close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Noodloop vs inleren gasklep

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0-16v/ABF

Met het vervangen van de koppakking nadat deze was doorgeslagen tussen de 1e en 2e cilinder is ook de luchtinlaat voorzien van nieuwe pakkingen en zijn ook de stekkers van de gasklep los geweest, zowel die aan de voorzijde als die aan de achterzijde.
Na de werkzaamheden slaat de motor gelijk aan en loopt perfect stationair, echter als je gas geeft met het pedaal komt het toerental niet hoger dan 1250 rpm.
Geef je gas met de hand, bij de gasklep, maakt ie wel volop toeren.
Er is ook mee te rijden echter ook niet verder dan 1250 rpm oftewel 50 km. in de 5e versnelling.
Wat er boven de 1250 rpm gebeurd is dat de benzine aanvoer wegvalt [abrupt] Denk dat de 2e benzinepomp niet geschakeld wordt in de noodloop.

Zou het probleem verholpen zijn met inleren van de gasklep of is dat bij dit type motor niet nodig??
Is er een andere oorzaak van dit probleem of een andere oplossing?? Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt??

Mijn eigen analyze= gasklep moet ingeleerd worden, gaspedaalsensor is iets mis mee.[ als die er op zit ]

Wat ook wel handig is te vermelden is dat ik de auto gewoon gebruikt heb en na de constatering vd koppakking nergens meer aan ben geweest behalve aan de items die verwijderd moeten worden om de kop te lichten. Ik weet ook zeker dat alles er goed en op de juiste manier op zit, distributieriem, ontstekingshuis, nieuwe ketting nokkenassen, alle bedrading, luchtinlaat en gasklep, koppakking, bougies en kabels.

Waar ik het meest in geintereseerd ben is of de gasklep ingeleerd moet worden,

Groeten,
Hans.

Geplaatst door

CupraHanzle (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat dit nou over de ibiza over over de golf3 (zoals in je andere post bij VW )
motorisch iig geen verschil ...maar toch niet netje om te "spammen"

Zoals je zelf al zegt is je GKH los geweest en dan schrijven diverse sites dat je het GKH opnieuw moet inleren/uitlijnen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------bron: gerritspeek.nl----
Gasklephuis inleren (calibreren) (Throttle Body Alignment). bron

Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.

Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep. VW / Audi van 1996-99 hebben een gemotoriseerde gasklep met een mechanische kabel en VW / Audi van 2000 en nieuwer hebben DBW. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en let op: TDI's hebben geen Gasklephuis.

Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan:

de leerwaardes van de ECU moeten worden ge-reset; in sommige ECU's gaat dat door naar Adaptiewaarden te gaan en in kanaal 00 de basiswaarde te zetten, bij andere ECU's moet je de foutcodes wissen.
er mogen geen foutcodes aanwezig zijn in de Engine Controller,
de spanning van de accu moet minimaal 11.5 Volt zijn,
het gaspedaal moet in stand 'stationair' staan (dus: blijf van dat gaspedaal af),
het Gasklephuis mag niet vuil zijn,
de koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95 °C zijn.



Gasklephuis met mechanische kabel
Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV.

Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks].
Sluit VAG-COM af
Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar is klara
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tyko 0

12 jaar

Allereerst bedankt voor je reactie,
zal kijken of ik dit kan vertalen richting degene die de gasklep in gaat leren.

Gaat dit nou over de ibiza of over de golf3 (zoals in je andere post bij VW )
motorisch iig geen verschil ...maar toch niet netje om te "spammen"

Als ik in de VW rubriek voor Ibiza had kunnen kiezen had ik dat wel gedaan....mijn ervaring is dat de oplossingen dan uit de vw rubriek komen en dan uit de Seat rubriek, ik zie het" problem" niet als ik in beide rubrieken plaats. Ik ben dan weer wel zo dat ik als er een oplossing komt deze ook in beide rubrieken te plaatsen.

CupraHanzle 0

12 jaar

gevonden....achter op de gasklep zit een sensor en die had een kabelbreuk. is wschijnlijk pas gaan spelen toen de luchtinlaat is verwijdert.
ga er een nieuw kabeltje aan solderen van zekeringkast/ECU naar deze sensor. Bedankt voor jullie reacties.
Mijn dank gaat uit naar Carl van Motormax in Tiel....heerlijk, zo'n meedenker met messcherpe analyzes....als je ooit wat met je auto hebt....daarheen brengen.

CupraHanzle 0

12 jaar

OOOOW, ps; van een ABF motor hoeft de gasklep nevernooit ingeleerd te worden....zolang de gasklep bij de motor blijft kun je onbeperkt stekkers loshalen etc. zonder inleren.
Pas als je een andere/nieuwe gasklep/luchtinlaat monteert moet je deze in laten leren en daar moet je toch echt voor naar de dealert.
Groeten,
Hans.

CupraHanzle 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.