close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Veel druk op koelsysteem (koppakking)

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 ALM

Hallo allemaal,
Ik ben al enige tijd in bezit van een Seat Ibiza 1.6 (alm),waarbij ik al geruime tijd koelvloeistof moet bijvullen.
Het laatste halfjaar echter staat er (ook na een korte rit) enorm veel druk op het koelsysteem,de radiateur slangen hebben een beetje "opgepompt" uiterlijk en bij het losdraaien van de dop van het expansievat onstnapt er gigantisch veel druk en stijgt het vloeistofniveau enigszins.
Deze druk staat er ook na 2 dagen nog flink op,ook na vervanging van de dop.
Auto start heel soms moeilijk en lijkt op 3 cilinders te lopen wat na enige tijd weer over is,auto rijdt verder probleemloos en heeft geen witte uitlaatrook;kachel en temperatuur aanduiding ( 1/3 schaal) zijn ook normaal en fan op radiateur slaat gewoon aan.
Bij stationair opwarmen met geopend expansievat komt de koelvloeistof vanuit de onderkant van het expansievat naar boven (het vat in) wat vlgs mij niet helemaal de bedoeling is.
Retour slangetje bovenin het expansievat loopt na het starten gewoon normaal als dat de bedoeling is tenminste direct al na het starten.....
Bij de laatste APK was echter wel een te hoog CO gehalte te meten bij de uitlaat wat vlgs de garage kan duiden op een lekke koppakking met ook bovenstaande symphomen.
Er is trouwens geen sprake van koelvloeistof lekkage rondom het blok.
Zit er nu heel hard aan te denken de koppakking te laten vervangen,maar mischien zijn er op dit forum nog andere ideeen hierover.

Alvast bedankt voor het meedenken,
mvgr Rinus

Geplaatst door

Rinus5588 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wellicht eerst even de koppakking laten testen. Onder druk zetten en/of snuffelaar. Dit is niet veel werk en kost weinig. Lekverliestest is ook nog mogelijk. Is wat meer werk en dus kost dit meer.


vr.gr. Theo

Bedankt voor het meedenken,na een "druktest" de koppakking vervangen die lek bleek te zijn tussen een koelwater/cilinder en tevens tussen cilinder en cilinder.
Laatste bleek de temperatuur in korte tijd flink op te jagen,probleem nu opgelost na deze reparatie.

mvgr. Rinus

Rinus5588 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.