Seat Arosa: rauw lopen, niet zo lekker meer trekken, zoemen/janken van dies.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 sdi

nou ik heb dus een arosa hier staan van 99, 1.7 sdi,,, toen ik hem kocht vond ik hem aan de trage kant, stemmings wisselingen,,dus ik heb het 1 en ander vervangen, waar onder, brandstof filter, luchtfilter, alle retour leidingen van de verstuivers en pomp, 3x diesel reiniger in de tank gegooid bij volle tank een halve liter reiniger, tusse egr klep en blok een plaatje tusse gemaakt,,, zou goed moeten zijn toch

ging een week of 2 goed, had nog steeds wel beetje stemmings wisselingen,, nou start ik hem smorgens, en ineens begon hij rauw te lopen maar nog wel redelijk trekken, ik rijd een stuk, begint de brandstof filter te janken, ik heb er met me oor bij gehangen het is echt de filter,,, maar ik dacht, na dan zal nu wel de luchtmassa meter helemaal plat liggen, dat was ook het geval, de luchtklep bleef gewoon helemaal open staan bij alle toeren tallen, dus ik heb die massa meter vervangen, maar nou moet ik het gas nog verder in trappen om voorruit te komen,,, hij loopt wel weer iets rustiger, maar het janken in de brandstof filter blijft,, en het rauwe lopen is ook af en aan,,, nou heb ik weer een nieuwe brandstof filter gekocht een dure, goede filter die gaak monteren( miss dat zon drel te veel weerstand levert dat daar het jankende geluid vandaan komt, want dat doet hij pas naar paar km of als ik flink door trap) maar wat nu verder??? ik ben einde raad, seat weet het ook niet en kost 80 euro per uur, en ik heb het geld niet op me rug groeien

heel verhaal, iemand enig idee wat ik hier mee aan moet

mvg lowenthal

popiopi

Geplaatst door popiopi (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=popiopi]nou ik heb dus een arosa hier staan van 99, 1.7 sdi,,, toen ik hem kocht vond ik hem aan de trage kant, stemmings wisselingen,[/quote]
SDI Motoren zijn eenmaal stuk trager dan ander type motoren, hoe staat de pomptiming??

[quote=popiopi]nou start ik hem smorgens, en ineens begon hij rauw te lopen maar nog wel redelijk trekken,[/quote]
Wat bedoel je precies met Rauw lopen (met koude start loopt de motor net iets anders)

[quote=popiopi]ik rijd een stuk, begint de brandstof filter te janken, ik heb er met me oor bij gehangen het is echt de filter[/quote]
brandstoffilter die jankt is voor mijn iets nieuws, weet je het echt zeker hoor je niet toevallig niet de multie_riem omdat die in de buurt zit van de brandstoffilter.

[quote=popiopi]maar ik dacht, na dan zal nu wel de luchtmassa meter helemaal plat liggen, dat was ook het geval, de luchtklep bleef gewoon helemaal open staan bij alle toeren tallen, dus ik heb die massa meter vervangen,[/quote]
SDI motoren hebben geen Luchtmassameter, wat heb je precies vervangen dan??

[quote=popiopi]ik ben einde raad, seat weet het ook niet en kost 80 euro per uur, en ik heb het geld niet op me rug groeien[/quote]
Je kan beter een goed diagnose laten maken bij een (andere garage), want op deze mannier ga je steeds meer geld uitgeven voor dingen die misschien niet nodig zijn.



Groet
Tiguan

popiopi (0), 15 jaar geleden

ik weet dat sdi motoren niet een gti motor is, maar hij was echt traag ik moest vechten om aan de 120 te komen, kou dloopt ie ff rauw dat weet ik ook , maar dat moet ie met 90 grade niet meer doen, ik weet bijna 100% dat het geluid bij de filter vandaan komt, op het moment dat ik het hoor, loopt de motor nog rauwer en trilt ie ook, mij was verteld dat er een lucht massameter op zat, en dat die vuil werd en dan niet goe dmeer werkte, en daarbij werd er gewezen naar de( later bekend als luchtklep zijnde+ een sensor wat daar dan wel in zit ofzo) sensor, daar zit een stekker aan en als ik die nu met de nieuwe KLEP er af haal begint ie anders stationair te lopen, maar nu met die nieuwe KLEP, loopt ie niet veel beter, wel iets rustiger, hij draaid ook bijna 1000 toeren stationair trouwens, ik had er een goedkope filter op gezet maar heb nu een dure goede filter gekocht en die wil ik eerst nog ff proberen,

KLEP bedoel ik mee de gas klep, denkik , zit tusse de luchtfilter en inlaat systeem

hij rateld zou ik haast zeggen bij 3 tot 4000 toeren

maar misschien een tip waar ik een goeie diagnose kan laten stellen ?

alvast bedankt

popiopi (0), 15 jaar geleden

janken is weg, door de nieuw efilter denkik.. heb ook bijna geen lucht bellen meer in de leiding, alleen hij komt niet meer boven de 100, alleen nog als ik hem flink door trek, ben heel veel vermogen kwijt,,
iemand daar nog uitleg bij

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.