Seat Cordoba: Storing MAP-signaal na distributiewissel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 74KW

Na het vervangen van de distributieriemen blijft de storing MAP-sensor signaal buiten bereik terugkomen.
De motor is ook iets minder pittig en iets rauwer dus ik denk dat er toch een tandje verkeerd is.
Maar hoe verklaart dat bovengenoemde storing?

jfikse

Geplaatst door jfikse (55) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Slangetje van MAP losgetrokken per ongeluk ??????, meet dan kontinu atmosferische druk met gesloten gasklep = foutcode.

Slang zit ergens van inlaatspruitstuk naar sensor.

jfikse (55) PRO, 11 jaar geleden

Dat zou voor de hand liggend zijn maar deze sensor zit rechtstreeks op het inlaatspruitstuk en heeft geen slangetje.
Stekker ziet er goed uit, 5 volt en massa aanwezig. MAP-signaal varieert ook op OBD-tester bij gasgeven.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Ah, de poster even onderschat. Sorry hiervoor.

Een verklaring hiervoor kn ik geven, maar heb ik van horen zeggen van mijn tijd dat ik op school zat voor TS-er. Daar kwam op gegeven moment een medeleerling met een verhaal soortgelijk als het jouwe op de proppen, en na hier een uurtje over hebben zitten bomen, kwamen we tot de conclusie, dat het de terugslag van vacuúm en compressie moet zijn geweest in het
inlaatspruitstuk, vanwege de inlaatkleppen die te laat open en dichtgingen.

jfikse (55) PRO, 11 jaar geleden

Hmm... dat zou idd een verklaring kunnen zijn.
Rest alleen nog de vraag: is het de timing van de korte riem tussen de 2 nokkenassen of de lange van inlaatnokkenas naar krukas...
Ik zal het hele spul wel weer los moeten halen, incl. motorsteun(!).
Ik begrijp het nog niet goed... ik had de 2 paspennen goed in de 2 gaten van de nokkenassen (en ook in de gaten van de kop) en de krukas met de afgeschuinde tand voor het merkteken.... dan moet het toch goed zijn?

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Niet het verkeerde merkteken krukas gebruikt ?????, er zitten er 2 als het goed is.
1- voor een 8-klepper
2- voor een 16-klepper.

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Ah, de poster even onderschat. Sorry hiervoor.

Een verklaring hiervoor kn ik geven, maar heb ik van horen zeggen van mijn tijd dat ik op school zat voor TS-er. Daar kwam op gegeven moment een medeleerling met een verhaal soortgelijk als het jouwe op de proppen, en na hier een uurtje over hebben zitten bomen, kwamen we tot de conclusie, dat het de terugslag van vacuúm en compressie moet zijn geweest in het
inlaatspruitstuk, vanwege de inlaatkleppen die te laat open en dichtgingen.

jfikse (55) PRO, 11 jaar geleden

Bij de beschrijving die ik erbij kreeg stond niets over een 2e merkteken.
Er zit een merk op de flens achter het tandwiel op ongeveer 11 uur, als je het met een klok vergelijkt.
En het tandwiel heeft één tand welke aan de zijkant afgeschuind is, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.
Verder niks anders te zien...

jfikse (55) PRO, 11 jaar geleden

Zie nu pas in Autodata dat er idd 2 merktekens zijn.... en dat ik de verkeerde heb gepakt! Balen! Kan alles weer los...

hellbat (0) PRO, 11 jaar geleden

Hey, je bent niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste. Het had erger kunnen aflopen.

jfikse (55) PRO, 11 jaar geleden

Intussen het juiste merkteken gebruikt en alle pk's weer aanwezig. Ook de MAP-storing blijft weg.
Hoefde de motorsteun ook niet weer los te halen, scheelt een hoop werk.

Enfin... weer wat geleerd.

Bedankt voor de hulp! Topic kan dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.