close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: start niet altijd

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste mensen

Sinds een week of 2 heb ik regelmatig problemen met mijn Seat Ibiza. Wanneer ik wil starten draait de starter bij wijze van spreken een halve keer rond, en dan houdt het op. De lichtjes gaan dan ook allemaal uit.

In eerste instantie dachten we dus aan een slechte batterij. Andere batterij gestoken, en ik kon weer enkele dagen verder. Echter had ik vandaag een ander probleem. Ik kom vanochtend aan op de carpool parking en leg mijn wagen stil omdat ik te vroeg was. Mijn collega arriveert enkele minuten na mij, en ik wil opnieuw starten om te kunnen vertrekken. 4 keer geprobeerd, elke keer niets, starter draait even rond en gedaan. We laten mijn auto staan en gaan met zijne. Vanavond komen we terug aan mijne en ik zeg dat ik eerst wel eens wil zien wat hij doet vooraleer we startkabels nemen. Ik stap in en mijn auto start zonder problemen van de eerste keer.

Wie kan dit verklaren of een tip geven waar ik de fout moet zoeken? Sommigen dachten aan een slecht contact, waardoor er te weinig stroom naar mijn starter kon of iets dergelijks. Ergens klinkt dit logisch, hoewel vanochtend de spanning over mijn batterij tijdens het starten zo fel inviel, dat mijn alarm biepte alsof het net aangesloten was. (Bij het spanning geven van het alarm piept dit 1 keer)

Bedankt voor het meedenken!

Geplaatst door

Alfred_ (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou zeker beginnen met de kabels goed schoon temaken.
dus accupolen los en schoon maken en ook de aansluiting van de startmotor los en goed schoon maken.
schuren met schuurpapier .

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Die andere accu die je geprobeerd hebt,was die wel in orde ?

Het probleem kan alsnog in de accu zitten, of de bekabeling zoals Jan al aangeeft.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Sorry voor de late reactie, ik had mezelf geabonneerd op dit topic, maar de mail kwam bij spam terecht zag ik vanavond.

De kabels aan de batterij kant zijn losgeweest en opgepoetst, idem voor aan de starter.

De andere accu was geen nieuwe, maar eentje die m'n broer nog had staan van de auto die hij momenteel aan het opmaken is. Of deze 100% in orde is, is dus ook gokken voor mij, maar een investering in een nieuwe batterij is een lastige dobber als daar het probleem niet voor 100% zit. Voor zover ik weet ben je gauw 125 euro kwijt aan een batterij.

Nu goed, al enkele dagen dat de wagen start, maar meestal met moeite. Hiermee bedoel ik zoals net bijvoorbeeld. Ik stap in, draai de sleutel om, de starter draait heel even en stopt, al mijn lampjes doven, maar ik hou de sleutel vast. Na een seconde, hooguit 2, komt er weer leven in de starter, gaan de lampjes weer aan, en start mijn motor. Dit heb ik deze week nog al aan de hand gehad, alleen is de tijd dat de starter 'stopt' nooit hetzelfde. Ook een paar keer dat ik de sleutel omdraai en de motor onmiddelijk draait zonder enig probleem. Ik zou misschien durven denken richting een stukke startmotor? (Kan het kwaad dat ik de sleutel vasthoudt op dat moment?) Moest iemand dit ook vermoeden, heeft er dan ook iemand een idee hoeveel zoiets me kan kosten?

Alfred

Alfred_ 0

15 jaar

Alfred

Een accu voor jou auto kost ongeveer de helft van het bedrag dat jezelf noemt,ligt een beetje aan het amperage.

Je kunt eens met een multimeter op de accu meten,kijk naar het voltage,laat dan eens iemand de auto starten en kijk weer naar het voltage en noteer hier even wat het resultaat is.

Is de accu goed ? is het een combinatie van een slechte accu en starter ? of toch een probleem in de bedrading ?

Je kan ook de accu laten testen, dat is gratis, maar hij moet wel in orde zijn en dat moeten we zeker weten!

Wat je ook kan proberen, leg een extra massa kabel van accu - naar motor of versnellingsbak, pak een klein stukje kabel en verbind daarmee het kleine contact van de startmotor door aan de dikke kabel ernaast, wel even zorgen dat de auto niet in de versnelling staat en op contact..als hij dan wel telkens goed blijft starten zonder dat er lampjes uitgaan, kun je ervan uit gaan dat het aan de kabels ligt.

Doet hij nog steeds hetzelfde, gok ik toch op de accu.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Stefan,

Ik vind het al geweldig dat de prijs van een batterij maar de helft is van wat ik hoorde.

Nu, ik heb net de meting uitgevoerd die je vroeg, de wagen stond stil van ongeveer 18u tot 22u30. Ik heb dit gemeten met een analoog meettoestel. Voor het starten had ik 12,5V. Tijdens het starten viel de naald terug tot op 9,5V, en na het starten steeg ze direct tot ongeveer 13,5V. De starter had natuurlijk nét nu weer niet gestotterd, het starten ging weer vloeiend.

Ik weet niet of de spanning zo fel mag zakken? Ik zal in ieder geval morgen nog eens meten, dan heeft de batterij toch weer de nachtkou gehad en staat hij langer stil.

Alfred

Alfred_ 0

15 jaar

Alfred

Zo op het eerste zicht klinkt het allemaal goed, alleen de spanning van de accu tijdens het starten is wat aan de lage kant, zou normaal niet onder de 10 a 10,5 Volt mogen komen..

Misschien toch een zwakke accu..

Maar meestal als je het testen wilt werk alles normaal zoals het hoort..

Probeer het morgen anders nog even.

Als hij morgen weer niet start, en het voltage hetzelfde is dan wat je net gemeten hebt, probeer dan eens te starten dmv de startmotor te overbruggen zoals ik hierboven schreef, doet hij het dan wel, kan een slecht contact of kabelbreuk aan de orde zijn, valt het voltage nog verder terug tijdens het starten en werkt ook het overbruggen niet, lijkt me eerder dat de accu in een niet al te beste staat meer is.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Vanochtend opnieuw geprobeerd. Voor het starten 12,5V. Tijdens het starten valt de naald terug tot 7,5V, en na het starten tot 13,5V weer. Het starten ging niet super vlot, maar ook niet echt stotterend.

Besluiten dat ik toch op zoek moet naar een nieuwe batterij? Prijzen zouden dus rond 60-80 euro liggen? Anders ga ik morgen maar eens op zoek...

Alfred

Alfred_ 0

15 jaar

Alfred

Aan die prijs moet je ongeveer denken..

Laat de accu eens testen voor je een nieuwe haalt, die spanning tijdens het starten is veeeels te laag.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Gisteravond en vanochtend geen leven in te krijgen, auto elke keer in gang geduwd. Van miserie gegaan voor een nieuwe batterij. Oude was niet getest, toen ik zei dat de huidige inviel tot 7,5V wisten ze al genoeg zeiden ze. Nieuwe zit er in, starten ging vlot. Ik hoop dat hiermee de zaak afgesloten kan worden, en ik niet binnen een paar weken hetzelfde aan de hand heb...

In ieder geval al bedankt voor de hulp Stefan84 en Jan T.

Alfred_ 0

15 jaar

mooi hopen dat het zo voor elkaar is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Het probleem zal wel de wereld uit zijn en je kan weer met een gerust hard de winter door..

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.