Beste forumleden,
Ik zit met een probleem en zal bij het begin beginnen.
Het gaat om een ibiza 1.2 uit 2003 met AZQ motortje.
Vandaag naar een vriend gereden om mn rechter wielnaaf te vervangen.
Na deze vervangen te hebben, wilde ik wegrijden.
Helaas wilde de ibiza opeens niet starten.
Motor gaat wel gewoon rond, maar slaat niet aan.
Dit heb ik al nagekeken:
Zekeringen nagelopen
Bougies zijn nat van de benzine, dus brandstofpomp werkt (is ook hoorbaar)
Bobines werken alle 3. Vonkt goed.
Met starten komt toerenteller omhoog, dus nokkenas sensor werkt ook.
Overgestart met een diesel, start dan sneller maar slaat niet aan.
En met uitlezen ook geen foutcodes.
Iemand die nog een suggestie heeft voor wat ik nog kan controleren, want kom er even niet meer uit.
Bij voorbaat dank,
Danny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De azq motoren zijn helaas bekent over distributie problemen
Ik denk dat de ketting een tandje versprongen is
De timing ontroleren, de beide dekseltjes op de cilinder kop demonteren,bij motor op bdp van cil 1 moeten de inkepingen van de nokken assen in lijn met elkaar staan,zo niet bingo!
Dank voor je reactie.
Kan dit zomaar gebeuren dan.?
Nadat ik bij die vriend was aangekomen eerst een bakkie gedaan. Half uur later heb ik hem in de carpoort gezet en sindsdien niet meer starten.
6 jaar
Wat ik nog wel wil vermelden is het volgende: tijdens het slepen liet ik in zn 2 de koppeling opkomen.
Auto sloeg niet aan maar ratelde als een gek. Dit geluid is niet aanwezig als ik probeer te starten.
Kan het ook zo zijn dat de motor verzopen is door die paar meter verplaatsen naar de carpoort met koude motor?
6 jaar
Ja dat kan zeker , dat hij verzopen is , maar dat ratelende geluid baart mij zorgen , zou beginnen met je timing te controleren , of als je een compressiemeter hebt , compressie meten , geen of slechte compressie weet je het ook.
Ok, ik kan die checken dmv die 2 kleine klepjes aan bakzijde bij de nokkenassen los te halen toch?
Auto staat bij die vriend van me, als die vanmiddag tijd heeft kijkt hij er even naar.
6 jaar
Laatste vraag, kan de ketting van tijd springen als je aan de as draait omdat je de as-moer los wil draaien? Bak stond in zn 5e versnelling.
6 jaar
Kreeg de nokkenassen niet op lijn dus gisteravond op de ambu. naar garage van kennis laten brengen. Hoop dat de schade meevalt.
6 jaar
Dat kan zeker , de spanner druk je dan in en de ketting komt slap te hangen.
Ik heb het een keer mee gemaakt dat een kennis een auto opgehaald had uit duitsland , auto in de versnelling laten staan gedurende de reis , thuis starten en klaar , was ook over de tanden gegaan.
Ok, morgen maar eens kijken wat de schade is. Ben al blij dat een distributie kit compleet niet zo prijzig zijn. Hopelijk zijn de kleppen niet krom. Als die krom zouden zijn, zou die dan alsnog normaal starten of zou die dan klinken alsof hij vrij rondgaat? Dus geen tegendruk zeg maar.
6 jaar
Als de kleppen krom zijn , loopt ie niet of heeeel slecht.
Je zou de boel eerst even op tijd kunnen zetten , compressie meting doen , dan weet ook of er schade is , maar ik vrees dat het mis is.
Ja dat snap ik, bedoelde eigenlijk meer hoe die zou starten. Dus het startgeluid.
Die is namelijk nog net zoals altijd.
Alsof die gewoon compressie heeft.
Maar goed, hoop morgen iets wijzer tr zijn.
6 jaar
Nokkenas 3 tandjes versprongen. De plunjer van de spanner is gewoon in te drukken dus dat is de boosdoener.
Kleppen met de camera bekeken en die zien er goed uit.
Complete distri. kit besteld, dus hoop dat ie morgen weer netjes loopt.
6 jaar
Heb je ook via het bougiegat gekeken of er afdrukken staan op de zuiger ?
Voor zover we konden zien zaten er geen afdrukken op. Fingers crossed....
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar