Mijn Seat Ibiza had al enige tijd een probleem. Na een stuk rijden (vaak enkele tientallen kilometers, soms veel sneller en soms veel later) begon het gloeispiraal-lampje te knipperen. Later kwam hier soms het motorindicatielampje bij. De motor bleef verder probleemloos starten en lopen.
Ik heb hem laten uitlezen en dit leverde op dat er een foutcode P0087 optreedt: raildruk te laag. De garage gaf aan dat het kon liggen aan de injectiepomp, injectoren of de druksensor. Omdat het een goedkope klap was zijn de druksensor en het brandstoffilter direct vervangen, maar dit loste het probleem niet op.
Om het verder te achterhalen heb ik zelf een dataloggertje gebouwd met een Raspberry Pi. Ik heb een grafiek bijgesloten van het ritje van ongeveer 40 km waarin de snelheid tegen de brandstofdruk wordt uitgezet. Aan de blauwe lijn rechtsonder is te zien wanneer beide lampjes weer begonnen te branden.
Nu het volgende probleem: sinds afgelopen zaterdag wil de auto opeens helemaal niet meer starten. De startmotor doet z'n werk goed, maar ik hoor geen ontbranding.
Is hier iemand die me een idee kan geven wat ik nog kan doen? De auto is niet veel meer waard dus ik wil er geen duizenden euro's meer tegenaan gooien eigenlijk.
Geplaatst door martenjacobs (0) , lid sinds 2 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
10 Reacties
harry4203 (425) PRO, 2 jaar geleden
denk toch dat er een verstuiver defect is. demonteren en laten testen.
bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden
Gebeurt wel eens dat de Egr hapert of open blijft staan,krijgt de motor geen zuurstof .
Egr pijp vooraan de cijlinderkop naar het inlaatgedeelte loskoppelen ,kijkt of deze nu wel aanslaat
Laat wel gepaard met veel rook en herrie.
martenjacobs (0), 2 jaar geleden
Bedankt voor beide suggesties. Ik ga het proberen
harry4203 (425) PRO, 2 jaar geleden
klopt, maar dan is alleen p0087 een beetje vreemd.
bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden
Vervuilde injectoren komt vaker voor door brandstof waar veel bio is toegevoegd.
Brandstof filter vervangen twee flesjes Forte diesel injector treadment filter hiermee afvullen rest in de brandstoftank liefst zo weinig brandstof in de tank ,proefrit motor flink op toeren belasten .
Advies premium brandstof tanken.
martenjacobs (0), 2 jaar geleden
Nog iets dat ik niet snap trouwens: de injectoren nemen toch brandstof uit de common rail en spuiten dat in de cilinders? Hoe zou het dan kunnen dat deze foutcode optreedt (brandstofdruk te laag) als de injectoren verstopt zijn? Als de injectoren verstopt zijn of niet werken zou je toch verwachten dat de druk in de common rail hoog genoeg blijft, maar er geen brandstof in de cilinders komt?
bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden
Injectoren raken niet verstopt dichten onjuist af waardoor ze door blijven stromen,en drukverlies in het sijsteem komt.
arjankempeneers (0) PRO, 2 jaar geleden
Of er zit slijpsel van de HD pomp in het systeem.
martenjacobs (0), 2 jaar geleden
Ik heb wat nieuwe informatie. Zonet heb ik nog eens geprobeerd de auto te starten en dat lukte nu ineens. Hij klinkt niet echt lekker, en daar heb ik een filmpje van gemaakt. Wellicht dat jullie hier wat uit kunnen halen dat ik er niet in hoor: https://youtu.be/lW_lLuw3iRw
arjankempeneers (0) PRO, 2 jaar geleden
Zou drukregelaar eens demonteren en kijken of er slijpsel waarneembaar is