close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Toledo: Slecht lopen/inhouden tussen 2600 en 4000 rpm.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: ABF

Dag Heren,

mijn auto houdt in sinds ik hem heb, tussen 2600 en 4000 toeren. Stationair staat ie ook een beetje te 'flodderen'. Op gas en op benzine doet ie precies hetzelde......Boven de 4000 rpm.loopt ie als een trein, onder de 2600 ook. Ik heb al de vlg.onderdelen vervangen; Bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap, temperatuursensor [wit onder onstekingshuis] sensor in luchtaanzuigbuis [iets voorbij het luchtfilterhuis]en alle vacuumslangetjes. Ik heb ook alle bedrading onderzocht op breuk ed.en waar twijfel aangesoldeerd, vervangen. Bovendien is de auto bij de dealer geweest en deze heeft de computer gechecked en deze is oke...dat geldt ook voor het tijdstip van ontsteken, nix mis mee. CO is ook goed. Auto is niet uitgelezen...alleen de computer is gecontroleerd op een juiste werking.

ALS IK HEM EENS FLINK INTRAP NAAR 6000 rpm.OF MEER DAN GAAT IE GOED LOPEN EN BLIJFT GOED LOPEN????????ALS IK HEM LANG STATIONAIR LAAT LOPEN EN DAN GA RIJDEN LOOPT IE OOK GOED!!!!!
HET LIJKT WEL ALSOF DE MOTOR NIET GOED WARM OF NIET WARM GENOEG WORDT, JEDOCH, IN KOUDE TOESTAND MOGEN DEZE PROBLEMEN OOK NIET VOORKOMEN EN DAT DOEN ZE DUS WEL.

Mijn probleem lijkt toch echt uit de onsteking te komen, dealer is dat met mij eens
Kort samengevat....daar waar temperatuur en ontsteking elkaar [moeten] beinvloeden gaat het mis...maar waar is dat??????

Alle suggesties zijn welkom,
Bij voorbaat dank,

Hans Barten

Geplaatst door

Toledo GT (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heeft de auto nog een centrale inspuiting??

zo ja, dan zou je eens moeten kijken of de pakking tussen je carburateur en je inlaatspruitstuk niet stuk is.. weet dat deze nog wel eens willen scheuren.

en heeft het verdelerasje van je ontsteking (waar de rotor op zit geschoven) geen speling?

bekijk dit eens.


mvg

blijegeit 0
badge

18 jaar

Dag blijegeit,

bedankt voor je snelle reactie.....asje heeft geen overdadige speling..Motor heeft geen centrale inspuiting maar per cilinder ingespoten [2.0-16v.]Ik heb wel alle delen waar een [vacuum]lekkage kan ontstaan gechecked en indien nodig [vacuumslangetjes] vervangen. Ook heb ik mijn kleppendekselpakking vervangen incl.de pakking die de bougieschachten afdicht [bougies waren iets vet, kwam olie bij] en een nieuwe O-ring onder mijn onstekingshuis.Ook de luchtinlaatpakking is gereinigd en voorzien van een nieuwe pakking......alles zonder succes...Kreeg een reactie van GSI men [weet niet onder Seat of VW maar deze adviseerde om mijn lambda eens te [laten]checken....is de vlg.stap...weet jij wat deze voor een waardes [zou] moet geven. Is ook nog eens vertakt en via een relais geschakeld ivm. G3. Auto heeft met deze vertakking goed gelopen en doet dit nog af en toe...zou dan los contact moeten vertonen. Heerlijk dat analiseren om dingen uit te sluiten....jammer dat we de auto nog dagelijks moeten gebruiken anders kon ik de motor eens helemaal strippen en doormeten.....

Bedankt voor je reactie,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

lambda sonde moet ong. 20 keer per mijn wisselen van spanning,.. maar wat de preciese waardes zijn weer ik niet....


mvg

blijegeit 0
badge

18 jaar

Een goeie lambdasonde pendeelt zo 3 a 4 keer per 10 seconde per een stationair draaiende motor.De spanning moet dan tussen de 0.1 a 0.9Volt liggen.

Ik denk dat je dealer ook gelijk heeft betrekking dat het in de ontsteking zit.Als ze met een scoop de primaire inductie hadden gemeten dat waren ze waarschijnlijk iets raars tegen gekomen.Namelijk een aansturing die continu varieërt en soms ongewenst een vonk laat produceren.Dit ligt niet aan de bobine maar aan de aansturing van de computer en deze is trouwens WEL uit te lezen.Echter zal ie geen fout aangeven als het om dit probleem gaat.

Heb al vaker zo probleem gehad met deze motorcode en toen was de oorzaker de voedingsrelais voor de comp.

Deze bevindt zich in positie 3 van relaiskast met de aanduiding 30 erop.Als deze niet werkt is je ontsteking van slag en krijg je dus van dit soort klachten.

alexander242 0
badge

18 jaar

He mannen,

dat relais ga ik eens zoeken en doormeten, ik hoor nl. van alles schakelen als ik gas geef of loslaat.
Weten jullie of dat relais info/pulsen gebruikt om te schakelen die met temperatuur te maken hebben want ik ben er eigenlijk zelf van overtuigd dat het daarmee te maken heeft. Ik zal zometeen nog een nieuwe analise loslaten over mijn probleem met alle nieuwe info die ik van jullie zowel in de VW als Seat rubriek heb gehad.

Bedankt voor jullie reacties,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Analise [naar aanleiding van alle reacties, nog steeds probleem niet verholpen maar wel al veel uit kunnen sluiten]

Lambda werkt perfect en is storingsvrij. [als deze niet goed is zou de auto nooit lekker kunnen lopen]
Ontsteking werkt perfect en is storingsvrij. [als deze niet goed is zou de auto nooit lekker kunnen lopen]
De injectoren zijn niet vervuild want ook dan zou de auto niet goed kunnen lopen.
Computer is gecontroleerd op al dan niet werken en was goed.
Ontstekingstijdstip is perfect.
Bougies zijn de goede [temp.]
Luchtmassasensor [in aanzuigbuis]is vervangen en gechecked en werkt naar behoren.
G3 inst.heeft geen invloed, probleem op gas en benzine eender.
Temperatuursensor is vervangen en op zijn werking gecontroleerd en is oke.

Deze laatste...temperatuursensor is waar mijn aandacht naar uitgaat...deze heb ik ook als eerste vervangen en gechecked. De temperatuur van mijn motor heeft heel veel invloed op het lopen/haperen. Jas ik hem door naar 6000rpm. en rijd daarna in alle mogelijke variaties loopt ie perfect...laat ik hem 15 min.stationair draaien en rijd daarna in alle variaties loopt ie ook perfect.
Ik heb zelf het idee dat er iets tussen temperatuursignalering en ontsteking niet lekker loopt en ben bang dat of mijn computer [die gechecked is bij de dealer] of een regelklep van het een of ander niet wordt aangestuurd hetzij door de computer hetzij door de bedrading vanaf de temp.sensor.
Motor goed op temperatuur loopt ie perfect....vlg.probleem;koud loopt ie ook scheise [hetzelfde probleem als wanneer ie wel warm maar niet [heet] op bedrijfstemp is].
Als iemand me kan me vertellen wat er gebeurt of gebeuren moet met de gegevens van de temperatuur sensor zou ik daar heel blij mee zijn. Gaan ze via de comp.naar een regelunit/klep of rechtstreeks bv.
Bedankt voor al jullie reacties zowel in de VW als in de Seat rubriek, laat ze maar komen,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Dag Primera,[reactie op rubriek VW waarin primera mailt dat hij de thermostaat verdenkt van al mijn problemen]

je hebt gelijk...ik krijg al langer hoe meer de indruk dat dat alles is.....motor wordt inderdaad op de meter ook niet lekker warm...binnen wel en vrij snel...kan dat wel als je thermostaat naar de filistijnen is?????Dit houdt dan wel in dat als de motor koud is deze zo vervelend blijft lopen als hij nu doet, ben ik ook niet echt blij mee, maar goed..dat is dan van minder belang...thermostaat vervangen dus..

Bedankt voor je reactie,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

YES,

gevonden.......probleem zit in de koelvloeistoftemp.sensor.....koud geen probleem, geen massa doorgave.....warm wel massa doorgave maar te weinig zeker als de wijzer net los komt, probleem is dan dat de motor warm genoeg is om zonder choke te lopen maar nog steeds op de choke loopt en dus als het ware verzuipt, komt nu ook beter van zijn plek af...verklaart ook waarom CO te hoog was. Ga nu kijken waarom er te weinig massa[temp.] wordt doorgegeven, aan de sensor kan het niet liggen die is hagelnieuw, aan de aanvoer ook niet, meer dan genoeg massa. Ik heb ook nog een temp.sensor aan mijn G3 inst.hangen, eens kijken of die beter werkt dan hang ik mijn massa temp.uitvoerkabel mooi daar aan, nog suggesties...laat het me maar weten en bedankt,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Een vraagje.......hoe heb je gemeten.Het gaat wel om een elektronische massa dat dus via de ECU gaat.

Als je wilt weten of de sensor en bedrading goed hun werk doen moet je op signaaldraad met stekker los 5 volt meten.Als ie is aansloten zal je op de signaldraad zo 2 á 2.5 Volt meten als ie koud is en bij een warme motor rond 0,5 Volt.Spannig zal dus dalen naarmate de temp. van de koelvloeistof stijgt.Dit is dus gemeten met stekker op de sensor.Je zal dan via de waterafdichtrubber moeten meten met een dun pennetje

Denk wel trouwens dat je goeie richting op gaat met je auto.

Suc6 verder.

alexander242 0
badge

18 jaar

Bedankt voor je reactie,

ga ook nog een X meten met de sensor erop en het precieze voltage [nu met spanningszoeker gemeten].Als ik bij mij meet is het juist andersom of je moet iets anders met spanning bedoelen. Mijn aanvoerdraad geeft massa en naar mate de motor warmer wordt geeft de sensor meer massa door. Bij 90 graden als mijn thermostaat opend is de massa op de uitvoerkabel hetzelfde als op de aanvoerkabel.Weet je zeker dat er spanning[+] op moet staan, zou kunnen hoor, ik ben al meer rare aansluitingen in mijn bedrading tegengekomen, kan goed verkeerd zijn aangesloten

Laat maar iets horen,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

De temp. sensor uit een motormangement systeem bestaat uit een NTC-weerstand.Dit houdt in dat weerstand daalt als de temp. stijgt.In de comp. zit een vaste weerstand die in serie staat met deze sensor en zo maak je spanningsdeler.Op deze weerstanden wordt dus een spanning gezet van 5 volt.Deze spanning wordt verdeelt over deze weerstanden.De spanning valt over de grootste weerstand.In hetbegin zijn de weerstanden (weerstand comp. en temp. sensor) bijna gelijk en delen dus ook de spanning.Maar als de temp. stijgt wordt dus de weerstand van temp. sensor lager en ook zal de spanning dus ook over deze sensor dalen.De comp. meet deze spanning en geeft dit weer door aan een A/D convertor(zit in de comp.) die dit weer aan de CPU doorgeeft.

Hoop dat je het begrijpt.Beter kan ik het niet uitleggen zonder dit in praktijk voor te leggen.Denk dus dat je wel een verkeerde sensor of draad zit te meten.

alexander242 0
badge

18 jaar

Dag Alexander,

dit gaat mijn brein iets te boven.
De sensor die ik heb gemeten en waarvan ik merk dat het lopen heel erg wordt beinvloed door het verwijderen, doorschakelen of gewoon gemonteerd is een witte die aan de rechtse kant van de cil.kop zit [onder het ontstekingshuis en naast de sensor die de temp.aan het klokkenpaneel doorgeeft] laat me ff weten of we het over de zelfde hebben

Bedankt voor je reactie,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Dag Heren [vlg.mij ook 1 dame],

ik heb goed en slecht bericht......
het slechte; het had totaal nix met temperatuur te maken, het deed wel zo vermoeden
HET GOEDE; Alexander had het op 2 juni al bij het rechte eind.....relais nr.30 op positie 3 [is een ouderwets brandstofpomp relais, zat al in mijn 74 er scirocco gti [dld]].

Hoe check je als je in de toekomst dezelfde problemen krijgt als ik HAD, maak een kabeltje en plaats deze op relaispootjes posities 30 en 87 .Probleem verholpen dan is of je relais defect of je bekabeling stuurt iets niet aan [2 opties; 86 en 86a zijn aansturingen om dit relais te laten werken, 1 van deze 2 komt van je bobine en zorgt ervoor dat als je motor niet meer draaid je brandstoftoevoer ook stopt, handig bij een flink frontaaltje] NIET ROND BLIJVEN RIJDEN ZONDER RELAIS. Uitzoeken wat het probleem is relais of bekabeling en maken.
Als iemand toevallig weet wat er op het relais binnen moet komen houd ik me aanbevolen,
30; constant +
85; massa
87; + uit [wordt geschakeld door relais al naar gelang er info/puls binnenkomt via 86 en 86a]
86 en 86 a aan 1 van deze ligt 1 of 15 van je bobine, andere weet ik niet maar zoek ik uit en plaats dit op problemcar.





Bedankt alweer eenieder die heeft meegedacht zowel in Seat alsook VW rubriek
Alexander for president

Groeten,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Ik moest ff zoeken maar wist dat GMTO ook deze storing ooit eens had in een VW met dezelfde motorcode.

Zie deze site http://www.amt.nl/pdfAMT/archief_pdf/dia... voor uitleg hoe apart dit probleem is.

Een scoop is een onmisbaar meetinstrument voor een diagnosetechnicus.Als je goed mee kan werken kan je de kleinste problemen boven water krijgen.Denk als je het artikel doorleest begrijp je waarom.

Veel rijplezier nog!!!!


Trouwens goed dat je een feedback terug geeft

alexander242 0
badge

18 jaar

Dag Alexander,

bedankt voor de info en de verwijzing naar die AMT site...zeer interesant. Ik heb de paginas over het relais uitgeprint en ga ik morgen [als ik het relais ga bestellen] aan de chef werkplaats overhandigen.
Deze heeft ook heel erg mee gedacht over mijn problemen. Zou goed eens kunnen dat in de nieuwere motoren dezelfde relais aansturen. [bv. de nieuwe Leon heeft ook een 2.0-16v. in het programma zitten, motor lijkt verdacht veel op de mijne, op wat cosmetische wijzigingen na]
Bedankt maar weer, ik heb hem nu helemaal voor elkaar

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Niet elke motor kan je met elkaar vergelijken.Weet dat een 2.0L toledo'98 met dezelfde relais niet zal starten.Je zal dus de ene motor niet met de andere kunnen vergelijken.

Welke dealer ga je dit geven als ik mag vragen.Ik ga ook naar dealer trainingen dus misschien kom ik hem eens tegen of ken hem zelfs.

alexander242 0
badge

18 jaar

Dag Alexander,

klopt...je moet het niet vergelijken [relais zat ook al in mijn Scirocco 74 maar stuurde daar de benzinepomp aan] maar vooral Seat [evt.Skoda] maken veelvuldig gebruik van óude' vw techniek/electronica. Ik heb het afgegeven bij de dealer in Nijmegen, chef werkplaats heeft flink meegedacht over mijn probleem en dus heb ik hem jou art. over dit bewuste relais gegeven. Relais kost maar 10,75 euro, lag ook nog op voorraad, als je bedenkt hoeveel euros ik toch al had uitgegeven om dit probleem op te lossen.....maar goed, die dingen moesten toch een X vervangen worden omdat ik de status van de auto niet kende. Relais ingeplugd en inderdaad, loopt als een nieuwe, blij toe...had ook nog aan de bekabeling kunnen liggen

Alexander, weer bedankt voor je reactie

Toledo GT 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.