Seat Inca: Vervangen cilinderkop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Goedemorgen mede problemcarrers :)

Na een tijdje wat slechter starten (als de motor koud is) heb ik besloten om de gloeibougies te vervangen van mijn Inca 1.9D.
Gister had ik de bougies binnen en wilde hieraan beginnen.

Nu is er bij het uitdraaien van de eerste (rechter) gloeibougie een aanzienlijk stuk afgebroken van de huls waar de gloeibougie
in de kop zit. De gloeibougie die eruit is gekomen vertoond ook een behoorlijk stuk waar het draad gewoon netjes rond is, in plaats
van schroefdraad en ook de huls (afgebroken stuk) heeft een glad stuk. Het overige stuk wat nog wel aan de kop zit is ook van dermate
kwaliteit dat ik eigenlijk de rest al niet eens meer DURF te vervangen.

Het enige wat ik nu nog kan doen is volgens mij alles demonteren en de kop vervangen. Echter zit ik met een probleempje (of uitdaging..);
ik kan nergens documentatie vinden mbt merktekens en volgorde van demontage. Wil dit graag uitbesteden, maar gezien de hele financiele situatie
lijkt het me een goed plan dit gewoon zelf te doen. Het ging immers bij mijn oude Golf Cabrio MK1 ook goed.

Zijn er dingen waar ik op moet letten en/of zijn er nog dingen die op een speciale manier moeten worden gedaan? Wat is er naast een nieuwe koppakking,
in-en uitlaatpakking nog nodig? Hulp, documentatie en foto's zijn van harte welkom :)

Bedankt!

RiK1200RS

Geplaatst door RiK1200RS (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

merkteken krukas zit in de bak tegen de motor op vliegwiel
nokken as met liniaal
pomp met blokkeer stift
maar waarom niet proberen uit te boren met een speciaal geharde boor
andere stiften inspuiten of warm stoken en niet in 1 keer los willen draaien maar heen en weer

RiK1200RS (0), 15 jaar geleden

Hoi Jerry,

Bedankt voor je reactie!
Het is niet de GB die is afgebroken, maar de opstaande rand (noemde het maar even schacht) waar de GB wordt ingedraaid.
Er is naar mijn mening te weinig vlees (en schroefdraad) over om de vervangende GB in te draaien zonder dat deze eruit wordt
gelanceerd :)

De eerste GB is ook netjes ingespoten en niet in een keer losgedraaid, maar bij weerstand netjes voorzichtig teruggedraaid en zo
langzaam naar buiten (totdat de schacht afbrak). Voor beeldvorming; van de volledige ronde schacht waar de GB in wordt gedraaid,
is nog slechts een kwart over (zonder al te veel schroefdraad...)

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

helicoil missch een optie

RiK1200RS (0), 15 jaar geleden

Had nog even gekeken, maar voor een helicoil heb ik te weinig restmateriaal over.
Heb inmiddels een vervangende kop weten te scoren. Dan maar op die manier..

Thnx!

RiK1200RS (0), 14 jaar geleden

Probleem is inmiddels opgelost! Vervangende kop gevonden, gereviseerd en gemonteerd. Gelijk distributiesnaar en spanrol vervangen.. Op naar de volgende ug-duizend kilometer!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor je feedback en suc6 ermee!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.