Hi allemaal!
Mijn Cordoba met 150.000 op de teller heeft mij veel plezier gegeven maar nu heb ik een probleem.
Op de snelweg hoorde ik een hard knarsend/schrapend geluid. Ik dacht aan de lekke band maar er was niets aan de hand bij de benzinepomp. Op de snelweg begon het weer. Vooral in zijn 4 en zijn 5, eigenlijk niet te doen, het klinkt alsof hij elk moment de onderkant kan verliezen.
Kenmerken:
- Bij snelheden onder de 80km is het schrapen (bijna niet te horen). Daar boven wordt het snel erger en bij 120km is het keihard.
- Vreemd genoeg schakeld hij soepel
- Als ik de koppeling induw bij bijvoorbeeld 100km per uur, wordt het geluid veel zachter / is het bijna weg
- Als ik stil sta en ik laat met de rem erop de koppeling opkomen slip hij niet maar voel ik gelijk de duwkracht
- De temperatuur van de moter blijft keurig op de 85 graden staan
Wat kan dit zijn? De garage zegt: 80% zeker de koppeling maar ik vind het vreemd dat ik zowel in zijn 4 als zijn 5 kan schakelen en kan rijden. Het lijkt mij dat als er tanden kapot zijn, ik helemaal niet meer zou kunnen rijden. Iemand een idee?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben bang dat het in de versnellingsbak zit...
Wanneer je de koppeling bediend en het wordt minder of het is bijna weg dan denk ik aan de versnellingsbak.
Je zou eventueel de versnellingsbakolie kunnen vervangen. Kijk dan meteen in de oude olie of daar metaaldeeltjes in zitten.
Het hetzelfde meegemaakt met een Laguna en een Atos, in beide gevallen de bak stuk..
Groeten Stanis
Nou, dat is goed balen dan. Het is verder een prima auto, nooit startproblemen of andere mankementen en er zitten net nieuwe winterbanden op :(. Een nieuwe versnellingsbak gaat zeker wel 2000 kosten? Dat is dan het einde van deze auto ben ik bang.
13 jaar
Je kunt ook op zoek naar een ruilbak (revisie) of een bak van de sloop.
Een sloopbak kost vaak niet meer dan 250 - 300 euro, moet ie er uiteraard nog wel onder (en dan nog de vraag of ie goed is)..
Er valt in ieder geval genoeg te krijgen voor zo'n auto.
Laat anders voor de zekerheid de garage nogmaals kijken en er mee rijden.
Een kapotte versnellingsbak betekent vaak niet meteen het einde van de auto hoor..Het vorige bericht was absoluut niet bedoeld om je te laten schrikken!
groeten Stanis
13 jaar
Hi Stanis,
De garage waar ik was, was niet echt happig om aan de slag te gaan. Zij hadden het ook al over afschrijven en gaan voor een andere auto. Ik zal nog eens bij een andere garage vragen of die het zien zitten.
In elk geval bedankt voor jouw antwoord!
Grt
Mark
13 jaar
** nou: de andere garage waar ik hem had gebracht heeft gebeld: de weilophanging(rubbers) waren op waardoor er bij hogere snelheden zaken gingen aanlopen. Dat verklaard ook waarom het schakelen nog zo soepel ging. Een reparatie van 350 euro dus ipv een duur verhaal.
Grt
Mark
13 jaar
Ook mooi, als het maar opgelost is!
gr. Stanis
13 jaar
Vreemd, de rubbers zijn versleten en op hogere snelheid gaat het wiel aanlopen....Dan loopt hij ook wel aan ( als hij uberhaupt iets raakt door grote speling ) bij een lage snelheid.
Krik hem eens op en voel of er speling aanwezig is als je het wiel vast pakt en naar links en rechts / boven en beneden beweegt..
Al die geluiden die je hoort ook samen gaan met trillingen, controleer dan ook eens de aandrijfassen ( homokineten )
Gr Stefan
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar