close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Arosa: Stationair toerental erg laag

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Het volgende probleem doet zich voor. het stationair toerental van de Arosa is erg laag, tussen de 500 en 600 tpm.
Met optrekken slaat de auto vaak af (of je moet met behoorlijk gas erop optrekken).

de garage gaf aan dat het een probleem van dit type auto is, en dat er niets aan te doen is. klopt dit??
de auto is uitgelezen en daar kwamen geen fouten uit.

is hier iets aan te doen??

Alvast bedankt.

Geplaatst door

E Meijer (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Controleer je gasklephuis maar eens op vervuiling. Luchtfilter eraf, imbusboutjes van het gasklephuis losmaken en dan de buis met klep van boven en onder goed schoonmaken. Hij zal daarna waarschijnlijk al beter lopen, maar het is nog beter om vervolgens het gasklephuis in de basisstand te zetten (met vagcom). Daarna zal die zich opnieuw moeten inleren.

Ze vervuilen vooral door korte stukjes, en het veroorzaakt een laag toerental, inhouden en afslaan.

Een arosa loopt sowieso vrij laag stationair, dat is waar, maar toch echt boven de 600 tpm.

Succes!

leon1988 0

14 jaar

Oké ga ik proberen.

Kan wel even duren want het is niet mijn eigen auto, maar ik laat zodra ik het gedaan heb horen of het resultaat heeft gehad.

Bedankt.

E Meijer 0

14 jaar

Ik heb het gasklephuis goed schoongemaakt en in de basisstand laten zetten. dit heeft geen resultaat opgeleverd.
het stationair toerental is nog steeds erg laag (volgens vagcom 640 tpm, wel stabiel).

auto opnieuw uitgelezen en daar kwam de volgende melding uit:

01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ -Intermittent

Kan dit een oorzaak zijn?

E Meijer 0

14 jaar

Gaat in ieder geval je mengsel bij koude motor aardig verstoren. Ook de verhoging van het toerental koud zal dan niet goed werken.
Sensor defect of bedrading of stekker los. De originele G2 is zwart en heeft de reputatie kapot te gaan, het vervangende model is groen

oldford 0
badge

14 jaar

De storing van de temperatuur sensor (G2) is niet meer terug gekomen, echter is het probleem nog niet opgelost maar erger geworden.
het probleem treedt ook niet op bij een koude motor maar enkel als de motor op temperatuur is.

meerdere keren uitgelezen en elke keer de melding:

misfire detect on cylinder 3.

storing meerdere keren gereset maar keert steeds vaker en sneller terug. auto is naar de garage geweest en daar is de ontsteking, bougiekabels en de bougies uitgewisseld met een arosa welke wel goed liep. resultaat -> geen verbetering

garage heeft vervolgens een compressie meting uitgevoerd en daar zijn de volgende waarden uitgekomen:
cilinder 1 en 2: tussen 1300 en 1400
cilinder 3: 1000
cilinder 4: 1500
eenheid van de waarden schiet me nu alleen even niet te binnen.

motor lijkt stationair niet op alle 4 de cilinders te lopen, motor ploft en schudt.
als de auto uitgezet en vervolgens weer gestart wordt dan loopt de auto merkbaar een stuk beter. echter treden de problemen na verloop van tijd weer op.

Kan het compressie verschil de problemen veroorzaken en zoja wat kan de oorzaak hiervan zijn?

alvast bedankt

E Meijer 0

13 jaar

heeft deze auto ook penbobines? deze willen namelijk nogal eens stuk gaan.

boolean 0

13 jaar

bedankt voor uw reactie,

Volgens mij heeft de auto geen penbobines, de ontsteking waarop de bougiekabels aangesloten zitten is:
[img]http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/Bo...[/img]
en deze is zoals ik al aangegeven heb uitgewisseld, hierbij was er geen verbetering merkbaar

E Meijer 0

13 jaar

cilinderlektest uit laten voeren waarschijnlijk de kleppen lek of vervuild van de inlaat of uitlaat van cilinder 3.

Jacob1985 0

13 jaar

Het probleem is opgelost!

wat was nu het geval, de auto liep altijd al onregelmatig stationair maar verder geen problemen, nadat de auto ook bij hogere toeren problemen begon te geven is de diagnose (dmv lektest) gesteld dat de uitlaatklep van cilinder 3 lekte, kop gelicht en duidelijk was dat de uitlaatklep van de derde cilinder de boosdoener was. alle vier de uitlaatkleppen vernieuw en de motor loopt weer prima.
allen bedankt voor de reacties

E Meijer 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.