Hallo,
Het stationair toerental van mijn auto bedraagt 907-949 toeren. Hierbij is de motor goed warm gereden, staat de koelvin aan en de verbruikers als lampen, binnenkachel en radio uit.
Volgens een handleiding van Kluwer hoort het toerental 750-850 toeren te zijn (nieuwe auto). Het gaat in dat boekje om een ABU-motor. Is het toerental wat ik nu heb normaal voor een 1F 1995, 208.000 km?
Groet,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vind het niet schrikbarend hoog, gewoon mee blijven rijden, mja dat is mijn mening
Het toerental is niet echt te hoog..Je kan eventueel het inlaat syteem op lekkage controleren, met name de vacuumslangetjes, en kijk gelijk even naar de afdichting onder de monopoint...
Je kan er niet veel aan doen..
Gr Stefan
14 jaar
Je kan de stelmotor in basisstand zetten en afstellen indien hij verkeerd staat. Je hebt wel een testkast nodig. Onstekingtijdstip is ook nog een aandachtpuntje. Maar zo verkeerd loopt hij niet.
Hallo Alexander,
Ik ben een echte amateur, maar ik begrijp niet welke stelmotor je bedoelt. Deze auto heeft in elk geval geen mogelijkheid om de gaskabel af te stellen (monopoint injectie).
Bedankt voor de opmerking dat 'ie niet verkeerd loopt. Dan laat ik het daarbij.
Groet,
Frank
14 jaar
Inderdaad, gewoon lekker blijven rijden.
Rubber onder de injector is goed. Vorige week ultrasoon gereinigd en ook de vloeibare pakking vervangen (goed).
Dank voor de antwoorden. Ik acht dit toerental nu gewoon normaal.
14 jaar
[quote=IncaSDI]Ik ben een echte amateur, maar ik begrijp niet welke stelmotor je bedoelt.
Frank[/quote]
Deze stelmotor duwt alsware de gasklep open om zo het toerental te regelen. Je hebt wel een basisstand die je kan afstellen met behulp van een testkast en een klein inbussleuteltje.
Dank je wel, ik wist dat niet.
14 jaar
Je kan dacht ik alleen een actuatordiagnose uitvoeren bij de gaskleplichter (V60) en geen basisafstelling.
14 jaar
Je doet uit me hoofd basisafstelling 04, daarna kanaalnr. 0. Veld vier moet 187 aangeven. Dat is de potentiometer. Staat hij daar niet op, kan je hem dus bijstellen met dat kleine inbusschroefje. Als hij op 187 staat open je de gasklep één keer helemaal, daarna sluit je hem en gaat de ECU de stelmotor bedienen. Als alles goed is gegaan moet veld twee een even getal zijn. Meestal 8 of 10.
Hallo Alexander,
Het enige wat ik aan de monopoint 'carburateur' zie is een stelschroef waarmee je kunt afstellen wat de ruststand is van de gasklep.
Ik snap deze 'carburateur' niet. Als de gasklep in rust staat, drukt er iets tegen een schakelaar aan (pennetje met een veertje eromheen). Daaraan zit een enorme zwartplastic unit vast, lijkt wel een motor. Maar ik snap niet wat dit ding doet. Het lijkt me niet dat hij de gasklep kan lichten?
Frank
14 jaar
Herstel. Dit is wel een gaskleplichter. Het schijnt ook dat ze bij de Golf 3 / Ibiza bij bosjes kapot gaan, is mij verteld (stappenmotor).
Het vervelende is dat ik alleen een Kluwer heb die gaat over de 1.6 ABU (die lijkt heel erg op de 1.3 AAV).
Op mijn 1.6 1F zit zo'n monopoint-injectiesysteem die je ook op de Golf 3 1.8 (ABS-motor, geloof ik) tegenkomt. Dus de in- en uitvoerslang van de benzine bij elkaar en met contragaten in een driehoekje (filterbak bij rechter knipperlicht i.p.v. grote pot op de motor).
Dit hoort er dus ook op, neem ik aan. Ik neem ook maar aan dat ik die zo van een Golf 1.8 ABS af kan pakken.
14 jaar
Stefan,
Alle vacuumslangetjes zijn nieuw/zo goed als nieuw.
Frank
14 jaar
Hallo Stefan,
Heel erg bedankt dat je de gegevens naar afbeeldingen hebt omgezet en hebt gepost. Dit is moeite doen en dat waardeer ik. Dit kan voor mensen met de VAG-testkasten erg nuttig zijn. :) Ik heb dergelijke apparatuur niet.
Frank
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar