Seat Leon: Problemen autogas

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Hai,

Ik heb voorheen wat problemen gehad met het autogas systeem(ook het ingebouwde merk AG).

Hij deed het niet meer zodra de motor warm was en dat is hersteld door de gasmonteur.

Nu zijn er echter wat andere problemen gekomen die ik indien mogelijk zelf wil repareren. Daarvoor heb ik jullie mening nodig wat het best is om te doen natuurlijk ;-)

- 1 Bij snel optrekken wil hij wel eens stotteren en moeilijk optrekken
- 2 De tank kan ik helemaal leeg rijden
- 3 Bij een warme motor start hij op LPG en dan valt hij dus direct weer uit
- 4 Bij loslaten van gaspedaal wil hij wel eens een heel klein plofje geven vanuit het motorblok

Ik heb op dit forum al verschillende oplossingen gelezen, ik denk zelf aan een filter? of evt. de bougies?

Wie het weet mag het zeggen :D

Groetjes

brandweer26

Geplaatst door brandweer26 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ploffen duid op backfire en dus op een arm mengsel, vandaar ook het inhouden bij optrekken.
Bougies en kabels kunnen slecht zijn, kleppen verbrand of geen juiste speling.
Verdamper kan aan een revisie toe zijn.
Kortom een klusje voor de gasboer als je er zelf geen verstand van hebt.

brandweer26 (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Ploffen duid op backfire en dus op een arm mengsel, vandaar ook het inhouden bij optrekken.
Bougies en kabels kunnen slecht zijn, kleppen verbrand of geen juiste speling.
Verdamper kan aan een revisie toe zijn.
Kortom een klusje voor de gasboer als je er zelf geen verstand van hebt.[/quote]
Thanx voor je antwoord, ik heb niet verteld dat het probleem niet is als ik op benzine rij, maakt dat wat uit?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dus het zit duidelijk in het gassysteem.
Wat ook nog weleens wil helpen is de pluspool van de accu er een kwartiertje afhalen.
Daarmee reset je de gascomputer en gooit die alle in de loop der jaren vervuilende info uit het systeem.
Dan begint tie weer met een schone lei.
Dat tie op benzine goed loopt betekent in ieder geval dat het probleem in het gasgedeelte zit.
Nou is op gas alles veel gevoeliger dan op benzine, slechte bougiekabels en bougies zul je veel eerder op gas merken.
Voor verbrande kleppen geld dit uiteraard niet, dat merk je op benzine ook.
Is dit al een sgi installatie of een dgi installatie, kortom met 4 injectoren of een centrale injector.
De centrale injector is een zwak punt van AG, is vaak een bron van ellende.
Overigens moet tie zowel koud als warm op benzine starten.
Als tie warm is gaat tie heel snel over op gas, soms al na enkele meters.
De bougies kun je wat krapper stellen op bijv 0.5.
Gebruik bougies met 1 elektrode, niet die met 4.
NGK is goed compatible met lpg, maar bij europese autos worden vaak bosch bougies gemonteerd.
niks mis mee overigens.
Dit zijn een aantal punten die je na kunt lopen, en je niet gelijk een bak geld kosten.
Een paar bougies en een setje kabels kun je zelf doen, aan de gasinstallatie sleutelen is een klusje voor de specialist.

brandweer26 (0), 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Dus het zit duidelijk in het gassysteem.
Wat ook nog weleens wil helpen is de pluspool van de accu er een kwartiertje afhalen.
Daarmee reset je de gascomputer en gooit die alle in de loop der jaren vervuilende info uit het systeem.
Dan begint tie weer met een schone lei.
Dat tie op benzine goed loopt betekent in ieder geval dat het probleem in het gasgedeelte zit.
Nou is op gas alles veel gevoeliger dan op benzine, slechte bougiekabels en bougies zul je veel eerder op gas merken.
Voor verbrande kleppen geld dit uiteraard niet, dat merk je op benzine ook.
Is dit al een sgi installatie of een dgi installatie, kortom met 4 injectoren of een centrale injector.
De centrale injector is een zwak punt van AG, is vaak een bron van ellende.
Overigens moet tie zowel koud als warm op benzine starten.
Als tie warm is gaat tie heel snel over op gas, soms al na enkele meters.
De bougies kun je wat krapper stellen op bijv 0.5.
Gebruik bougies met 1 elektrode, niet die met 4.
NGK is goed compatible met lpg, maar bij europese autos worden vaak bosch bougies gemonteerd.
niks mis mee overigens.
Dit zijn een aantal punten die je na kunt lopen, en je niet gelijk een bak geld kosten.
Een paar bougies en een setje kabels kun je zelf doen, aan de gasinstallatie sleutelen is een klusje voor de specialist.[/quote]
Met dit soort oplossingen kan ik inderdaad wel wat. Volgens mij is het een dgi installatie? Ik gok dit overigens maar. De centrale injector is dus niet door mij zelf te vervangen eventueel?

Ik ga aankomende week de bougies vervangen, volgens mij zitten er inderdaad Bosch bougies in, eventueel handig om ook nog de kabels daarvan te vervangen? las ergens op deze site nog iets over kabels met een te hoge weerstand die problemen gaven met gas nl. Ik vervang ze gewoon wel helemaal, dan weet ik zeker dat het voor de komende jaren weer goed zit(zegt men ;-) )

Mocht het niet gelukt zijn dan hoor je weer van me!

Fijne avond nog.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.