Seat Ibiza: op drie cilinders lopen, vervangen bobine, boegiekabels en gaskl

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Ik heb sinds 2003 een Ibiza 1.4 uit januari 2001.
Sinds vorig jaar stotterd de motor heel soms bij het optrekken vanuit stilstand(laag toerental) en begon het motormanagement lampje te branden. Dit was echt heel sporadisch en leverde niet echt problemen op. Alleen natuurlijk irritant dat dat lampje aan blijft.
Nu heb ik daar door de garage naar laten kijken, en die hebben toen de aanvoerleiding naar de rembekrachtiger vervangen. Die zou valse lucht aanzuigen. Dit hielp niet.
Nog een keer kijken dan.
Toen vertelden ze mij dat het gasklephuis vervuild is en vervangen dient te worden. Ze zeiden ook dat ze konden proberen om het gasklephuis opnieuw "in te regelen". Omdat het de dure maand december was heb ik dat maar gedaan. De vervanging van het gasklephuis zou 400 euro gaan kosten.

Nou heeft mijn auto met kerst een paar dagen stil gestaan. Ik wil wegrijden en de auto stotterd en bokt gigantisch. Hij loopt op drie cilinders als hij koud is.
Ik weer naar de garage. Opnieuw laten kijken.
Nu is er dus "cilinderoverslag op cilinder 1". De garage wil nu de bougiekabels vervangen en de bobine vervangen. Nu rijdt de auto altijd slecht als hij koud is. Na een tijdje is hij warm en rijdt hij goed na opnieuw starten.

De garage wil dus en het gasklephuis, de bobine en de bougiekabels vervangen. Ik zie hier tegen op, vooral vanwege de kosten (800 euro) en omdat de garage niet kan aanwijzen/garanderen of het probleem dan weg is.
Wat is verstandig ?

jlamain

Geplaatst door jlamain (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Eerst het probleem eens onderzoeken, en niet domweg alles maar vervangen wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Ik zou zeggen, doe eerst eens gedegen onderzoek naar het probleem. Bevindt het zich in de ontsteking, of puur alleen bij de injectie? Daarna verder kijken, zijn het inderdaad de bougiekabels? Of de bougies? Is het stuursignaal naar de bobine bij koude motor wel goed? Etc. Het probleem komt me wel bekend voor, en als ik me niet vergis is het inderdaad de bobine. Met daarin de ontstekingsmodule. Die module wil nog wel eens problemen geven. Maar soms is het ook een optelsom van problemen, slechte kabels, een bobine die het nog maar half doet etc. Ik zou eerst eens goed het probleem onderzoeken...

M.vr.gr.
Sjoerd

alexander242 (0) PRO, 17 jaar geleden

Compressie meten.................kost alleen tijd.

bjsimens (0), 17 jaar geleden

Zelf vorig jaar eenzelfde probleem gehad. (Ibiza 1.4i 8V, maar liefst 60 PK (...) uit 1996) Bij mij is toen de thermostaat-sensor vervangen. Deze was stuk. Kostte incl inbouwen +- € 40,-.

Maar de auto is toch aan de computer te hangen, zeker bij de dealer?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.