Ik heb hier een Seat Cordoba 1.6 SX.
Als ik m start, komt ie op 1000 toeren, en zakt dan naar 750/500 toeren, of valt uit.
Als hij uitvalt, moet ik hem weer starten, maar dan met een beetje gas er op!
Na het uitlezen (zowel draaiende motor, als stilstaande motor) gaf de comp. deze foutmelding aan:
Hall sensor voetplaat ontsteking buiten tolerantie!
We hebben de ontsteking al geprobeerd te timen, maar als ik de ontsteking naar links of rechts draai, geen reactie van de motor!
Zou dit aan de ontsteking liggen, of iets anders?
Gr. Ricardo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook nog een exacte foutcode ervan ( 00515 ) ?
Is het gebeurt na reparatie van iets dergelijks ?
Timing van distributie nog in orde ?
Ontsteking is electronisch geregeld, maar moet wel goed staan, lees hem eens uit en kijk in meetblokwaarde 7 en dan veld 1, deze moet tussen 57 en 60 staan als ik me niet vergis..
Gr Stefan
Ik heb dit sinds toendetijd de ontsteking eruit is geweest.
Timing van distributie is goed.
Volgens mij foutcode 00515 ja.
Hall gever van de ontsteking.
De monteur zegt dat als deze kapot is, de auto helemaal niet meer moet aanslaan!
Als we met een stroboscoop kijken, staat ie ook niet echt "op tijd".
Misschien iets anders dan?
15 jaar
Waarschijnlijk staat de ontsteking gewoon verkeerd, als de 1e cilinder op BDP staat, moet de rotor op de ontsteking mooi naar bougiekabel 1 wijzen ( op verdeelkap )
Erna de auto uitlezen, en in de meetwaardeblokken kijken om eventueel de ontsteking nog iets te verdraaien..
Kun je er ook mee rijden ? Zo ja, zul je ook wel niet het max toerental halen ?
15 jaar
[quote=stefan84]Kun je er ook mee rijden ? Zo ja, zul je ook wel niet het max toerental halen ?[/quote]
Jij bent de eerste monteur die er mee komt ;) En dat klopt. Ik kan er mee rijden, en kom niet verder dan de 5000/5100 toeren, dan begon hij te hikken en stoten.
De monteur waar ik vandaag was die heeft de ontsteking zo gedraaid, dat ie wel tot de 6000 toeren kan doortrekken, maar als ik afrem (voor een stoplicht) en dan ze koppeling intrap, zakt ie helemaal weg tot de 500 toeren (wil dan ook nog wel eens uitvallen).
15 jaar
Blijkbaar heeft de monteur de ontsteking op gevoel verdraait, maar of hij nu goed staat is nog altijd de vraag..
Als het probleem ontstaan is na het demonteren van de onsteking, is het voor 90% zeker dat je het ook daarin zoeken moet, Maar omdat er niks anders met de auto gebeurt is, ga ik er ook vanuit dat het afslaan daarmee te maken heeft.
15 jaar
[quote=stefan84]Blijkbaar heeft de monteur de ontsteking op gevoel verdraait, maar of hij nu goed staat is nog altijd de vraag..
Als het probleem ontstaan is na het demonteren van de onsteking, is het voor 90% zeker dat je het ook daarin zoeken moet, Maar omdat er niks anders met de auto gebeurt is, ga ik er ook vanuit dat het afslaan daarmee te maken heeft.[/quote]
Ik zal dan ook maar ff het andere deel van het verhaal vertellen.
Dit is een totaal ander blok. Er is een nieuw blok in gekomen (ouwe blok had droog gelopen en was kapot). En deze het ge-euvel ook van de ontsteking. Dus onregelmatig lopen, en ook uitvallen. Hij heeft ook alleen tijdens het uitlezen foutcode 00515 aan. Dat is dus de hall gever van de ontsteking.
Ik word eerlijk gezegt een beetje moedeloos van deze auto.....
15 jaar
Deze motor heeft ook een BDP-sensor, die meet het toerental van de motor. De sensor die in je stroomverdeler zit is voor eerste cilinder herkenning en die is goed anders kan ie deze foutcode niet aangeven. Zoals Stefan al zei moet je deze sensor afstellen met een testkast en niet met zo lamp. Weet niet of afslaan hiermee verholpen is, maar eerst de basis dingen goed dan pas verder zoeken.
[quote=alexander242]Deze motor heeft ook een BDP-sensor, die meet het toerental van de motor. De sensor die in je stroomverdeler zit is voor eerste cilinder herkenning en die is goed anders kan ie deze foutcode niet aangeven. Zoals Stefan al zei moet je deze sensor afstellen met een testkast en niet met zo lamp. Weet niet of afslaan hiermee verholpen is, maar eerst de basis dingen goed dan pas verder zoeken.[/quote]
Maak jij het de monteur waar ik kom duidelijk?
Er is bij hem geen ander woord in te praten.....
15 jaar
[quote=alexander242]Deze motor heeft ook een BDP-sensor, die meet het toerental van de motor. De sensor die in je stroomverdeler zit is voor eerste cilinder herkenning en die is goed anders kan ie deze foutcode niet aangeven. Zoals Stefan al zei moet je deze sensor afstellen met een testkast en niet met zo lamp. Weet niet of afslaan hiermee verholpen is, maar eerst de basis dingen goed dan pas verder zoeken.[/quote]
Is het volledig goed afstellen van de ontsteking met testkas veel werk, en duur?
Misschien een prijsindicatie? Ik hou namelijk niet veel geld over in deze maand...
15 jaar
[quote=CordobaRico]Maak jij het de monteur waar ik kom duidelijk?
Er is bij hem geen ander woord in te praten.....[/quote]
Sorry maar dat is mijn taak om dat te doen. Dit is de enige en juiste manier om de onsteking af te stellen. Met een 2-kanaalscoop kan het ook, maar dan heb je wel een goed voorbeeld signaal nodig.
De handeling is vrij snel gedaan. Even een reparatieboek kijken waar precies in moet vallen, testkast eraan, juiste meetblokwaarde en afstellen maar. Wat de kosten zijn is denk ik ook afhankelijk per dealer. Ligt er ook aan of er wel genoeg kennis aanwezig is. Zowel Stefan als ik weten dus dat je dit met een testkast moet doen, maar ik weet zeker dat al mijn andere collega's(waar ik werk) dat niet weten. Kost dus meer tijd om dit uit te zoeken en zo worden de kosten helaas ook weleens onnodig hoger.
ik heb je een mail gestuurd ;)
15 jaar
[quote=CordobaRico][quote=alexander242]Deze motor heeft ook een BDP-sensor, die meet het toerental van de motor. De sensor die in je stroomverdeler zit is voor eerste cilinder herkenning en die is goed anders kan ie deze foutcode niet aangeven. Zoals Stefan al zei moet je deze sensor afstellen met een testkast en niet met zo lamp. Weet niet of afslaan hiermee verholpen is, maar eerst de basis dingen goed dan pas verder zoeken.[/quote]
Maak jij het de monteur waar ik kom duidelijk?
Er is bij hem geen ander woord in te praten.....[/quote]
Waarschijnlijk is het dan beter om een andere monteur te zoeken..
Of laat hem net zo lang klooien aan de auto tot dat hij wel goed loopt, maar dan wel op kosten van de monteur.
Het klinkt een beetje als een 'beterwetertje'
Ik leer graag wat dingen bij, en neem ook dingen aan die me voorgesteld worden.
Dommer word je daar niet van, wel slimmer..
En baat het niet, dan schaad het niet.
Wel moeten de basis onderdelen goed zijn! Dat er een andere motor in ligt zeg je pas halverwege, maar ik gok dat het aan de ontsteking ligt zoals ik al eerder zei..
15 jaar
[quote=stefan84][quote=CordobaRico][quote=alexander242]Deze motor heeft ook een BDP-sensor, die meet het toerental van de motor. De sensor die in je stroomverdeler zit is voor eerste cilinder herkenning en die is goed anders kan ie deze foutcode niet aangeven. Zoals Stefan al zei moet je deze sensor afstellen met een testkast en niet met zo lamp. Weet niet of afslaan hiermee verholpen is, maar eerst de basis dingen goed dan pas verder zoeken.[/quote]
Maak jij het de monteur waar ik kom duidelijk?
Er is bij hem geen ander woord in te praten.....[/quote]
Waarschijnlijk is het dan beter om een andere monteur te zoeken..
Of laat hem net zo lang klooien aan de auto tot dat hij wel goed loopt, maar dan wel op kosten van de monteur.
Het klinkt een beetje als een 'beterwetertje'
Ik leer graag wat dingen bij, en neem ook dingen aan die me voorgesteld worden.
Dommer word je daar niet van, wel slimmer..
En baat het niet, dan schaad het niet.
Wel moeten de basis onderdelen goed zijn! Dat er een andere motor in ligt zeg je pas halverwege, maar ik gok dat het aan de ontsteking ligt zoals ik al eerder zei..[/quote]
Ik hoop het, en zoek dan ook iemand die het WEL weet, en ook suggesties van andere mensen aan wil nemen!
Met deze monteur ben ik zo'n beetje klaar!
Misschien dat iemand anders weet hoe het moet en misschien kan helpen?
15 jaar
Hoe het moet of kan controleren staat in de berichten hier boven..
Zoek een monteur of vriend die beschikt over het programma VAGCOM..lees hem nogmaals uit en kijk even in de meetwaardeblokken, dan word je wellicht al een stuk wijzer en weet je wat je kan uitsluiten en wat niet.
Zo word het raden en gissen en dat is meestal missen..En daar hebben we allemaal niks aan.
15 jaar
En hoe moet ik iemand vinden met VAGCOM?
15 jaar
Dat is een programma voor de auto uit te lezen..Misschien dat een vriend of kennis van jou zoiets heeft, dat wou ik ermee zeggen.
Anders word het toch even langs de garage rijden om dat te controleren.
15 jaar
Dan moet ik binnekort toch maar eens langs een VW dealer rijden denk ik. Waar ik mijn auto de vorige keer heb uit laten lezen, deed dit niet met VAGCOM.
15 jaar
Ik heb vandaag een stuk gereden.
Vanmorgen starte hij, maar zakte meteen weer weg in de toeren. Heb hem toen d.m.v. zijn gaskabel strakker te draaien op de 1250 toeren gezet, om m draaiend te houden.
Na een stuk rijden, liet ik mijn gas iets los, en voelde het gas "wegzakken" onder mijn voet. Toen ik bij een stoplicht aanwam, en mijn koppeling intrapte, zakte de motor weer naar de 500 toeren, waarna hij met moeite rond de 750 bleef schommelen.
Waar kan dit mee te maken hebben?
De auto is nog niet uitgelezen!
Zie je trouwens op een VAGCOM systeem ook wat er voor de rest mis kan zijn?
15 jaar
De gaskabel spannen tot hij wel stationair blijft lopen is geen oplossing, dat zie je maar weer, ik zou hem toch eerst even laten uitlezen, je kunt de foutcode's bekijken en ongeveer alle sensoren, dus je moet wel wat tegen komen..
Google eens op VAGCOM of VCDS of kijk eens op www.gerritspeek.nl wat er allemaal mogelijk is en wat niet.
Ga naar de site en kijk in kolom : OBD en druk op : Audi-Seat-Skoda-Volkswagen (VAG-COM)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar