👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Sinds november 2004 heb een Seat Altea 1.6. Al van het begin heb ik veel last van sludge, de hele olie vuldop zit onder de witte smurrie.
Elke 14 dagen kan ik hem wel schoonmaken.
Per dag rijdt ik 60 km woon-werk en langere ritten tussen door. Ik heb een originele isolatieplaat onder de motorkap aangebracht om de motorwarmte beter te verdelen.
Vorige (oudere) auto's hadden daar nooit last van.
Dit mag toch niet voorkomen bij een nieuwe auto en dit is toch slecht voor de kwaliteit van de motorolie (dus de motor)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
garantie dealer.motor reinigen van binnen met speciale reiniger, nieuwe olie en filter monteren en controleren of de carterventilatie geen problemen heeft.
succes gert
Info bij dealer en zelfonderzoek leerde hetvolgende:
De sludge wordt veroorzaakt door twee oorzaken:
1) De vulopening voor de motorolie zit recht onder een waterafvoergaatje in de motorkap. Om de vuldop zit een rubberen trechter die bij nat weer (sneeuw) volloopt waardoor de vuldop onder water komt te staan. Het water zal langs de dop naar binnen dringen. Als de rubberen trechter omgedraaid wordt kan er geen water meer in blijven staan.
2) De motor produceert ook condens door de grote temperatuur verschillen binnen de motor. De vulpijp is naast het blok gemonteerd en is aanzienlijk kouder dan de rest van de motor. Het monteren van een isolatieplaat onder de motorkap geeft enig soelaas ( wordt wel stiller !)maar niet dat het over is met het ontstaan van de smurrie. Dus het probleem blijft en regelmatig schoonmaken van de ontluchting slang moet gebeuren zodat deze niet dichtslibt.
PON geeft aan geen reden te zien tot aanpassing hiervan.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar