Hallo,
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Seat Inca 1.9 SDI bouwjaar 1998... Sinds vorige week haalt mijn auto lang niet meer het vermogen dan dat ie daarvoor had, voorbeeld; na pijn en moeite 120 km/h rijden op de snelweg en bij een heuvel terug zakken in snelheid.
Als ik de motor warm start schiet die direct door naar 1800 rpm, en valt dan weer terug naar stationair toerental, die tevens constant is. De motor stottert verder niet...
Nou is het ook nog weer zo dat de auto af en toe als 'vanouds' rijdt, helaas gebeurt dat minimaal. Maar als die goed loopt zou ik de tank, bij wijze van, wel leeg kunnen rijden, mits je de motor niet afzet. Nou heb ik gehoord dat het aan de katalysator kan liggen, maar waarom trekt die af en toe dan wel goed?
Als iemand enige tips of oplossingen heeft hoor ik het graag...
mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je het storiggeheugen al uitgelezen misschien dat je daar wat wijzer van word.
groetjes jan.
Binnenwerk van kat komt wel eens los bij deze modellen. Het binnenwerk gaat dan precies voor je uitlaatpijp zitten, waardoor de motor als het ware 'verzuipt' in z'n eigen uitlaatgassen. Wat je kan doen is kat openmaken en legen (materiaal eruit). Bedenk wel dat dit illegaal is aangezien de kans groot is dat je niet meer door de keuring komt (te hoge k-waarde = te veel roetuitstoot) en je auto voldoet niet meer aan de specificaties. Met andere woorden, dat wordt een nieuwe kat en die geeft niemand zomaar weg.
Succes
17 jaar
[quote=sander_roubal]Bedenk wel dat dit illegaal is aangezien de kans groot is dat je niet meer door de keuring komt (te hoge k-waarde = te veel roetuitstoot)[/quote]
sander
wie heeft jou dit wijs gemaakt ? indien de kat bij een diesel leeg of niet aanwezig is is dit voor de APK geen enkel probleem.
Gr. paul,
[quote=paulkelder][quote=sander_roubal]Bedenk wel dat dit illegaal is aangezien de kans groot is dat je niet meer door de keuring komt (te hoge k-waarde = te veel roetuitstoot)[/quote]
sander
wie heeft jou dit wijs gemaakt ? indien de kat bij een diesel leeg of niet aanwezig is is dit voor de APK geen enkel probleem.
Gr. paul,[/quote]
Paul,
Als er op het kenteken staat dat er een kat aanwezig is moet ie er hoe dan ook onder zitten. Leeggehaald wordt beschouwd als ontbrekend.
Gr. Sander
17 jaar
[quote=sander_roubal][quote=paulkelder][quote=sander_roubal]Bedenk wel dat dit illegaal is aangezien de kans groot is dat je niet meer door de keuring komt (te hoge k-waarde = te veel roetuitstoot)[/quote]
sander
wie heeft jou dit wijs gemaakt ? indien de kat bij een diesel leeg of niet aanwezig is is dit voor de APK geen enkel probleem.
Gr. paul,[/quote]
Paul,
Als er op het kenteken staat dat er een kat aanwezig is moet ie er hoe dan ook onder zitten. Leeggehaald wordt beschouwd als ontbrekend.
Gr. Sander[/quote]
Als je de kat van binnen leeghaald,dan zie je dat toch niet van buiten,dus niemand die et ziet.
Ricky,
ricky
al laat je bij een diesel de kat compleet vervallen dan is er nog niets aan de hand, ook dat is geen reden tot afkeur.
Gr. paul,
hartelijk dank voor de antwoorden, maar het ligt blijkbaar niet aan de kat. Heb de auto met vagcom uitgelezen en in eerste instantie bleek de stopklep (?) defect. Die is vervangen met de hoop dat het probleem over zou zijn. Dit was wel het geval bleek na een eerste testrit, maar helaas toen ik de auto weer opnieuw starte bleek dat niet het geval.
Toen de auto weer uitgelezen en nou geeft ie een storing aan dat de massa van de brandstofpomp blijkbaar niet goed is. Nog een detail: als je de auto reset met vagcom rijdt hij zoals ie moet rijden, maar het probleem speelt weer op zodra die uit is geweest.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar