Seat Ibiza: Probleem met inleren van gasklephuis

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Collega's

Gisteren olie en filter vervangen, maar eerst een spoeling van Forté erbij gedaan, om de motor even een aantal minuten verhoogt stationair te laten lopen heb ik even de gaskabel wat strakker afgesteld zodat hij rond de 2000 toeren bleef hangen, handig dacht ik, maar erna viel me op dat als je de motor start het toerental gelijk na het starten langzaam tot onder de 500 toeren zakt waarna hij weer stabiel blijft hangen op 650 / 700 toeren bij een warme motor, dit is dus ook al te laag, normaal loopt hij netjes iets onder de 1000.

Bij koude motor is het helemaal voorbij, je moet starten met wat gas erbij en hem zo aan de praat houden want zonder gas slaat hij af als hij koud is..

Dit is ontstaan na de gaskabel wat strakker te hebben afgesteld. ( Staat nu weer zoals het hoort )

Laptop erbij gehaald en wou de gasklep in de basis stand zetten maar dit lukt dus niet, het kanaal bestaat niet, dus wel > 01 > 08 maar niet kanaal > 098 of 001

Weet iemand nog een ander kanaal om te proberen ? Er staan trouwens geen storingen in het geheugen,

Inleren zou toch moeten lukken bij deze wagen, heeft een half electronisch gasklephuis, met gaskabel en zonder ISV..

Misschien makkelijk om te weten, motor heeft een Simos ECU, en geen bekend label file nummer ( Label-file : Non ) in Vagcom

Gr Stefan

stefan84

Geplaatst door stefan84 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het zou ook kunnen zijn dat door de motorspoeling de auto anders is gaan lopen en niet doordat je gaskabel tijdelijk strakker heb gezet.
Al eens een harde reset gedaan? Is het gasklephuis schoon? Alle zekeringen toch nog ok?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Alles is verder in orde, ook geen zekering kapot, gasklephuis is brand schoon.

Tijdens het strakker zetten van de gaskabel zag je de gasklep duidelijk bewegen, zeg maar zoeken of corrigeren naar de '0 stand' maar omdat ik de kabel wat gespannen heb en de motor zo een 15 min gelopen heeft, heeft hij waarschijnlijk dat aangehouden en vandaar dat dit nu ontstaan is..

Dat het door de spoeling gekomen is lijkt me niet.

Motor heeft overigens 210.000 km gelopen en loopt nog als een naaimachine, en verbruikt geen druppel olie in tussen de beurten door.

turbozh (0) PRO, 13 jaar geleden

Stevan, moet je een gasklephuis met kabelbediening inleren? volgens mij is dat alleen met electronische gasklephuizen.
Misschien is het mogelijk om met de vagcom het toerental hoger te zetten, maar je zegt dat het voorheen goed was dan kan het ook een leerwerking zijn en het na verloop van tijd weer goed komen.
Immers de ecu zag een te hoog stationair en heeft dat terug proberen te stellen.

gr. Willem

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Klopt willem,

Zie als voorbeeld :

Gasklephuis met mechanische kabel
(Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV).


Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.

Ik ga nu nog eens even proberen of ik geen andere manier te pakken krijg die wel werkt..

Straks even een update..

Gr Stefan

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Net nog vanalles geprobeerd, inleren lukt voor geen meter..Als ik tijd heb morgen ga ik even verder zoeken of anders de ECU even loskoppelen, maar ook het inleren zou moeten lukken.

Wat me net wel nog was opgevallen is dat de gasklep 11 graden open staat als je geen gas geeft, trap je het gas vol in dan geeft hij 107 graden aan, dit klopt dus al niet..

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Probleem opgelost,

Gasklep stond niet helemaal dicht, zo'n 2 mm van de aanslag af, gaskabel nog iets terug gesteld en het probleem is verholpen.

Wat ik wel nog niet snap is waarom ik hem niet in de basisstand kan zetten met Vagcom, maar daar nog maar even mee puzzelen..

Hoeksma23 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo,
Meestal als ze niet in de basisinstelling willen zijn ze defect.
Goed schoonmaken, en laten rijden. Over het algemeen blijfen ze goed lopen.
Anders gasklephuis vervangen.

mvg Erik

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Erik,

Tot op vandaag geen problemen meer gehad met deze auto, heb verder ook niet meer gekeken waarom hij niet in de basisstand wilt..

Motortje loopt echt super mooi, heeft inmiddels de 210.000 km gepasseerd en verbruikt geen druppel olie..

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.