Seat Ibiza: Bobine probleem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo
Ik heb een serieus probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Auto is onderweg stilgevallen, had geen vonk meer.
Bobine vervangen en hij liep gelijk weer, tenminste een paar minuten, toen heel even stotteren en sloeg af.
Bobine weer stuk dus naar de garage, uitgelezen geen bijzonderheden, toch van alles vervangen bobine, halgever, bougies, kabels,rotor en verdeelkap.
Auto meegenomen en na 1 dag stilgevallen.
Bobine stuk.
Nu is het zo dat de module tamelijk heet wordt, dus rechtstreeks op accu gezet ( DE PLUS EN MASSA )
De puls komt via de computer uit de halgever, Neem ik aan.
Kan het zijn dat er een weestand in de computer zit die bv stuk is dat daardoor de module te veel spanning krijgt.
Mijn hoop is op jullie gevestigt.

badluck

Geplaatst door badluck (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

de modules hebben die geen metale aanraak vlak
deze zit dan tegen een metale plaat
hier moet je een beetje koelpasta tegen aan doen koelt stuk beter anders kunnen ze inderdaad warm worden

weet dat bij vw golf dit zo was
zat er geen pasta werdt hij te warm
had je hem los werd hij ook veel te warm

verder zit in de computer geen weerstand
hij geeft alleen een puls
de bobine (denk module ) heeft de rest van elektronica deze zorgt voor dat de via de puls bobine opgeladen en ontladen wordt door de bougie

ps als het nog een ouder normale bobine is dan helaas en zul je moeten wachten met iemand die deze wagens beter kent

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De bobine kan wel wat warm worden, maar je mag er niet je handen aan verbranden.

De bobine zit bij dit type gewoon tegen het schutbord aan, net zoals de golf 2 en 3 bv..

Als je er nu wat pasta aan smeert betwijfel ik of het probleem daarmee verholpen is.

Loop de massa kabels eens na en controleer deze, meet ook eens de laadspanning op de accu en noteer deze even hier,meet ook eens op de bobine welke spanning erop staat, net zoals op de ontsteking, verder kun je nog controleren of de stekker op de ECU niet geoxideerd is en dus goed contact maakt.

Als de motor loopt kun je de ontstekings delen eens nat sproeien, de motor mag nu niet afslaan, ook mag je geen vonken zien.

Het heeft geen zin om alles 3x te vervangen, maar wel moet je er zeker van zijn dat de onderdelen die je koopt ( ik neem aan nieuw ? ) in orde zijn.

Dit verhaal komt me bekent voor, een tijdje terug was er nog iemand met exact hetzelfde probleem en die had ook alles een paar keer vervangen, liep even en sloeg weer af.

Jeffuh (0), 13 jaar geleden

Hallo
Gehele bedrading doorgemeten, extra massa strip gemonteerd, probleem nog aanwezig.
De puls draad gemeten kom ik aan de 18,2 wisselspanning.
Lijkt mij erg hoog, kan het zijn dat de motronic regeleenheid stuk is en zo ja zou ik dat opkunnen lossen door er een weerstand tussen de module en de motronic te solderen.

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk even in AMT van deze maand, zit bij deze ook het mms niet in de parafan?
Let op goede massa van je mms.

badluck (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo luitjes
Gelukkig kan ik zeggen dat het probleem opgelost is.
De ECU gaf 18,2 volt dat vond al ik rijkelijk veel.
Ik heb em vandaag vervangen en nu meet ik op de pulsdraad slechts 4 volt.
Dat is dus de reden dat de bobine stuk ging, de spanning werdt hem te veel.
Bedankt voor het meedenken en succes.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

De ECU geeft 18.2V? Hoeveel laad je dynamo dan wel niet bij?

badluck (0) PRO, 13 jaar geleden

De dynamo geeft op accu gemeten 14,2 en op de dynamo net zo.
De pulsdraad geeft daarentegen 18,2 en komt via de ECU direct van de ontsteking.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ok, apart

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wel vreemd, normaal kun je toch nooit meer spanning op de ECU meten dan de dynamo levert..

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

idd heel raar verhaal.

Gr. Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.