HAllo,
ik heb sinds een paar dagen een ibiza 1.4 van april 1997 (oudere type). Er is een vrij verse motor ingebouwd met nog geen ton gedraaid.
De auto rijdt op lpg. AG installatie en zou (als ik het goed heb) moeten starten op benzine.
als ik 's morgens (buitentemp ca 5 graden) de auto wil starten geeft ie de eerste keer geen sjoege, de tweede keer rommelt er wat onder de kap de derde keer als t mee zit pakt ie een beetje, de vierde keer blijft ie stationair draaien maar zodra ik iets gas geef valt ie uit. daarna nog een (paar) keer starten en t lijkt dat naarmate ie iets warmer wordt dat t steeds een beetje beter gaat uiteindelijk draait alles netjes.
of ik dit nu op lpg doe of op benzine maakt eigenlijk geen verschil. m.i. omdat de motor koud altijd op benzine start.
warme start geen probleem, als ik s middags naar huis ga, dan start ie ook niet echt makkelijk maar sneller dan 's morgens als t koud is buiten.
HEt rijden op lpg gaat prima.
op benzine kan ik stationair ca 3500 toeren halen, daarboven begint de motor over te slaan en te ploffen alsof ie te weinig brandstof krijgt. rijden op benzine is niet mogelijk, geen vermogen.
de verdelerkap, rotor en bougiekabels zijn nieuw
ik heb een aantal mogelijke oplossingen voor deze problemen gevonden in de andere onderwerpen die ik wil gaan uitzoeken:
- startonderbreking problemen tgv slecht herkennen van de sleutel, hoe dit te controleren? of hoe evt de sleutel opnieuw in te leren?
- koelwatertemperatuursensor naast de waterpomp doormeten, als t goed is zou deze bij warme motor ca 275-325 ohm moeten zijn, klopt dit?
welke andere mogelijkheden zouden er nog kunnen zijn?
wat ik zowiezo nog ga doen is brandstof filter vervangen en een injectorreiniger in debenzinetank doen. is verstandig eerst de reinger toe te passen en later het filter te vervangen of beide tegelijk?
ik hoop dat julie mij verder kunnen helpen. alvast bedankt. gr. Alex
update : heb daarnet ontsteking gesteld stond veel te laat. ben nu het luchtfilter in elkaar aan t plakken, heeft waarschijjnlijk ooit een flinke back-fire gehad.
heb weerstand van koelwatertempsensor gemeten. tussen de bovenste twee pennetjes 285 ohm, tussen de onderste twee 145 ohm bij koelwater ca 80 graden (fan was net afgeslagen, gemeten met motor uit)
als de motor op benzine draait stinkt ie naar benzine of te rijk mengsel of omdat de motor overslaat. bij de injector van cilinder 1 (bijrijders kant) en de retourslang van de rail is t nat wellicht lekkage , hoe zou ik dit het beste kunne testen?
gr. Alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik heb hetzelfde met een ibiza 97 1.0 als hij koud is start hij moeilijk met 15 graden buiten moet je 5 keer starten dan slaat hij aan als je gas geeft valt hij uit. motor uit laten lezen conclusie lamdasonde temperatuursensor of stappenmotor, lamda kan volgens mij niet want dan moet de motor al lopen, temperatuursensor is doorgemeten en is goed blijft over stappen motor. weet iemand waar deze zit en wat daar aan zit deze kun je blijkbaar schoon maken maar dan moet je hem wel weten te vinden.
als hij eenmaal loopt loopt hij als een zonnetje maar starten is een probleem. graag even een duidelijke uitleg of met foto waar de stappenmotor zit ik denk dat het hetzelfde probleem is als bij aalex
groeten joop
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar