bij een snelheid > 120 km/h gaat auto in noodloop. Motormanagement indicatie gaat knipperen en snelheid gaat teruglopen naar 100 km/h.
Al ga je dan onder de 80 km/h dan "smoort" de motor, en reageert deze niet op het gaspedaal.Gevolg is aan de kant van de weg, contactsleutel uit/aan en de auto is uit de noodloop.
Motorindicatielamp brandt nu wel continue.Seat dealer geeft een indicatie dat cilinder 3 een motoroverslag heeft gehad, en dat de rede is voor de noodloop.
Men deelt mij daar mede, dat het probleem wat ik heb nogal complex is, en behoorlijk in de kosten gaat lopen om t probleem te traceren.
Extra info: inmiddels is al 4 keer EGR klep vervangen, voorste lambda sensor, nieuwe distributie ketting ge-installeerd (modificatie).
Heb op internet gezocht of er meerdere gedupeerden zijn, met een soortgelijk probleem, maar t is behoorlijk schaars.
Vandaar dat ik via dit forrum probeer verder te komen.
Met vriendelijke groet:
Jerry Krijger
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het knipperende lampje probeert je te vertellen dat er een ernstige storing is die de dure katalysator aan het vernielen is.
De bedoeling is dan dat je de motor uitzet of iets doet waardoor het lampje niet meer knippert, zoals gas los laten.
Het is altijd de uitval van 1 of meer cylinders. Kan veroorzaakt worden door een defecte bobine/bougie of een te arm mengsel.
Mengsel is eenvoudig te controleren. Lees (of laat lezen) met EOBD/OBD2 in live data de "Long Term Fuel Trim" uit en plaats de waarde hier.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
bedankt voor de snelle reactie.Zal de punten controleren welke in kan doen.Hou je op de hoogte.
14 jaar
Is je probleem intussen opgelost en zoja, op welke wijze?
Ik zit met een polo met net hetzelfde probleem...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Is de motor de 3 cilinder van VAG?
Compressie eens laten meten als hij warm staat.
Deze blijken een probleem te hebben met kleppen. Cilinderkop "zet" zich na een tijd waardoor er compressie verlies ontstaat.
Heb er al zo'n 2 gehad (polo's): Cilinderkop moeten demonteren en kleppen opnieuw (laten) roderen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar