede installatie's,AG/teleflex en/of vialle.
De rest vind ik een heel stuk minder.
Plus het feit dat de genoemde twee merken bij iedere gasinbouwer bekend zijn.
Voor Prins zit je altijd aan een dealer vast.

primera p11 0

10 jaar

@Primera
De Prins installatie is een van de beste installaties op de markt.
Dit komt onder andere door de Keihin injectoren die Prins gebruikt, dit zijn al sinds jaar en dag de beste LPG injectoren op de markt.
De kwaliteit van Vialle is een stuk minder, die heeft al sinds jaar en dag dezelfde problemen. (Onbetrouwbare pomp, slechte injectoren etc)
GFI zit wat kwaiteit betreft tussen Prins en Vialle in.

@Moartn82
De bediening van de LPG installatie moet ook niet op de injector aangesloten zijn maar op de kabelboom.
Het overschakelen op LPG kan je cilinder voor cilinder laten verlopen, dan merk je er het minste van. Dit vergt wel een goede afstelling.

richard9712 0

10 jaar

Mijn mening is daarom ook gebaseerd op ervaring.
Ik heb verschillende auto's gehad met vialle en AG/teleflex en die functioneerden jaren probleemloos.
Van de problemen met de pomp heb ik geen last gehad,ken het probleem wel.
De simpelheid van de vialle sprak mij erg aan.
Als er wat stuk was wisten ze op afstand al te vertellen wat het was.
Ook omdat iedere gasboer er wat mee kon,hoef je ook niet het halve land door te rijden als er eens iets mee was.
Dat vind ik van die Prins installatie de grootste makke.
Als er iets mee is zit je aan diagnose van Prins vast temeer omdat het een complex systeem is.
Ook het feit dat een heleboel dealers destijds bijv de AG/teleflex en vialle gewoon uit konden lezen en repareren (peugeot,citroen,nissan).
Dat vond ik een groot pluspunt.
Maar mijn mening is gebaseerd op ervaring met die merken,het kan heel goed zijn dat bijv Prins betere kwaliteit onderdelen gebruikt.
maar de TS zou er zeker goed aan doen om een andere gasinbouwer op te zoeken of de dealer er een uurtje aan te gunnen om te kijken of het wel met de installatie te maken heeft.

primera p11 0

10 jaar

De werking van het Prins VSI systeem is niet complex, deze werkt namelijk op dezelfde manier als de Vialle. (buiten dat deze niet werkt met vloeibaar gas)

@Moartn82
Is dat inhouden bij koude motor als de motor nog op benzine rijd?
Je kan het beste naar een LPG inbouwer gaan die VSI specialist is, die hebben het meeste kennis van zaken. Deze zijn op de volgende site te vinden.
http://www.prinsautogas.com/nl/distribut...

richard9712 0

10 jaar

Hartelijk bedankt voor de reacties!
Mijn mailadres stond nog verkeerd, vandaar dat ik geen mail kreeg. :S

@primera p11
Tja, ik ben voor het, klinkt stom, het duurste gegaan, zodat ik zeker wist dat het goed gebeurde.

@richard9712
Zoals ik het had begrepen, zorgt de eerste injector voor dat de LPG installatie aangaat. Dit zit nu op de tweede.
Eerst zat deze op een andere pomp of zoiets, maar dat was helemaal geen succes.
Ik ben het zeker met je eens dat je het niet mag voelen, maarja, maak dat iemand maar eens duidelijk.
Ik heb het namelijk ook aangegeven en dan wordt er gezegd, ja een hikje mag wel. Want dat hoort nu eenmaal zo.
En dat terwijl het eerst vlekkeloos ging. Maar daar wordt niet naar geluisterd.
De motor start uiteraard op benzine en dan hikt ie al verschrikkelijk. Hij kan zelf helemaal "stil vallen". De motor slaat niet af, maar 0 vermogen.
Toevallig stond ik vandaag bij het stoplicht op de terugweg en toen hikte de auto heel even en ik keek op het dashboard, hmm, auto afgeslagen.

Bedankt voor de tip van die link. Alleen 1 groot probleem. Het bedrijf staat in dit rijtje.
En aan de ene kant heb ik zoiets van, ik ga naar een ander bedrijf in dat lijstje en dan maar de kosten betalen.
Aan de andere kant ook wel zonde van het geld, aangezien ik er nog garantie op heb zitten.
Eerder woonde ik er relatief dichtbij en ik had voor dit bedrijf gekozen omdat ik iemand in de buurt dit geld wel gunde. (beetje lokale bevolking steunen he)
Nu woon ik er verder vandaan en is het niet zo makkelijk om even langs te komen.

Dus als je nog een goede tip hebt waar ik wel terecht kan?
Ik heb al aan de bel getrokken bij Prins. Zij hebben contact opgenomen met dit bedrijf en zij zeggen glashard dat er geen problemen van bekend zijn.
Krijg je toch weer zo'n kastje muur verhaal gevoel van.

Oja, deze partij is ook VSI specials (zelfs deticated, zoals dat zo mooi staat omschreven)

moartn82 0

10 jaar

Dedicated staat voor LPG installaties die voertuigspecifieke software hebben.
VSI specialisten kunnen ook universele installaties installeren en programmeren.

Als je niet naar een ander bedrijf wil gaan en er niet uitkomt met het bedrijf die de installatie heeft gedaan wordt het lastig ben ik bang.
Ik denk dat je het beste kan blijven klagen bij Prins zelf, zo nodig dat je erheen gaat om te laten zien wat er mis is.

richard9712 0

10 jaar

Nouja, ik wil er nog wel een keertje 100 euro tegenaan gooien, aangezien dit ook niet lekker is voor de auto.
Maar waar klop je aan? Wat gaan de kosten zijn? Etc. etc. etc.
Dat maakt het een beetje lastig. Wil het geen "never ending story" laten worden. :)

moartn82 0

10 jaar

Ik lees dat de auto op benzine ook niet goed loopt.
Eerst zal je dat in orde moeten maken alvorens op lpg over te gaan.
Als de auto op benzine niet goed draait word het op lpg helemaal niks.
Dus,schakelaar op benzine en kijken hoe de auto rijd.
De injectoren willen door het rijden op lpg nogal eens vervuilen,ondanks het starten op benzine.
Je kunt proberen 25 liter V-power te tanken,twee flesjes wynn's injectoreiniger erin en dat eerst oprijden,waarschijnlijk gaat het rijden op benzine een stuk beter.
Mocht de auto op twee brandstoffen tegelijk lopen heeft deze actie geen zin.
Eerst zorgen dat de motor op benzine goed draait.

Ik vind dat toch het grootste euvel van het rijden op lpg.
Als de gasboer er niet uitkomt of er geen trek meer in heeft krijgt de auto de schuld en krijg je het "kastje muur verhaal".
Dan gaan ze zeggen ga maar naar de dealer want het probleem zit in de auto zelf.
Die zegt vervolgens,ligt aan de lpg installatie.
Nou,en daar sta je dan,geld geinvesteerd in een lpg installatie en als het niet wil dan heeft een ander het gedaan,maar nooit de inbouwer en de dealer is allergisch voor lpg.
Dat is een van de redenen waarom ik er mee opgehouden ben.
De ergernis en de kosten wegen dan niet meer op.
Dat was de reden waarom ik voor AG/teleflex en/of vialle hebt gekozen destijds en geen Prins,BRC,Vogels,noem er nog maar een stel.
Vialle was simpel,druk erop injector openen,gaan met die banaan.
Geen verdamper,dus ook geen gezeik met afslaan en/of stilvallen als je koppeling intrapt of inhouden bij plotseling gasgeven.
AG/teleflex kon iedere garage op de hoek aan sleutelen,sofware compatible met de auto,was er immers voor ontworpen.

primera p11 0

10 jaar

controleer even je temperatuursensor en je benzinedrukregelaar of die niet doorlekt

zx9r 0

10 jaar

Is het euvel dat de motor te heet word boven de 120 al opgelost?
Word de motor wel echt te heet of geeft de temperatuurmeter alleen teveel aan?
Dit is te zien bij het uitlezen van de waardes van de verschillende sensoren van de benzinecomputer.
Zit er nog genoeg koelvloeistof in?
Zo nee dan heb je kans dat de koppakking stuk is.

richard9712 0

10 jaar

Hierbij even een update.
De auto is afgelopen week naar de dealer geweest omdat de motor niet goed koelde.
Waarschijnlijk zou het thermosstaathuis defect zijn. (motor werd maar minimaal gekoeld namelijk).
Bij 120 steeg de temp naar 110 graden ongeveer.

Thermosstaathuis is vervangen (knap duur!) en de motor koelt weer goed.
Grappige/vreemde is dat het wegrijden op een koude motor nu ook goed gaat. Geen hikjes meer gehad.
Nu snap ik niet de connectie tussen het koelprobleem en het hikken op koude motor.
Bij het koelhuis waren er kunststofpalletjes afgebroken waar de veer zich op af zet. Schijnbaar een "veel" voorkomend probleem.

@Richard9712
Ja dus. :)
De motor werd echt te heet. De koelfan sloeg ook niet aan als de temperatuur op 110 graden stond. (bij stilstand)
Koelvloeistof zat er ook nog voldoende in.

Nu alleen nog het hikken van de LPG installatie bij het overschakelen.

De laatste paar weken vaak meegemaakt dat ik bij het stoplicht stond en ineens was de auto helemaal stil. Was hij weer afgeslagen. (zo ook vanochtend)
Ik heb het idee dat de LPG installatie te snel over wil gaan naar LPG. De motor is nog koud en hij springt al over.
Bij deze temperaturen (buitentemperatuur) schakelt hij na ongeveer 2 km over. (ritje van 3 minuten)

moartn82 0

10 jaar

De omschakeltemperatuur op LPG moet zo rond de 40 graden liggen.
De temperatuurmeter staat dan op het eerste streepje.

Zit er op dat nieuwe thermostaathuis ook een nieuwe koelvloeistof tempsensor?

richard9712 0

10 jaar

Hmm. Achteraf gezien is het probleem toch niet echt verholpen voor wat betreft het stotteren de eerste 1 minuut .
Het valt me op dat het het ergst is als ik na het starten eerst achteruit moet rijden.

Ze hebben de volgende 3 dingen vervangen:
03C 121 111 AE (thermosstaathuis)
03C 121 065 D (Koelvloeistofpijp)
03C 121 142 (steunveer)

moartn82 0

9 jaar

Even een update:
Afgelopen donderdag en vrijdag is de auto weer bij mijn LPG dealer geweest.
Hij heeft alle problemen weer aangehoord en het volgende in ieder geval uitgevoerd:
- Nieuwe LPG injectoren (of iets dergelijks)
- Afstelling van benzine naar LPG anders gezet.

Nu schakelt hij niet zo vreselijk zwaar meer over naar LPG. Je kunt het nog wel voelen overigens.
Stationair zie je een kleine dip (+/- 100 toeren) en tijdens het rijden voel je dat de auto voor een paar miliseconde wordt "tegengehouden".

Nu vraag ik mij af, mag je het overschakelen voelen/zien eigenlijk?
Wat is redelijk?

moartn82 0

9 jaar

Dat je het een klein beetje voelt is normaal.

richard9712 0

9 jaar

Oke. Dank je!

moartn82 0

9 jaar

Nou, iets te vroeg gejuicht.
Ik vond al wel dat hij best wel "zwaar" overschakelde. (in het begin, toen de boel niet goed aangesloten was, merkte je 0 van het overschakelen, ook niet stationair).
Maar vandaag stond ik bij het stoplicht (koude motor) en toen schakelde hij relatief zwaar over naar lpg (+/- 300 RPM zakken) maar hij bleef lopen gelukkig.
Op de snelweg was schijnbaar het gas op en hij schakelde met een klap over naar benzine. Schrok me kapot.
Dus helaas moet ik weer terug naar de dealer.

Nu hoor ik iedereen al denken: never ending story.... :)
Ben der ook bang voor. :(

moartn82 0

9 jaar

Auto is verkocht. Probleem is nooit opgelost geweest helaas.

moartn82 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.