Seat Leon: Spanningswegval combiinstrument en dynamolampje

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi ASV

Na een jaar stilstaan; wilde ik de Seat starten; Nieuwe accu gemonteerd en de auto startte zonder problemen.
Het dynamo lampje blijft wel branden. De dynamo laadt de accu ook niet bij.
Je meet batterijspanning bij lopende motor.

Het tweede probleem is dat na het afzetten van de motor en contact uit
meteen het combiinstrument (spanning) wegvalt. km.stand en tijd schermpje vallen uit en
klokken toerental; tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur blijven hun laatste informatie weergeven.
dus toerenteller blijft stationair toerental aangeven totdat het contact naar de acc stand wordt gedraaid dan springen
de schermpjes weer aan en gaan de instrumenten weer naar 'o' positie.
dit is een samenhangend probleem denk ik.

Als ik de auto uitlees in Motormanagement krijg ik 2 fouten:
* belastingssignaal van generatorklem DF unplausibel signaal
* bitte fehlerspeicher des combiinstrument auslesen. sae fehler stat.

combiinstrument uitlezen geeft 0 fouten! en actuatortest geeft aan dat alle meters cq lampjes werken.

auto heeft 100.000 km gelopen en voorheen nooit problemen gehad.

Wie heeft er suggesties? is dit gewoon simpelweg een dynamo?

LeonTDI

Geplaatst door LeonTDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je toevallig ook een nummer bij de storingscode ?

LeonTDI (0), 14 jaar geleden

Helaas heb ik geen foutcode nummer;
Ik heb zelf een uitleesapparaat en deze geeft wel de storing aan; maar geen storingsnummer.
Ik heb alle zekeringen; bedrading en dergelijke gecontroleerd.
Alle zekeringen zijn goed en de bedrading ziet er allemaal netjes en origineel uit; ook geen groene aanslag
in stekkers enzovoort.
Ik ben er nu toch vrijwel zeker van dat de dynamo (spanningsregelaar) gewoon defect is.

Voor de lange stilstand van de auto; heeft de auto nooit problemen gehad.
Ik begin toch te vrezen dat de spanningspiek door overstarten dit probleem heeft veroorzaakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.