close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Slecht stationair + roken en daarna afslaan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABF 2.0 16v Cupra

Goedenavond Problemcar,

Ik heb al enige tijd een groot probleem met mijn auto; het volgende is er aan de hand. Voorafgaand, de auto is uitgelezen maar geen foutcodes te herkennen.
De auto start over het algemeen zonder problemen. Hij looopt daarna de eerste halve minuut ook goed. Maar dan begint hij te roken uit de uitlaat en loopt erg slecht. Op drie poten zeg ma en eigenlijk valt hij na een minuut stil. De lijst met wat er al vervangen is volgt hieronder:
Bougies(kabels), verdelerkap, nieuwe ECU (geen of slechter resultaat), ECU nagekeken en oude er weer in, bobine 3500 km terug vervangen, nieuwe lambdasonde.
Zoals gezegd bij het uitlezen komt er geen foutcode bovendrijven...
Ik heb een vermoeden dat het eventueel ergens een scheur in een slang is. Dat hij bijvoorbeeld valse lucht aanzuigt. Is dit een mogelijkheid?

Mochten jullie ideeën hebben dan zet ze AUB hier neer, heb al veel dingen gezocht ook op dit forum (bedankt) maar nog niet tot een oplossing gekomen

Mvg
Vincent Slaghekke

Geplaatst door

vinnies1979 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke kleur is de rook?
Wit? Laat dan de koelvloeistof testen met een CO-snuffelaar, mogelijk koppakking lek.
Zwart? Mengsel veel te rijk. Dan moetten de sensoren uitgelezen en gecontroleerd worden.

Is er olieverbruik? of Koelvloeistof verlies?

oldford 0
badge

14 jaar

De rook is volgens mij blauw/wit. Koppakking hebben ze nagekeken en die was in orde zeiden ze.
Of er olieverbruik is weten ze niet, hetzelfde over de koelvloeistof. Ze krijgen nu een nieuwe ECU (weer een andere). Mocht dat het niet zijn dan haal ik de auto naar mij thuis en probeer daar te kijken of jij ergens valse lucht trekt.
Daarnaast staan er redelijk wat "problemen" hier op de site (kabelbreuken bv) die ik zelf na kan kijken.

Alvast bedankt voor het meedenken

vinnies1979 0

14 jaar

Zo auto opgehaald bij het bedrijf en vacuumslangen vervangen + verdelerkap gereinigd. Probleem al redelijk verholpen alleen het feit is dat hij nu wel blijft lopen (soms terugvallen in toeren) maar dat hij ploft in het blok. Volgens mij duidt dit op een probleem met de ontsteking.
Donderdag gaan we bougies en bobine vonken controleren.
Hou jullie op de hoogte.

vinnies1979 0

14 jaar

Vincent praten in de inlaat duidt vaak op een (gedeeltelijk) verstopte uitlaatpijp. Kat? Zit er wel voldoende gang in de auto. en komt er voldoende gas uit de uitlaat? Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Waar ploft hij ?

Als hij in de uitlaat ploft kan het ook een teveel aan brandstof zijn die hij krijgt..

Maar als hij door de inlaat knalt ( backfire ) Kan dat komen door een te arm mengsel of verkeerd ontstekings tijdstip bv.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hij knalt in het blok. Duidelijk te horen als je voor de auto staat.

vinnies1979 0

14 jaar

In het blok ??? Volgens mij bedoel je daarmee de inlaat..

Ik neem aan dat hij ploft of knalt / terugslaat en dat hij niet ratelt of rammelt..

Maak eens een opname ervan en plaats die op youtube, dan kunnen we het ook horen.

stefan84 0

14 jaar

Inderdaad hij ploft echt. Een doffe plof hoor je in de inlaat. Absoluut geen rammel of ergens tikken. Hij loopt ook erg mooi als hij niet ploft... Hij loopt dan af en toe onregelmatig zodat hij bijna uit valt.
Zal morgen wel even een filmpje posten. Auto staat namelijk bij de garage. Morgen ga ik er weer mee aan het werk.

Alvast bedankt

vinnies1979 0

14 jaar

Opgelost!!! Wat het probleem precies was is niet te omschrijven maar alle vacuumslangen vervangen en de ontsteking gereinigd en hij rijdt weer. Geen bokken, inhouden, ploffen of wat dan ook meer.
Bedankt voor het meedenken!

vinnies1979 0

14 jaar

Het kan dus ook de kapotte vacuumslangen gelegen hebben, dan word het mengsel ook te arm.

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Na bijna twee weken te hebben gereden met werkelijk niks aan de hand heb ik sinds gister weer een probleem. Ik start de motor ik rij 200 meter en dan wil de auto niet harder dan 10 km/h??? Hij ploft dan ook onder de kap en de uitlaat en na ongeveer 100 meter in dit tempo te hebben gereden pakt hij het op en kan ik honderden km's rijden zonder één enkel probleem.
Heb vandaag het ECU stuurrelais nr 30 vervangen, geen resultaat.

Wie o wie weet nu raad? Heb de ontsteking (dus daar waar de verdelerkap op vastgeschroeft zit) vorige keer schoongespoten (met remmenreiniger en luchtpistool). Hierna heeft hij het dus een kleine 2 weken volgehouden. Zit ik dan aan een nieuwe/2e handse ontsteking?

Vincent

vinnies1979 0

14 jaar

Haarscheuren in de verdelerkap?

tedkroon 0

14 jaar

Die is net een maandje geleden vervangen door een nieuwe inclusief kabels en bougies plus nieuwe rotor.

vinnies1979 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.