Hallo, we hebben hier een arosa staan met AER-motor waarbij het stationair lopen zeer onregelmatig verloopt.
De gasklep rammelt steeds, CO staat op 1,1 en het lijkt net of de motor verzuipt.
Boven de 1200 t/min draait de motor perfect.
Nieuwe ontstekingsdelen gemonteerd, MAP-sensor vervangen, Lambda-sonde vervangen, compressie gemeten, gasklephuis vervangen enz. enz.
Wanneer we de vacuumslang naar de rembooster loshalen loopt de motor wel redelijk goed en is het CO ook goed.
Brandstofdruk met aangesloten vacuum is 3,0 bar.
Brandstofdrukregelaar aangestuurd met vacuumpomp, dan loopt de motor wel goed bij 0,9 bar vacuum.
Vacuum gemeten op slang, is maximaal 0,2 bar.
Iemand suggesties?
Alvast bedankt voor de reakties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lek op de vacuumslang
als je de brandstofdrukregelaar aanstuurt met vacuumpomp, wat wordt je druk dan? in autodata staat bedrijfsddruk 3,0 bar. controledruk MET vacuum 2,5 bar. Is de rembooster niet lek of iets dergelijks.
groeten michiel
Heb je het spul ook netjes weer in de basis stand gezet dan ?
Wanneer we de brandstofdrukregelaar aansturen m.b.v. vacuumpomp op 0,9 bar dan draait de motor wel goed en zakt de brandstofdruk naar 2,5 bar zoals het hoort.
Zou de rembooster lek zijn dan krijgt de motor valse lucht en gaat mijn CO naar beneden en loopt de motor ook weer goed.
Gasklep hebben we gereinigd en in de basis stand gezet.
Vandaag het inlaatspruitstuk gedemonteerd en gecontroleerd op lekkages, is ook goed.
Cil.kop?
foutcodes ? , als je geen foutcodes heb dan is het iets mechanisch, zou eerst ff uitlezen, en iplv gelijk de kop te demonteren eerst ff cilinderlektest doen dan weet je ook al meer, maar ik weet niet hoor,
Welke ontstekingsdelen heb je vervangen ? , de juiste types ..
Er heeft iemand hier wel eens een lekke klep gehad met een arosa maar ja , klepstoter kan ook omdat je zegt boven 1200 t/min is het wel goed , olie druk hoger enz, vandaar dat ik zeg cilinder lektest.
Rembekrachtiger ( rembooster zoals jij het noemt) , als je de slang los trekt loopt hij goed ? normaal slaat hij gelijk af stat als je dat doet ....
Je moet alles ff op een rijtje zetten zo kan je mechanisch en elektrisch gaan scheiden en zo dingen uitsluiten zodat je zeker weet dat dat goed is , juiste meetwaarden erbij , en wegstrepen.
grt S
Natuurlijk storingscodes uitgelezen, geen storingen aanwezig.
Ook paralelle meting gedaan tussen ECU en motor, alle meetwaarden in orde.
Controleer de klesoters maar eens, 1 keer gehad geen foutcodes maar 8 nw klepstoters erin en direct lopen als een zonnetje.
Hebben eerst toevoeging in motor en tank gedaan. Gaan een poosje proefrijden.
Alvast bedankt voor de reakties.
Hebben de cilinderkop gedemonteerd, alle hydraulische stoters waren ver ingesleten en de nokken waren ook redelijk afgesleten. Net of er niet voldoende smering is geweest.
Motor draait nu weer als een zonnetje.
Bedankt voor de reakties.
mijn vriendin geeft ook een arosa 1.0 AER, met vrijwel de zelfde problemen. de dealer heeft gezegd dat de gasklep kapot is. dit geintje kost 370 euro. maar begin na dit gelezen te hebben tog sterk te twijfelen. wat zouden jullie doen in dit geval?
16 jaar
nog iemand een reactie?
15 jaar
Wanneer je twijfelt zou ik het bovenstaande verhaal laten controleren.
Vraag even aan de dealer of ze het gasklephuis weer terugnemen wanneer de problemen niet zijn verholpen.
Of eventueel een gebruikt gasklephuis monteren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar