mijn seat inca heeft sinds 2 weken een vaag startprobleem, dat opeens uit het niks is ontstaan.
Wagen start 's morgens zonder problemen, maar zet ik de motor na een tijdje uit (bijvoorbeeld nadat je er een stukje mee hebt gereden), dan is ie met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.
Startmotor draait goed krachtig rond en accu is nieuw.
Op de momenten dat ie niet wil starten brand het gloeilampje niet, als het lampje wel brand (al is het maar voor een fractie van een seconde) dan slaat ie meteen aan.
Vaak helpt het als ik de wagen een paar uur laat staan, dan gaat het gloeilampje opeens wel aan en start ie in 1 keer.
Heb het beruchte relais 109 vervangen met het verbeterde (grijze) type en voorgloei-zekering vervangen met een zwaardere 80A uitvoering, maar dat heeft niks geholpen.
Als ik de temperatuursensor los trek op de momenten dat ie niet wil starten, helpt dat ook niet.
Deursensor schijnt ook met voorgloeien te maken te hebben en hebben we naar gekeken, maar die lijkt het goed te doen.
Wie kent dit probleem of heeft er nog een tip ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je het storinggeheugen al uitgelezen.
groetjes jan.
Zojuist uitgelezen, er zaten geen storingen in geheugen..
wat wel opvallend is, is dat zodra het startprobleem zich voordoet is er ook geen verbinding met de computer te krijgen.
Pas als het gloeilampje weer even gebrand heeft kan ik weer verbinding met de computer maken.
Het lijkt dus bijna iets te maken te hebben met de stroomtoevoer naar de computer (stuurt/regelt deze ook het voorgloeien ?)
het kan niet relais 109 zijn, want die is al vervangen en ik hoor/voel 'm duidelijk aanschakelen bij het op kontakt zetten.
15 jaar
alle massas goed schoonmaken en stekkerverbindingen
15 jaar
ik heb de 2 massapunten die ik kon vinden (bij de accubak en eentje in de buurt van de temperatuur sensor) reeds schoongemaakt, maar dat had ook geen effect.
Zijn er nog meer belangrijke massa punten ? zo ja, waar precies ?
15 jaar
je hebt toch geen last van het contact blokje in het contactslot he??
Heb je dadelijk alles vervangen is het contactslot versleten!
nee, het lijkt verband te hebben met de regelunit/computer.
heb er eentje uit een inca van de sloop getrokken (met zelfde bosch/partnr.) en met deze regelunit gaat het gloeilampje direct branden bij het op kontakt zetten.
ook wanneer bij de originele regelunit het lampje niet aan gaat.
Alleen start de auto ook niet met de andere regelunit...maar hier is het probleem waarschijnlijk de immobilizer ?
ik zie bij uitlezen in ieder geval foutcodes die hierop lijken te wijzen.
15 jaar
Probleem lijkt opgelost met de nieuw regelunit...hij moest even "ingeleerd" worden op de immobilizer
m'n inca doet het nu sinds een paar dagen weer prima.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar