auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Leon: seat leon TDI met trilling in de motor/ aandrijflijn??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: ASV 110pk TDI.

bij mijn seat leon komt een tilling naar voren ( bij een snelheid vanaf 90 km/h) en steeds rond het max koppel.

Nu is het twee massa vliegwiel een bekend probeem bij deze klacht. !!!!! maar die is al vervangen !!!!!

op de aandrijfassen / homokineten zit ook geen speling.

Wie weet er een oplossing???

(zijn er wel eens problemen met de verstuivers)

groeten

Geplaatst door

subaru monteur (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Komt dit trillen altijd rond dezelfde snelheid voor, dus in meerdere versnellingen en alleen met het optrekken ?

Gr. henno

TDIkey 0
badge

17 jaar

hallo henno,

Ja, deze trilling komt in meerdere versnellingen voor en alleen met optrekken!! Als ik constant 100 of 120 km/h rijd voel ik niks.

groet edwin

Maar altijd rond dezelfde snelheid? want dan zou het eventueel een koordlaag breuk kunnen zijn in 1 van de voorbanden,

Gr. henno

TDIkey 0
badge

17 jaar

nee, dat is het niet want ik heb ook een set winterbanden en die zitten er twee weken onder. maakt geen verschil.

groet edwin.

Is de auto getuned?

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

hallo Jos,

Nee, mijn auto is niet getuned. En toch trillen met een nieuw twee massa vliegwiel???????????????

Laat even weten als je de oplossing hebt!!

tedkroon 0

17 jaar

aandrijfassen

sjakie30 0
badge

17 jaar

Hoe zo?? Is het gebleken?

tedkroon 0

17 jaar

Sjakie30 heeft wel gelijk, de binnenste homkineten zijn de laatste tijd wel vaak aan de beurt.

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

Ik vraag dit omdat ik ook een geval heb waarbij de auto begint trillen vanaf 75 km/h en hoger en dan met name optrekkend in zijn 4e en 5e versnelling. Gas los; geen trilling meer. De auto heeft nog maar 130 dkm gelopen en de assen vertonen geen speling en de hoezen zijn altijd intact geweest. De banden wil ik nog eens wisselen. Het 2e massavliegwiel ga ik voorlopig niet vanuit omdat hij in zijn 3e versnelling zich niet laat voelen en de trilling ligt in een bandbreedte van 1800 - 3500 omw/min (en>).

tedkroon 0

17 jaar

hallo mensen!!

mijn leon doet hetzelfde als die van tedkroon.
Nu is mijn vraag als de binnenste homokineet de oorzaak is kun je hier dan wat aan zien bijv. speling???

groeten.

Vandaag heb ik de banden gewisseld zonder resultaat. Wel heb ik aan beide buitenste homokineten tangentiale speling (ca. 2 mm over de schijfomtrek gemeten) geconstateerd! De binnensten leken spelingvrij te zijn (voor zover het mogelijk was).

Mijn vraag is of deze speling hieraan ten grondslag ligt!?

Gaarne reactie!

tedkroon 0

17 jaar

ik heb deze speling ook gemeten bij mijn leon, toen heb ik twee nieuwe homokineten gemonteerd ( dus LV plus RV buiten zijde) zonder het gewenste resultaat!!!

Volgens de statistiek en ervaringen van diverse VAG specialisten ga ik voor de binnenste homokineten. Als ik tijd heb dan haal ik beide assen los en demonteer ik deze. Voorlopig laat ik het voor gezien.

tedkroon 0

17 jaar

kan begin van het einde versnellingsbak zijn(begin symtoom)



controleer eens de versnellingsbak

simpel is vulplug losdraaien en de kleur van de olie controleren
of aftapplug

is het blank(helder) = goed

indien grijs = fout

vw_audi 0
badge

17 jaar

Op zich makkelijk uit te voeren. Op het werk kan het monster van de olie geheel laten analyseren op metaaldeeltjes e.d.. Overigens de bak heeft nog maar 130 dkm gereden, in mijn ogen net ingelopen. Normaal gesproken rijd ik 350 dkm met dezelfde koppeling. Anderzijds techniek is onvoorspelbaar en dikwijls ligt een productie/ of materiaal hieraan ten grondslag.

tedkroon 0

17 jaar

De trilling laat zich jammer genoeg niet echt goed omschrijven maar ik kan wanneer ermee gereden is wel goed voelen wat er aan de hand is.

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

Ik ga voorlopig uit van de homokineten die ik er binnenkort onderuit haal (misschien wel omwissel). Ofschoon er tussen het 2e massavliegwiel en de onéénparigheid van de kineten in de aandrijving een bepaalde trilling kan ontstaan, is voor mij nog niet duidelijk. Verder lijkt ook wel dat bij iedere snelheid in acceleratie deze trilling in de gehele auto licht voelbaar is. Doch niet altijd even gemakkelijk waar tenemen. Tenminste dat is mijn voorlopige conclusie.

tedkroon 0

17 jaar

Versnellingsbak olie heb ik vandaag gecontroleerd en blijkt schoon te zijn van metaaldeeltjes, weliswaar zit er wel waterdruppeltjes in. Op zich is dat vreemd omdat eventueel condenseerd water gemakkelijk moet kunnen verdampen. Te meer elke dag ca. 100 km er mee gereden wordt. Mijn vraag is eigenlijk waar zich de ontluchting bevindt? Meestal bevindt zich dat boven op de schakeltoren. Wellicht dat daar water na binnen gezogen wordt.

Gaarne reactie!

tedkroon 0

17 jaar

[quote=tedkroon]Ik ga voorlopig uit van de homokineten die ik er binnenkort onderuit haal (misschien wel omwissel). Ofschoon er tussen het 2e massavliegwiel en de onéénparigheid van de kineten in de aandrijving een bepaalde trilling kan ontstaan, is voor mij nog niet duidelijk. Verder lijkt ook wel dat bij iedere snelheid in acceleratie deze trilling in de gehele auto licht voelbaar is. Doch niet altijd even gemakkelijk waar tenemen. Tenminste dat is mijn voorlopige conclusie.[/quote]
Zoals jij dit omschrijft zijn het zeker de binnenste homokineten, ik vervang ze nu wekelijks, lijkt wel weer een nieuwe kwaal met name aan de >2000/2001 type's zoals de ASV/ALH motoren.

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

De linker binnenste kineet heeft iets tangentiale speling. Radiaal niets voelbaar. De auto is van 2003 met slechts 130 dkm. Van mijn vorige Opel scheurden alleen de homokineethoezen om de 3 jaar. Overigens kon ik mij niet herinneren dat deze zo veel tangentiale speling hadden. Anderzijds als de splineas ca. 0,1mm speling heeft dan geeft dat al gauw 1mm op het einde van de koppeling. Dus dat is niet zo verontrustend.

De kogelbanen zijn inductief gehard en als dat proces niet geheel goed verloopt (met name het afkoeltraject) dan verkrijg je niet de juiste hardheid en treedt versnelde slijtage op.

Jos,
Nog even vraag: als je de kineten voelt of uit mekaar haalt, kan je daar iets uit opmaken. Immers er moet toch een technische grondslag aanliggen. Of zal het inderdaad in combinatie met de gehele aandrijving, erg gevoelig zijn? Overigens op de forums lees je meer van deze storingen ook bij andere merken.

tedkroon 0

17 jaar

Misschien wat simpel bedacht vanuit mijn kant, het is domweg te druk dat ik eerst nog ga kijken wat er met de homokineten aan de hand is (oud ijzer bak ligt er vol mee), wanneer ik er mee gereden heb weet ik nu wat er aan de hand is. Wat me opvalt (effe off topic) is dat er met een bepaalde serie iets aan de hand lijkt wat de kwaliteit aangaat. Ik bedoel hier ook de vele lekke koppakkingen van bepaalde motoren.

Jos.

jos-br 0
badge

17 jaar

Je gebruikt ook altijd originele homokineten van VAG. Helaas blijken (of schijnen) de imitatie het niet zo goed te doen. Overigens weet ik niet of VAG deze zelf fabriceert.

tedkroon 0

17 jaar

Van het weekend heb ik de binnenste homokineten met succes gewisseld en gelukkig ben ik nu geheel vrij van resonantie en schudden bij het optrekken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en juiste advies!

tedkroon 0

16 jaar

Homokineet vervangen en de trilling met optrekken is er uit.....
Had er toevallig vorige week nog 1tje, binnenste homokineet vervangen en trilling was weg.
Heb de oude homokineet uit elkaar gehaald om te kijken wat er te zien was en bij deze kon je toch slijtage sporen zien.

Seatje 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.