close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Na rijden ligt er de volgende dag een plasje koelvloeistof onder

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

in Januari had ik dus mayonaise onder de oliedop waardoor ik dacht dat de koppaking lek was, mede omdat er koelvloeistof verdween.
Na bezoek garage bleek er geen sprake te zijn van een lekke koppaking en het kwam door steeds en alleen maar korte afstanden rijden.
Er verdween niet veel koelvloeistof dus heb er verder niets aan laten doen.
Na wat lange afstanden te hebben gereden was de mayonaise weg en nooit meer teruggekomen.

Echter de laatste 2 maanden ligt er meestal (niet altijd dus) de dag nadat ik ermee gereden heb een plasje koelvloeistof onder de auto.
Is er een manier om zelf wat onderzoek te plegen om te kijken wat het waarschijnlijk is?
Ik had in de oude post iets gelezen van onder druk zetten, maar hoe doe je dat dan, of is dat in dit geval niet van toepassing omdat (denk ik) het alleen lekt wanneer de motor niet draait (voor zover bekend).

Dom idee misschien, maar ik zat te denken om een bakje te plaatsen, onder de radiateur en onder de waterpomp om te kijken wat het is maar dat zal vast onnozel klinken bij jullie, maar ik ben dan ook verre van onhandig.

Heb al wat zitten lezen op deze site en daar las ik dat het bij iemand de thermostaat bleek te zijn die vervangen moest worden, kan dat in mijn geval dan ook de boosdoener zijn? Ik dacht dat de thermostaat alleen de temperatuur regelt voor de koelvon of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!

Geplaatst door

wazdanouw (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Leg een stuk karton onder de motor en vertel het forum waar de koelvloeistof is gevallen.!Er zijn meerdere onderdelen van het koelsysteem die niet het eeuwig leven hebben.Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Oke, bedankt, ga ik zometeen eerst doen!

wazdanouw 0

13 jaar

Dat karton is er al 2 keer onderuit gehaald/gestolen of weggewaaid.
Maar
daarstraks reed ik exact 5 minuten ergens naartoe en toe ik parkeerde zag ik dat er heel veel rook onder de motorkap vandaan kwam.
Toen ik terug naar huis reed, weer 5 minuten kwam er weer een heleboel rook onder de motorkap vandaan?
Het koelvloeistofpeil was gewoon in orde en de motor was (volgens de meter 70 graden) niet de heet.

Wat kan dat betekenen?

wazdanouw 0

13 jaar

Heeft deze auto airco ?

Zoja, dan denk ik dat je niet te maken hebt met een koelvloeistof lekkage, maar met een lekkage aan de airco installatie.
Gezien je posting rook onder de motorkap, bestaat de mogelijkheid dat de compressor met een burn-out bezig is (vast aan het lopen) !, compressor draait niet (genoeg) meer mee op de aandrijving en zal de multiriem slippen en uiteindelijk over getrokken worden.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Nee ik heb geen airco.
Multieriem hoort dat bij de distrubitieriem?
Ik heb veel zitten lezen en schijnbaar is de waterpomp een zwak punt van volkswagen (en dus seat).

Het vreemde vind ik dat het koelvloeistof niet is gedaald dus lijkt het me vreemd dat het de waterpomp zou zijn?
De ditrubietieriem is na vervaning nu ongeveer 50000 kilometer verder maar zag er pas nog goed uit.

Vastlopen klinkt in ider geval niet goed dus kan hem beter naar een garage laten slepen neem ik aan?

wazdanouw 0

13 jaar

Distributiekap los en zie of er groene stof onder de waterpomp kwijlt . Wat voor geur had die rook?Zoet? Dan is het zeker koelvloeistofNiet er mee door blijven rijden$$.Je maakt in korte tijd meer stuk dan dat je in uren kunt repareren.Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Oke dank u wel voor de tip ik zal dat morgen als het licht is eerst doen!
Waarom is de kleur groen trouwens?

wazdanouw 0

13 jaar

hij lekt koelvloeistof bij de slang die aan de zijkant het motorblok ingaat langs zo'n ring denk ik die erin zit.
het druppelt op de uitlaat vandaar de rook. ik weet alleen niet hoe dat ding heet waar hij langs lekt misschien weet iemand dat? het dus niet de kant van de distrubietieriem maar de andere kant van het blok.
het zou wel fijn zijn om te weten hoe dat ding heet

wazdanouw 0

13 jaar

Welke zijkant? Maak er als het kan een foto van .Als het zo'n plastic water mondje is.?Het onderdeelnummer staat er op. Dat doorgeven is genoeg.Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Het is het plastic gedeelte aan bestuurderskant. Een watermondje ja, schijnbaar zal het een O ringetje zijn die vervangen moet worden want op de aansluiting lekt het , is dat niet de thermostaat waar die in of aan zit?

wazdanouw 0

13 jaar

Is de motor een AEE dan is het het termostaaathuis.Gaan ook spontaan stuk met kokende motor als gevolg.

Punt 50
badge

13 jaar

Koop dat hele onderdeel! Zo duur is dat niet.Meestal breekt dat plastic en kan die O ring zijn werk niet meer doen. Mlotor AEE is dat het termostaathuis deze breken ook inwendig met kokendemotor als gevolg.Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Bedankt, vandaag is het gehele onderdeel vervangen bij een garage.
Probleem opgelost :)

Alleen heel bizar, als ik nu de radio (standaart seat radio met zo'n groot scherm) aanzet gaat hij direct weer uit ????
Dit was vantevoren niet :(
Dus weer een nieuw probleem zucht

wazdanouw 0

13 jaar

Help

de lekkage is niet helemaal weg.... Na rijden ligt er nog steeds een hele plas koelvloeistof onder de auto als ik een paar uur na rijden kijk.
Ter plaatse van het motorblok heb ik gezien na karton onder de auto te hebben gelegd :(

De auto word niet te warm als ik rijd, wat kan het zijn????

wazdanouw 0

13 jaar

Slangen of sensoren niet goedgeplaatst! Laat het systeem onder druk zetten.Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Ik heb gebeld en ze zeggen dat het van de radiateur vandaan komt, toen ze de koelbehuizing repareerden belde ze en zeiden ze dat de radiateur ook niet goed was, maar die was al vervangen dus ik geloofde dat niet en ik vond ze veel te duur dus zei dat ze de radiateur moesten laten zitten (20 euro duurder dan de officiele seat dealer bleek na navraag!!!!). Tevens had ik zelf de radiateur al (visueel) gecontroleerd vooraf en daar was niets aan te zien, ook geen koelvloeistof op of onder.
Ze zeggen nu dus dat het van de radiateur vandaan komt maar ik zei hoe kan dat dan want de plas koelvloeistof ligt onder het motorblok en niet onder de radiateur, antwoord was dat druppelt langs een slang naar het motorblok.... maar ik kan er van de week even mee langskomen om te kijken.
Zelf denk ik ook aan een slang (maar ik vrees voor de waterpomp).

Blijkbaar hebben ze voor een dealerprijs niet eens de boel onder druk gezet en gecontroleerd.... Nu maar hopen dat ik de factuur nog krijg want die was nog niet klaar en zouden ze opsturen, betalen moest ik echter wel al direct....

wazdanouw 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.