Mijn Seat Ibiza had al enige tijd een probleem. Na een stuk rijden (vaak enkele tientallen kilometers, soms veel sneller en soms veel later) begon het gloeispiraal-lampje te knipperen. Later kwam hier soms het motorindicatielampje bij. De motor bleef verder probleemloos starten en lopen.
Ik heb hem laten uitlezen en dit leverde op dat er een foutcode P0087 optreedt: raildruk te laag. De garage gaf aan dat het kon liggen aan de injectiepomp, injectoren of de druksensor. Omdat het een goedkope klap was zijn de druksensor en het brandstoffilter direct vervangen, maar dit loste het probleem niet op.
Om het verder te achterhalen heb ik zelf een dataloggertje gebouwd met een Raspberry Pi. Ik heb een grafiek bijgesloten van het ritje van ongeveer 40 km waarin de snelheid tegen de brandstofdruk wordt uitgezet. Aan de blauwe lijn rechtsonder is te zien wanneer beide lampjes weer begonnen te branden.
Nu het volgende probleem: sinds afgelopen zaterdag wil de auto opeens helemaal niet meer starten. De startmotor doet z'n werk goed, maar ik hoor geen ontbranding.
Is hier iemand die me een idee kan geven wat ik nog kan doen? De auto is niet veel meer waard dus ik wil er geen duizenden euro's meer tegenaan gooien eigenlijk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
denk toch dat er een verstuiver defect is. demonteren en laten testen.
Gebeurt wel eens dat de Egr hapert of open blijft staan,krijgt de motor geen zuurstof .
Egr pijp vooraan de cijlinderkop naar het inlaatgedeelte loskoppelen ,kijkt of deze nu wel aanslaat
Laat wel gepaard met veel rook en herrie.
Bedankt voor beide suggesties. Ik ga het proberen
2 jaar
klopt, maar dan is alleen p0087 een beetje vreemd.
Vervuilde injectoren komt vaker voor door brandstof waar veel bio is toegevoegd.
Brandstof filter vervangen twee flesjes Forte diesel injector treadment filter hiermee afvullen rest in de brandstoftank liefst zo weinig brandstof in de tank ,proefrit motor flink op toeren belasten .
Advies premium brandstof tanken.
Het lastige is dat de motor nu dus helemaal niet meer start, dus de injectoren 'doorspoelen' zal niet gaan. Juist omdat de motor niet start vind ik het zelf vreemd als het aan de injectoren ligt, omdat ik zou verwachten dat-ie dan eerst slecht begint te lopen. De auto liep probleemloos (zou kunnen dat-ie de laatste weken iets lastiger startte, maar dat kan ook met het koudere weer te maken hebben), en zo opeens wil hij helemaal niet meer starten.
2 jaar
Nog iets dat ik niet snap trouwens: de injectoren nemen toch brandstof uit de common rail en spuiten dat in de cilinders? Hoe zou het dan kunnen dat deze foutcode optreedt (brandstofdruk te laag) als de injectoren verstopt zijn? Als de injectoren verstopt zijn of niet werken zou je toch verwachten dat de druk in de common rail hoog genoeg blijft, maar er geen brandstof in de cilinders komt?
2 jaar
Injectoren raken niet verstopt dichten onjuist af waardoor ze door blijven stromen,en drukverlies in het sijsteem komt.
Ah OK, duidelijk
2 jaar
Of er zit slijpsel van de HD pomp in het systeem.
Ik heb wat nieuwe informatie. Zonet heb ik nog eens geprobeerd de auto te starten en dat lukte nu ineens. Hij klinkt niet echt lekker, en daar heb ik een filmpje van gemaakt. Wellicht dat jullie hier wat uit kunnen halen dat ik er niet in hoor: https://youtu.be/lW_lLuw3iRw
2 jaar
Zou drukregelaar eens demonteren en kijken of er slijpsel waarneembaar is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar