Ik heb een Seat Cordoba 1.6 van 1994. De motor loopt vanaf het begin al erg slecht stationair en slaat regelmatig af. Ook schokt de motor onder het rijden en houdt ook in. In het begin van dit jaar is de stappenmotor, de smoorklep en de computer vervangen. De problemen waren toen voor 1 maand weg. Inmiddels komt het probleem iedere maand terug en vervangt de garage (zeggen ze tenminste)iedere keer de stappenmotor. Dit lost het probleen niet op en inmiddels stinkt de auto onder het rijden naar benzine en is het verbruik enorm toegenomen (1 op 9. Ik heb inmiddels van de vorige eigenaar begrepen dat de problemen vorig jaar begonnen zijn uit het niets en ook daar is alles vervangen maar dit heeft niet geholpen. Weet iemand een oplossing behalve dat ik niet meer naar m'n huidige Seatdealer in Katwijk moet gaan??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De stappenmotor en de computer kunnen inderdaad problemen geven dat ie stationair afslaat.Beide onderdelen heb ik zelf ook eens vervangen om dit euvel op te lossen.Geeft in meeste gevallen ook een foutmelding aan in dit circuit.Weet dus niet of dat ook bij deze auto zo is geweest.
We kunnen dus wel aannemen dat dit het niet meer kan zijn(theoretisch).Een vraagje..heb je elke keer de onderdelen moet betalen?Als dat zo is zal ik er toch werk van maken dat ze probleem kosteloos gaan oplossen.
Zelf zal ik stap voor stap alles eens doormeten,maar dan ook echt METEN.Zoals brandstofdruk,temperatuursensor,lambdasonde,gaskleppositiesensor,ect....
Hier is wel de juiste kennis voor nodig.Ik weet niet of ze dat bij Katwijk bezitten.Maar als je ervoor betaald hebt zal ik er werk van maken.Zo niet...,snel een andere dealer zoeken en duidelijk vertellen wat ze allemaal al eens vervangen hebben.
groeten Alexander
Ik zal jullie niet vermoeien met de financiele afspraken tussen de garage en mezelf, ook niet met de toezegingen die gedaan zijn door deze autohandelaar. Laten we het maar op houden dat de betreffende "seatdealer" geen cent meer aan me verdiend, en ik daar alleen maar heenga omdat het onder een speciale afspraak valt (garantie op de uitgevoerde reparatie).
Even een toelichting op het probleem:
De storing meld zich door opeens enorm in te houden (alsof iemand de handrem onder het rijden aantrekt en weer losmaakt) het toerental gaat dan van +/- 300tpm tot 15.000tpm op en aflopen.De garage noemt dit euvel "een noodprogramma van de computer" Dit probleem speelt zich voornamelijk af met een warme motor. De benzinelucht in me auto is gekomen nadat de voorlaatste keer het motorblok gespoelt is om zogenaamde vuile delen eruit te halen (dit zou het probleem zijn) intussen is de auto al weer twee keer terug geweest en is ook al weer twee keer de stappenmotor vervangen. Dit is trouwens gebeurt na een analyse door de computer, die geeft aan dat de stappenmotor defect is. Ook is al meerdere malen geprobeerd hem weer op gang te helpen maar dit is nooit gelukt. Ik heb twee weken geleden een aluminium slang van het spruitstuk?? en de luchtfilterinlaat?? losgehaald en de benzinelucht is verdwenen, ook lijkt het alsof de motor rustiger en beter/feller loopt. Het enorme benzinverbruik (1op9) was echter al een tijdje en is nog steeds niet verholpen.
Het probleem van mij lijkt heel veel op een probleem wat eerder besproken is over een voetpakking, de garage zegt echter dat dit niet kan omdat de computer iets anders vertelt.
Ik ben erg benieuwd wat het probleem met deze minder prettige auto is......
21 jaar
De voetpakking kan inderdaad ook problemen geven zoals inhouden en afslaan,maar dit had de garage toch ECHT moeten waarnemen.Als ze de stappenmotor(eigenlijk is het geen stappenmotor maar een gasklepversteller) vervangen,moet de injectie unit worden losgemaakt om goed bij de torx boutjes te komen waarmee de gasklepversteller mee vast zit.Dit injectorhuis zit op deze voetpakking gemonteerd.Dit hadden ze dus gelijk waar kunnen nemen of deze in orde is.Maar ja..,je weet het nooit of ze dit goed hebben gezien.Ook zal ie dan geen storing aangegeven in het circuit van de gasklepversteller.
Zelf denk ik nu dat de gaskleppositie sensor af en toe niet correct werkt.Gevolg kan zijn dat ie sterk kan gaan inhouden en stationair ook kan gaan zagen zoals ze dat noemen.
De auto moet dus gewoon eens door een goeie monteur onderzocht worden en geef de betreffende persoon ook de tijd om er goed aandacht aan te besteden.Ook als er een fout in bepaald circuit zit ga ik meestal ook de andere componeneten even na of mogelijk ook geen fout in zit.
Mocht je weer wat meer informatie hebben of als het gevonden is hoor ik het graag.
Groeten Alexander
hmm, de tijd voornemen?? iedere keer ben ik de auto een week kwijt.......handig voor woon/werkverkeer enzo.
Voor zover ik kon zien moest alleen de luchtfilterunit verwijderd worden om de stappenmotor te kunnen demonteren.
Wat is die aluminium luchtslang eigenlijk die ik los heb gemaakt van de ingang van de luchtfilter?? en waarom stinkt de auto aan de binnenkant nu niet meer naar benzine en rijd hij nu wel goed??
Zoals je merkt heb ik onzettend veel verstand van autotechniek (dus not!!!)
21 jaar
even een hint, bij vw motoren zit een slang van 15 mm op de onderkant van het inlaatspruitstuk, die loopt naar de onderdruktrommel van de rembekrachtiger. Deze willen wel eens scheuren net waar hij aan het spruitstuk vastzit. Lekt dan niet constant, maar reageert op het bewegen van de motor in z'n rubbers. Is eenvoudig te testen door de motor stationair te laten draaien en aan de slang te rommelen, als ie poging doet tot afslaan weet je genoeg. Dit geeft valse lucht en beinvloed de mengselregeling.
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar