Seat IBIZA: SEAT] [Ibiza 6K] sxe olielampje knipperd toerenteller werkt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 1F, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 55

Goede middag,
Mijn vraag gaat over de volgende auto: Seat Ibiza 1.6i sxe bouwjaar; 1998
Vorige week ben ik vergeten mijn lampen uit te zetten, hierdoor is mijn accu leeg geraakt en moest de auto gestart worden met startkabels (met behulp van een andere auto). Echter knipperd nu mijn olielampje, werkt de toerenteller niet meer en wijkt de snelheidsmeter erg af ook blijft de benzine meter op de zelfde stand staan. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?

Wat ik zelf al heb gedaan; oliepijl gecontroleerd, zekeringen 1 tot 22 gecontroleerd. Dit zag er goed uit. Ook heb ik geprobeerd de auto uit te lezen met een OBDII/EOBD+CAN uitlees apparaat helaas kon ik geen verbinding krijgen met de auto vervolgens ben ik naar een Seat garage geweest om de auto uit te laten lezen maar ook zij kregen geen contact met de auto..

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt.

Np96

Geplaatst door Np96 (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Op de accu zitten ook nog zekeringen,een aantal blanke strips en een 4 tal steekzekeringen achter een dekseltje,zijn die ook goed?.
misschien helpt een reset van het instrumentenpaneel,(Accu een paar minuten afkoppelen.0

Np96 (0), 6 jaar geleden

Ga ik vanmiddag even naar kijken, accu zelf is nog wel goed heb er een nieuwe accu ingezet.

Np96 (0), 6 jaar geleden

Er zin in mijn auto onder de motorkap geen zekeringen kast, alleen binnen links onderin. Zoals als je kan zien staan de tellers ook niet op 0

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Dit duidt er op dat het instrumenten paneel geen spanning krijgt, de meters zijn zgn stappenmotoren die ook spanning moeten krijgen om op de nulstand te komen,
Probeer de steker achter op het instrumenten paneel eens los en weer vast te maken.
Vaak lost dit het probleem op(slecht contact)

Np96 (0), 6 jaar geleden

Moet ik het instrumenten paneel dan los halen, of kan ik er vanuit de motorkap bijkomen?

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Dat kan vanbinnen uit, zie voor de duidelijkheid deze link https://www.youtube.com/watch?v=rnJCP8zl...
Dit gaat weliswaar over een polo maar is hetzelfde als seat.
Het filmpje stopt bij het wisselen van de verlichtingslampjes,maar als je het cluster nog wat meer naar voor haalt zie je de stekerverbinding zitten,kleine lipje voorzichtig naar boven wippen en dan kan je hem zo lostrekken.

Np96 (0), 6 jaar geleden

Super dank u wel! Ik ben er echter achter gekomen dat mijn snelheidsmeter precies het dubbelen weergeeft van wat ik daadwerkelijk rijd. Ik vermoed dat de stekker dan wel goed zit achter in?

Np96 (0), 6 jaar geleden

Instrumentenpaneel los gehaald, zag er allemaal goed uit...

Np96 (0), 6 jaar geleden

Misschien is een ECU kapot?

Np96 (0), 6 jaar geleden

Vandaag het paravan verwijderd om de ECU te bekijken, ik zag dat onder de ruitenwisserarm een kabel boom liep die volgens mij van het ECU af komt en er zo uit zag...(zie foto) zou het probleem hier aan kunnen liggen? Of dat mijn ECU doorgebrand is?

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

De isolatie ziet er idd niet al te best uit,maar de motor loopt toch nog?
Ik zou het dan eerder zoeken in het instrumentenpaneel,misschien toch een tik gehad bij het opstarten

jan5047 (0) PRO, 6 jaar geleden

ja een starthulp geven is soms best link het is niet even kabels erop en gaan (piekspanning)

Np96 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie! Ik heb een 2e hands instrumentenpaneel gevonden en ben van plan deze in de auto te gaan zetten. Echter vroeg ik mijn af welke kilometerstand er op het instrumentenpaneel komt te staan? De bestaande kilometerstand of die van het 2e hands instrumentenpaneel?

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

Als de KM stand na de wissel niet meer klopt, kan je die laten corrigeren door een gespecialiseerd bedrijf.
De huidige stand wel even noteren.
Google maar op KM correctie.

Np96 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor uw antwoord! Ga dit weekend proberen het instrumentenpaneel te vervangen, ik hou jullie op de hoogte.

Np96 (0), 6 jaar geleden

Ik heb het instrumentenpaneel nog niet opgehaald want het autosloopbedrijf vertelde mij dat het instrumentenpaneel door de dealer moet worden gekoppeld aan mijn auto..? Ik kan dit dus niet zelf vervangen?

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Klopt,dit houdt verband met de wegrijblokkeering die ingebouwd zit in het instrumenten paneel,deze moet "aangepast"worden aan de motor ecu en de contactsleutel transponder(alle sleutels zover aanwezig)
Ik weet niet of het bij oudere modellen ook zo is maar de "facit" server van de fabriek accepteert alleen nieuwe tellers (km stand tot 200 km.)
Bij het inleren van de teller moet dan de kmstand van de auto ingegeven worden..
Dit alles om diefstal te bemoeilijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.