Seat Arosa: Seat arosa heeft olie in de koelvloeistof

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: A.., Motorinhoud (cc): 997, Vermogen (kw): 37

Goede middag. Mijn seat arosa uit 2001 heeft olie in de koelvloeistof. De garage heeft de auto onder druk gezet en er schijnt geen lekkage te zijn. Het systeem is door gespoeld en ik moest met 2 weken weer terug komen. Nu heb ik zo'n 50 km gereden en het is weer allemaal olie in het reservoir. Nou vermoede ik een lekke kop maar,dat kon het onmogelijk zijn omdat er geen druk verlies was. Iemand enig idee

Jorg1976

Geplaatst door Jorg1976 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

kaleido 1 (1970) PRO, 6 jaar geleden

Oliedruk is hoger dan de waterdruk , er is dus wel degelijk ergens een lekkage.
Kan zijn via een oliekanaal naar water , via een defecte koppakking , defecte warmtewisselaar indien aanwezig.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Dank je wel voor je antw. Heb je enig idee hoe je er achter komt waar,het daadwerkelijke probleem zit??

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

De warmtewisselaar is dat hetzelfde als een kachelradiateur?? Voor zo ver ik na kan gaan dan moet die er op zitten. Nu kom ik net tot de ontdekking dat de kachel op stand nul staat dus hij zou uit moeten staan. Maar,toch blaast er lucht uit de roosters. En als ik de kacheltemperatuur omhoog draai word de lucht ook warm. Kan dit met elkaar te maken hebben en ligt daar misch het probleem??

kaleido 1 (1970) PRO, 6 jaar geleden

Nee , de warmtewisselaar die ik bedoel zit op de motor , vaak bij je oliefilter , maar omdat je niet alle gegevens ingevuld hebt , moet ik er naar gokken of hij hem heeft.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Mijn excuses voor het niet volledig invullen van de gegevens. Ben een beetje nieuw hier en te gehaast te werk gegaan. Ik heb dus een seat arosa 1.0 i Stella uit 2000. Eventuele andere gegevens die je misch nodig bent waar,zou ik doe kunnen vinden?

Hans4040 (350) PRO, 6 jaar geleden

Als je een Nederlands kenteken hebt, kan je dat hier vermelden.
Daar kunnen we voldoende uithalen.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

93-FT-NR

Hans4040 (350) PRO, 6 jaar geleden

Gegevens aangepast;
Motorcode niet ingevuld, omdat er 6 verschillende kunnen zijn: AER, AHT, ALD, ALL, ANV, of AUC.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Okeeee!! Euhm en nu???

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Op mijn kenteken bewijs staat een lange code. SCAHTX01 SGFM5020021N014. Daarin kan ik wel AHT vinden. Is dit misch wat je bedoelt??? Gr Jorg

Hans4040 (350) PRO, 6 jaar geleden

Dat lijkt mij wel...moet voldoende zijn voor de Seat kenners om een mogelijke oorzaak te vinden.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Dat hoop ik van harte want,ik zit er erg mee in mijn maag.. Dank tot zo ver 👍

kaleido 1 (1970) PRO, 6 jaar geleden

Dan vermoed ik toch een lekkage van oliekanaal naar waterkanaal via de koppakking.
Ik ken niet alle motortypes uit mijn hoofd , tenzij de AHT een oliekoeler heeft bij het oliefilter , dan is dat ook een optie , dit type oliekoeler geeft vaker problemen bij volkswagen , dus kijk even of je een losse oliekoeler hebt , er zitten 2 dunne waterslangen aan.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Die oliekoeler moet die naast het oliefilter zitten??? Want,daar zit niks met slangetjes.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

De auto is 3 dgn geeden op druk gezet en zoals mij verteld is was er geen druk verlies. Als er een lekkage van olie kanaal naar water kanaal is via de koppakking is dat op deze manier dan niet te meten???

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

De cilinderkop van een aht motor is wel gevoelig voor corrosie vanuit de koelkanalen.
daardoor kan er wellicht toch olie in het koelsysteem komen.
Maar deze motor heeft ook losse water omspoelde cilinderbussen in het alu blok,een afdichtings o ring hiervan kan ook lekken,speciaal bij een warme motor(uitzetting van het blok)
De onderdelen zijn niet duur maar vervanging hiervan is nogal bewerkelijk.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Dus waar,het al met al op neer komt is dat de hele handel uit elkaar moet voordat, er uberhaubt geconstateerd kan worden wat er daadwerkelijk mis is??

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat is wat het is,een oliekoeler zit er niet op,dus die kan je uitsluiten..
Als je geluk hebt is het alleen de koppakking,met een beetje pech is de kop ingevreten en kan hij nog gevlakt worden.
Zie helemaal niets bijzonders dan moet je toch aan de cilinderbussen gaan denken.
Al met al,wat wil je nog spenderen aan een auto van die leeftijd.

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Nou nee ik wil iinderdaad niks spenderen. Het punt is dat ik deze auto nog geen maand heb. De garage waar,ik 'm gekocht heb heeft me dus een ondeugelijke auto verkocht

Jorg1976 (0), 6 jaar geleden

Even een update.. Het blijkt dat de koppakking door de vorige eigenaar is vervangen en dat het systeem nooit goed is doorgespoeld. De auto is inmiddels meerdere keren door gespoeld en het lijkt er op dat het probleem nu is opgelost😀. FF afwachten nog maar,heb goeie hoop. In zoverre wil ik iedereen bedanken voor de goeie hulp 👍. Volgende update volgt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.