hoi allen,
ik zit met de volgend probleempjes en met het werkboek kom ik er niet uit. wie oh wie kan me op weg helpen met eventuele oplossingen.
de volgende problemen zijn er:
afgelopen donderdag heb ik een rit van bijna 3 uur gereden en was erg warm. ik heb mijn climate control aanstaan op low en blaast lekker koude lucht. na ongeveer 1 uur blaast hij erg minder koude lucht voor ongeveer 20 min om vervolgens wederom koude lucht te blazen, om dan vervolgens wederom 20 min zeer minder koude lucht te blazen en dan weer koud, is dit normaal?
2de probleem die ik heb dat ik een tik heb als de kachel niet hoeft te werken. het geluid komt voort uit de ventilatoruitgangen. en als je radio aan hebt hoor je het niet echt.
3de probleem/waarneming is dat ik heb gemerkt dat de grote fan wel draait en blijft draaien, maar de kleien ventilator totaal niets doet. ik begreep vandaag van een monteur dat de kleien ventilator voor de climate control is. hij zei ook dat misschien de regelaar stuk is. hoe kan ik controleren welke van de 2 het loodje heeft gelegd of kan me uitleggen wanneer de kleine fan moet gaan mee draaien?
4de probleem is dat ik het gevoel heb dat de motor niet lekker loopt. tikt ook geregeld. na mijn gevoel zuipt hij niet echt veel meer( rij met ongeveer 3/4 tank ongeveer 650 km). weet niet of een benzine motor ook een egr klep heeft?
de volgende dingen zijn al vervangen:
- airco pomp was stuk en is compleet vervangen bij de seat dealer en opnieuw gevuld.
- de temperatuursensor bij de pollenfilter is vervangen.
- gashuisklep word van de week vervangen wegens zware vervuiling en dat het lijkt dat hij op zijn eind is en volgens monteur kan het misschien hier aan liggen betreft motor.
heb de diagnose eraan gehad en er komen geen foutmeldingen naar boven. heb een duurdere uitlezer waar ik ook het gashuisklep mee kan inleren.
graag hoor ik eventuele oplossen/ideeen voor mijn problemen.
Vandaag nogmaals uit gelezen en warempel krijg ik de volgende foutcode:
01809 - Actuating Motor for Temperature Flap; Left (V158).
Na google gelezen dat daar het tikken en aircoprobleem vandaan kan komen.
Nu wil ik proberen deze zelf te vervangen maar helaas kan ik niet echt vinden hoe en wat en waar hij zit. Kan iemand mij hier bij helpen??
1 maand
Tor heden nog niet opgelost. Kan niet echt een beschrijving vinden als how to om deze regelaar te vervangen
1 maand
ik durf dat ook niet te zeggen meestal moet je wel het een en ander weg halen om er bij te komen.
groetjes jan
Opgelost:
Afgelopen vrijdag via het filmpje van YouTube voor het vervangen van het stelmotor v158(let op hijj bouwt uit bij een volkswagen pasat,maar veel stappen zijn hetzelfde en sommige kun je overslaan) ben ik begonnen om het uitbouwen. Veel op mijn rug in de auto moeten losdraaien, maar na 3 uur alles los en motortje eruit. Vandaag kwam het stelmotortje binnen(deze online besteld, want bij seat dealer was hij meer dan 200 euro en via winparts 34,45 en kon ik hem inbouwen en alles weer vastzetten. Na 2 uur zat alles op zijn plaatst en gemonteerd. De foutcode is weg en mijn climate control doet het weer.
Hier een korte omschrijving welke stappen ik gedaan heb:
1 disconnect the negative terminal from the car battery using a 10 mm socket
2. Remove the bolt from the driver side panel using a T20 Torx Slide the driver's seat all the way back to create more space to remove the driver side panel There is a "hook" on the inside of the panel, that slide in towards the engine. After removing the screw, you can pull it backwards and down to get it out.
3. Remove those 3 bolts from the plastic panel under the pedals using a T20 Torx
4 Remove the footwell distribution plastic thingy, by removing a single T20 screw
5. Remove the plastic cap from the heater core using a T15 Torx or a 5.5 mm socket
6. Discoonect the cables from the ECU Gateway controller and the squeeze those two tabs to remove it. ( heb de ecu gewoon gekoppeld gelaten van zijn stekker. Heb hem wel losgekoppeld van de aluminium plaat.
7. Remove the first screw from the aluminium part using a T30 Torx
8. Remove the second screw from the aluminium part using a T30 Torx
9. Remove the 3th screws from the aluminium part from the upper side using a T30 Torx
10. Remove the plastic clamp from the aluminium part using a flat blade screwdriver Use a flat blade screwdriver to create a little bit of space to take that piece from the aluminium part out (ik hrb de aluminium aan de kant geduwd)
11. Remove the aluminium part Now you can see the V158 & V107 Left Temperature Door Motors. The V158 motor has 2 screws and the V107 has 3 screws.
12. Remove the first screw from the V158 motor using a 8 mm socket
13. Disconnect the power cable to create more space to remove the second screw
14. Remove the V158 motor and then rotate it to remove it from that plastic arm.
Nu heb je de v158 stelmotor eruit. Sommige schroeven moet je veel geduld voor hebben voor los of vast te zetten wegens de beperkte ruimte.
1 week
nou mooi toch dat het je gelukt is.
groetjes jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
1 zo kunnen dat de temp sensor die de uitstroom meet bevriest en dat daar door de airco minder gaat werken
2 lijkt op een stelklep van de kachel die stuk is
3 ik zou beginnen met uit lezen
4 dat is moeilijk te zeggen ook hier begin met laten uitlezen
1 maand