Seat Toledo: Na vervanging koppakking, minder vermogen, meer virtueel verbrui

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Hallo,

geruime tijd geleden heb ik van mijn Seat Toledo (1.9 tdi, 2003, nu 540.000 km) de koppakking laten vervangen.
Na deze reparatie was echter het vermogen van de auto aanzienlijk afgenomen. Door de jaren heen had ik wel al het vermoeden dat de auto iets minder vermogen had, dan toen ik hem pas had gekocht, maar nu was het verschil enorm.
Gevolg is dat bij laag toerental er veel minder power is, en ik dus laat schakel.

Tevens is vanaf hetzelfde moment het virtuele verbuik ook veel minder. De boordcomputer geeft een verbruik aan van gemiddeld 8 - 9 liter per 100 km. Voor de vervanging van de koppakking was dit rond de 5 liter / 100 km.
Bij een volle tank geeft hij nu aan dat ik nog zo een 600 km kan rijden, voor de vervanging was dit 1000 km.
Het werkelijke verbruik is echter gelukkig niet veranderd. Ik rij nog steeds ca 1000 km met de tank, ook al geeft de boordcomputer anders aan.

Het moge duidelijk zijn dat het eerste punt (vermogen) erg vervelend is.. Bv tijdens inhalen van een vrachtauto met lage snelheid, duurt her erg lang voordat ik zelf snelheid heb, daar waar dit voorheen geen probleem was. Of indien er 5 personen in de auto zitten is het verminderde vermogen heel goed merkbaar.

Emiel

Emiel67

Geplaatst door Emiel67 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Doe een vriendelijk verzoek bij je werkplaats om de zaak nog eens na te lopen . Er zit wellicht nog een stekkertje los of een vacuumslangetje niet aangesloten. Het kan vanalles zijn ,niet mee door blijven rijden .
Dat het gebruik gelijk is gebleven ...... er wordt ook geen vermogen geleverd .!
Succes.

Emiel67 (0), 11 jaar geleden

Ik kan er nogmaals langs gaan, maar ze zeiden op dat moemnt zelf al dat ze geen idee hadden...
(ik rij er inmiddels al een jaar mee..... ik weet het.. fout)

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Als ze naar foutcodes zoeken staat er niets ,maar belangrijk is de waardes die worden aangegeven van een aantal sensoren vergelijken met de werkelijkheid.
Vooral de lucht massa meter kan op een lage waarde staan of de turbodruk haald de waarde van ruim 2 bar niet !
Loop /rijd eens langs bij een terzake kundige van een andere garage . Er moet een oplossing zijn .
Groeten.

Emiel67 (0), 11 jaar geleden

ok.. waar ik was, dat was geen dealer.. ik kan natuurlijk altijd even langs de seat garage rijden om eens even te checken.

Emiel67 (0), 11 jaar geleden

trouwens.. de garage waar ik altijd ga, gaf wel aan dat hij dacht dat het probleem mogelijk de verstuivers zijn. Maar wel opvallend dat dit optreedt nadat de koppakking vervangen is.
Gezien het aantal km dat ik heb gereden, en de kosten van het vervanger van de verstuivers, is dit niet iets wat ik nog snel zal laten doen

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Slechte verstuivers KUNNEN de zuiger(s) verbranden . Zo'n hoge carterdruk is heel verdacht en niet goed . De motor heeft dit WAARSCHIJNLIJK voor de reparatie al gehad maar dit is niet opgemerkt.
Succes.

Emiel67 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de tip(s) !
Hoezo hoge carterdruk? Waarom denk je dat?
Zoals ik al zei was het vermogen wel iets minder dan toen ik hem pas kocht, maar na de vervanging van de koppakking was het echt minder. Het verschil was duidelijk merkbaar (en dan nog het zogenaamde hogere verbruik volgens de auto zelf)

Theo Sparenburg (10), 11 jaar geleden

De timing van de distributie staat toch wel goed?


vr.gr. Theo

Emiel67 (0), 11 jaar geleden

Dat weet ik niet. Ik ga zaterdag even bij de garage langs, en zal deze opmerkingen /tips meenemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.