Bij het starten van de motor hoor je een tikkend geluid uit de motor komen. Het getik gaat vlugger als ik meer gas geef.
De motor heeft minder trekkracht en valt soms op een dood punt, hij houd in aan 3000 toeren. Ook hoor ik de turbo soms niet sissen en soms weer wel.
De motor heeft amper 7000 km op de teller. Ook het verbruik is van 7 naar 12 liter gegaan. Geen controle lampjes die branden of fout meldingen. Ik had al een week of 2 terug het vermoeden dat er iets mis was want dan
had ik soms ook het gevoel dat de auto inhield.
De auto is 5 maand oud. Ik kan pas volgende week naar mijn garagist maar had graag al een idee gehad wat er mis kan zijn.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is een standaard probleem bij deze motoren, de distributieketting + spanner moet worden vervangen, deze gaan als broodjes...Probleem is dat de ketting oprekt wat niet zou mogen gebeuren. Ik denk zelfs dat er nog coulance op zit dus advies is naar de dealer toe en hun dit probleem voorleggen.
Bij de aankoop werd deze motor voorgesteld als een probleemloze motor. Dit valt hopelijk onder garantie. Zoniet, wat staat mij te wachten? Om de 10 000 km een nieuwe ketting?
10 jaar
Is een garantie geval aangezien er tegenwoordig minimaal 2 jaar garantie op een auto zit en dit onderdeel veel langer mee zou moeten gaan.
10 jaar
Komt het oprekken van de ketting nog voor dan bij modellen van 2013?.
Ik dacht dat het na 2012 wel zo'n beetje opgelost was.
Laurens,verkopers moet je nooit geloven op hun blauwe ogen,googlen op het model of type motor en dan zie je de verhalen wel verschijnen.
Eerlijk gezegd snap ik niet met alle moderne middelen van communicatie die er tegenwoordig is dat men niet verder kijkt dan het verkoop verhaal.
Alles is terug te vinden en als er een waslijst aan verhalen verschijnt met allemaal dezelfde problemen kun je je conclusies trekken.
Maar het lijkt me met een auto van 2013 geen probleem om garantie te claimen.
10 jaar
Ja joh dit is 100% garantie dus naar de dealer toe en je rijdt weg met een nieuwe distributieketting.
Ja Primera 2013 is bij de fabriek gewoon nog 2004...En dat geld niet alleen voor de kettingen want VW (alle vag merken eigenlijk) heeft namelijk bepaalde "traditie's" te behouden en die mogen echt niet verloren gaan hahaha. Egr koelers/kleppen, waterpompen (ja ook die van 2013), ruitmechanieken, turbo's enz enz allemaal stuk voor stuk dingen die al 10 jaar stuk gaan, nooit verbeterd zou je simpele conclusie zijn zou je denken. Zo ff lekker negatief, heerlijk! hahaha
Donderdag mag ik op controle. Ik vertelde dat er op internet zeer veel problemen werden gemeld ivm de distributie ketting. Dit zou volgens mijn verdeler al lang opgelost zijn. Maar ik lees meer en meer identieke gevallen met wagens uit 2013. Ik moest mij niet ongerust maken maar ik heb zonet een filmpje gezien van kleppen die in de pistons schade aangericht hebben.Dit kan niet gezond zijn denk ik. Heb ik het recht om een nieuwe motor te eisen? Nog iets vreemds was dat mijn verdeler erop aandrong om 5 jaar extra garantie te nemen op mijn wagen. Ik viel bijna uit de lucht. Ik zou dus moeten opdraaien voor hun fouten. De auto heeft amper 7000km gelopen. Nog een nieuw probleem is bij het schakelen en trug gas te geven is een duidelijk voelbare BONK hoorbaar. Ook is mijn verbruik uit het niets 20Liter/100km geworden. Bij het koud starten hoor je iets ratelen en schiet de koeling onmiddelijk aan. Turbo word in 1 min gloeiend heet zonder gas te geven. Ik weet meer te vertellen volgende week vrijdag. Had ik maar een Corsa OPC gekocht...nooit meer SW/SEAT voor mij.
10 jaar
Niet te hard van stapel lopen,eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
En een Corsa OPC is ook geen wonder van vernuft,ook problemen met de ketting.
10 jaar
Nieuwe motor kan je niet claimen en is ook niet nodig, alleen de ketting is het probleem.
Maar auto is uit 2013 dus je hebt gewoon 100% garantie dus breng je auto naar de dealer en geef al je klachten op en loop desnoods even met hun mee zodat je jouw klachten kunt laten zien aan hun, dan is het ook duidelijk voor hun.
Alles blijkt inorde te zijn. Geen uitgerokken ketting, geen fout melding enz... Ik ben wel overgeschakeld naar super 98, en sindsdien heb ik geen last meer van turbo falen of motor die inhoud. Wel heb ik nu last van een duidelijk hoorbaar geklop bij het vertrekken en schakelen. Dus wanneer ik de koppeling loslaat en gas geef hoor je een KLOP geluid. Ook dit zou normaal moeten zijn volgens mijn garagist...ik stel mij hier wel vragen bij. Bij een nieuwe auto zou dit toch niet mogen zijn toch?
10 jaar
Dat klop geluid heb ik ook vaker gehoord bij deze blokken (Is zelfde als vw en ook andere van vw, vooral de oudere 1.4 twinchargers) maar het ligt er maar net aan hoe hard dat klinkt. Film beide gevallen eens als dat kan en zet het op youtube zodat wij het kunnen horen. Normaal hoor je koud geen getik, alleen een soort blaas geluid tijdens verhoogt toerental maar wel de verstuivers of de inspuitpomp kunnen soms iets verschillen kwa geluid maar dat zou je als leek niet snel horen zeg maar.
Dat klopgeluid komt van de krukas af.
Hoor je het sterkst als de motor koud is.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar