Na de kleppendekselpakking, complete onsteking, hete luchtslang, startmotor en wat andere kleine dingetjes zelf te hebben vervangen heb ik de smaak echt te pakken :)
De remmen..... sinds 28.000 km (aanschaf) nooit iets aan gedaan. Als ik het goed zeg heeft de auto voor schijfremmen en achter trommels, klopt dat?
- is het vervangen van de blokjes goed zelf te doen en zo ja, hoe (ongeveer)
- hoe zit het met de remmen achter, slijten die snel en zo ja, hoe kan ik die het beste aanpakken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even voor de duidelijkheid, ik ken de marbella niet, maar dit zou bij de meeste auto's moeten werken (ongeveer).
Remmen zijn vrij makkelijk zelf te doen.
Voor: Blokken is koud kunsje, wiel eraf, remklauw losmaken (2 boutjes achterkant aan arm), officieel opbinden (ik liet hem aan de remleiding hangen).
Oude blokken uit klauw halen, eventueel kijken hoe de veertjes zitten.
Cilinders in de remklauw terug duwen (verschilt per model, vaak werkt een lijmklem).
Nieuwe blokken in klauw plaatsen, met op de delen die over/op klauw lopen wat kopervet voor smering, gebruik hier geen gewoon ver voor!
Klauw weer terug plaatsen.
Kijk als je bezig bent wel meteen even of de remschijf nog goed is, zo niet, meteen vervangen (vaak ook niet moeilijk)
Achter kan wat lastiger zijn.
afhankelijk of het wiellager er af moet en of je wiel moeren/bouten hebt: Bij wiellager eraf: dopje verwijderen, wielmoer losmaken (Op de as, niet de normale moeren!), voorzichtig wiel met trommel en al er af halen. Met voorzichtig bedoel ik trekken zodat er niets breekt en je wiel lager niet op de grond beland (anders moet je hem smeren), je zult wel wat kracht/wrikken moeten gebruiken om de trommel van de remschoenen af te krijgen.
Nu ligt het open en kun je bij de remschoenen...Heb ik zelf nooit vervangen...maar lijkt me niet moeilijk.
Terug plaatsen in omgekeerde volgorde, wielmoer met momentsleutel vast zetten.
Zonder wielmoer die er af moet: bouten/moeren los, wiel er af, trommel los schroeven, en op zelfde manier er af trekken als hierboven. etc.
(Dit is echt 10 makkelijker, m'n renault had dat, m'n huidige mazda heeft helaas een wielmoer die er af moet...)
18 jaar
Schijven en blokken moet je in ieder geval regelmatig nakijken, maar dit doen ze bij APK ook. Trommels kijk je doorgaans niet zo vaak na. Heb ook nog nooit een trommel vervangen, wel remschoenen...(de garage dan).
Maak de boel wel goed schoon als je bezig bent met rem rijniger en kijk even of je cilinders niet lekken/zweten.
18 jaar
Dank voor je antwoord. De auto is al 2x door de APK gegaan sinds ik hem heb, maar er heeft nooit iets aan de remmen hoeven gebeuren so far. Omdat ik weet dat het "ijzer op ijzer" gevaar op de loer ligt, wil ik preventief de remmen even bekijken.
Ik ga beginnen met de blokjes vóór denk ik. Ook al is dit bij garage waarschijnlijk niet zo duur vind ik het gewoon wel leuk om het zelf te proberen.
Laatste vraagje:
hoe zie ik of de remschijf nog goed is? Ik weet dat hij recht moet zijn en niet ingesleten door de blokjes.
18 jaar
de dikte is bepalend, dus daar waar de remblokken contact maken (randje daar buiten is geen ramp). Dit kan je of bij onderdelen sites vinden of in een vraagbaak (minimum dikte).
Gewoon even schuifmaatje er op houden. Bij twijfel gewoon vervangen, ook schijven zijn niet heel duur.
Zelfde geld voor trommels.
Remblokken voor is een van de simpelere klusjes en de beloning is best groot (voorremmen merk je erg goed)
Tip: Vraag even rond wat waar kost, mijn voorremmen waren veel goedkoper bij de mazda dealer, maar m'n achterremmen weer veel goedkoper bij brezan (1/3 van de prijs!)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Marbella of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar