motor lampje brand en de motor gaat hoog stationer lopen 1100 rpm .
De auto rijd verder goed,alleen als je het toerental laat zakken door de koppeling op te laten komen met ingeschakelde versnelling gaat hij erg laag (400 rpm) en onregelmatig stationer lopen.
Door met je gaspedaal iets gas te geven is dit weer te herstellen,en gaat de auto weer op 1100 rpm wel hoog maar regelmatig draaien.
Auto uit laten lezen dit gaf de volgende problemen 1 nulstand regelling niet goed 2 tempsensor koelvloeistof waarde niet correct 3 overslag cylinders.
Gasklephuis gereinigd(was erg vervuild), temp sensor vervangen , luchtfilter vervangen , bougies gecontroleerd waren alle vier mooi licht koffie bruin.
Auto vervolgens gereset foutcodes gewist en gasklep opnieuw ingeleerd.
Auto rijd goed en stationer draait ie op 750 rpm,echter na een paar minuten gaat de motor weer op 1100 rpm draaien blijft wel oke rijden maar geeft wel bij het op laten komen van de koppeling de zelfde klacht.
Na een aantal km gaat het motorlampje weer aan
Opnieuw uit laten lezen geeft nu nulstand regeling en overslag cylinders .
Koud loopt de motor 800 rpm,naarmate hij warm word kruipt het toerental naar de 1100 rpm......
Iemand suggesties, bijvoorbaad dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Overslag van de cylinders kan een bobine/bougie probleem zijn of een verkeerd mengsel.
Koud draait de motor te laag, wat op een verkeerd mengsel wijst of verkeerde koelvloeistof temperatuur.
Warm draait de motor te hard, wat over een komt met een koelvloeistof temperatuur die te laag is of valse lucht.
Klopt de waarde van de koelvloeistof temperatuur bij koude motor? Idem bij warme motor?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Na tip gevonden dat slang van rembekrachtiger naar inlaat gescheurd was deze vervangen.
Moet de gasklep nu opnieuw ingeleerd worden?of zou hij nu meteen beter moeten lopen.
Voor het overslag probleem geconstateerd dat bij bougie kabel 3 op het bobine huis tijdens de klacht van het onregelmatig lopen af en toe een vonk over springt,
Kabel of bobine??????????
13 jaar
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Kun je waarschijnlijk beter zien waar die vonk van daan komt.
Eigenljk moet je het zelflerende systeem laten resetten. Dat heeft zich door het lek aangeleerd dat er een hoop brandstof meer nodig is.
Als het lek nu dicht is, is de gemeten luchthoeveelheid goed en door de verrijking van het zelf-lerende systeem krijgt de motor nu te veel.
Anders duurt het een dagje voor dat het systeem weer terug geleerd is.
Zie op 3 doppen op de bobine kleine vonken overslaan,maar wat me in het donker ook opvalt is dat het uitlaatspruitstuk roodgloeiend is.
Zou dit kunnen betekenen dat de bobine kapot is??????
13 jaar
Is in ieder geval een behoorlijk probleem.
Als je daar mee door rijdt sneuvelt ook de katalysator - als die al niet kapot/verstopt is.
Als je al op 3 doppen vonken ziet overslaan, zou ik investeren in een set bougiekabels.
Voor overslag nieuwe bougie kabels gemonteerd,tijdens verder zoeken toch nog een tweede vacuum slang gevonden die een scheur had.
Na reparatie van het slangetje loopt de motor netjes 600 rpm en slaat niet meer over,lampje bij garage laten resetten.
Auto rijd nu probleem loos en het spruitstuk word niet meer rood ,onwijs Bedankt voor het meedenken
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar